Jump to content

Kaliber 30, 167 grs kule til jakt


M17

Recommended Posts

Har nå funnet 168 grs Nosler CC som treningskule, ladd med en passelig mengde N150 eller N160. Kronograf har jeg ikke, så vet ikke hastighet, men anslår rundt 820 m/s.

 

Har noen en ide til jaktkule som vil kunne gå likt med samme ladning? Ikke av den mest eksplosive arten, ellers er jeg ikke kresen. Må kunne brukes på både rådyr og elg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har noen en ide til jaktkule som vil kunne gå likt med samme ladning? Ikke av den mest eksplosive arten, ellers er jeg ikke kresen. Må kunne brukes på både rådyr og elg.

 

 

 

Hva med 168 A-Max, vil denne duge på storvilt?

 

Ville ikke valgt den til elg. Til vanlig storviltjakt er det bare tull å bruke den.

 

Det er heller ikke noe sikkert at lik kulevekt gir likt treffpunkt i din børse.. må prøveskyte for å finne fasiten.

 

Ønsker du en bløt kule, som splintrer litt - fin til lange hold er Accubonden fin. Den holder også godt nok sammen (bak delen av kula) til Elg.

 

Interbond gir deg større ekspandert diameter og større restvekt. Holder bedre sammen enn Accubond.

 

Swift scirocco er rimelig lik Interbond, er litt hardere.

 

Disse overfornevnte har alle høy BC hvis det betyr noe.

 

Andre gode jaktkuler er TSX, TTSX, E-TIP, woodleigh, TBBC,,,osv.

 

Det er ganske vesentlig om dette er en .308win, eller 300RUM. Regner med det er 30-06 ifb kruttvalg. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...