Jump to content

Våpenkabalen - Pistol/ revolver


Parelius

Recommended Posts

Hei,

 

Går med seriøse planer om å starte med dynamisk sportsskyting innen håndvåpen.

Skyter i dag revolver felt (38/357) og militær felt (45acp).

 

Alltid greit å planlegge best mulig så man unngår å låse seg på et senere tidspunkt og ber derfor om råd

om hvilke kalibere/våpen man bør satse på for å dekke flest mulig klasser.

 

Av de ulike internasjonale/ nasjonale klassene jeg ser for meg å delta i er disse;

 

Open Division

Standard Division

Classic Division

Production Division

Revolver Division

Sivilpistol 1

Sivilpistol 2

Sivilpistol 3

Sivilpistol 4

 

På forhånd takk!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hvis du kjøper en 9mm production lovlig pistol kan du i praksis skyte, Production,standard og open minor. Kjøper du en glock 19 får du med deg Sivilpistol kl 2 også.

 

Classic er det ikke ervervsgrunnlag for enda. hvis du har en 45acp singelstack til militærfelt kan den også brukes. alternativt hvis du har en ekstra ramme til en standardpistol 2011 så du kan du bruke det om hverandre.

 

Dette er i bunn og grunn samtlige divisjoner uten sivilpistol klasse 5(22lr opendivision) som du tenker å skyte.

 

Det beste er å starte med production 9mm eller standard med .40s&w og bli god i det før du tar steget videre til Open med tilhørende kostnader og tempo.

 

Revolver er det kun en ting som gjelder og det er S&W 625 5" .45acp og moon clips

 

Sivilpistol er ikke like seriøst som resten og det er mye byttelåning av våpen på disse stevnene da ingen har alt.

 

Dette er ihvertfall mye brukt

 

Sivilpistol 1 vz50/70, PPK etc

Sivilpistol 2 Glock 19/26

Sivilpistol 3 Glock 23/27/30

Sivilpistol 4 egentlig hva som helst med max 3" pipe.

Sivilpistol 5 den som har en som fungerer 100% vinner..

Link to comment
Share on other sites

Takker for raskt svar og flott innspill!

 

Du skriver at det beste er å starte med production 9mm eller standard med .40s&w.

Kan jeg tolke det dithen at man kan ha både en 9mm og en .40s&w samtidig eller kan disse brukes om hverandre i begge klasser?

 

Har forøvrig double stack på 45acpen så da er den ikke aktuell i noen klasser?

Link to comment
Share on other sites

9 klasser? Er ikke det litt vel ambisiøst å starte med? Eller vil du bare holde mulighetene oppe? Er det ikke bedre å finne én eller to klasser du har trua på og heller satse fullt på de? Mange av de klassene er veldig begrensede, en av de store burde gi mer ensrettet fokus på skytingen. Du kan ikke lære alt på en gang, mitt råd er å fokusere på presisjon først. Om du ikke treffer spiller det ingen rolle hvor rask du er.

Link to comment
Share on other sites

Klatrechris har svart godt på kva som er brukt i dei forskjellige divisjonane etc.

Erlend Meyer har eit klokt svar når det gjeld kva ein skal satse på/kor mange forskjellige divisjonar/klasser du skal delta i.

 

Er samd med begge desse to. Og mitt råd, om du skal satse på dynamisk skyting, er å starte med Production division. Kjøp eit godt våpen her og masse ammo, delta på mange stemner, så ser du etterkvart kva du vil satse på. Gi deg god tid. Det viktigaste er å vere aktiv på stemner, så vil du lære masse og finne ut kva som passar deg best.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor godt TS kjenner til Dynamisk. Viktig forskjell fra felt, hvor man fort kan skyte 3-5 klasser på en søndag, er at det i kun er mulig å skyte EN gren per stevne (untatt i sivilpistol).

 

Men skjønner godt at man ønsker å tenke langsiktig og unngå problemet med "låsing" av mulighet for å anskaffe konkyrransedyktige våpen hvis man øsnker å skyte flere grener senere.

 

Bl.a. Oslo PD har jo hengt seg opp i det faktum at alle våpen som er lov i production og standard er lovlige i open :(

Link to comment
Share on other sites

Nettopp, lik praksis min rumpe. Men OK, sånn er det bare. Er greit å ikke male seg inn i et hjørne om en ikke må, men å starte med de særeste øvelsene eller prøve å sjonglere for mange baller på en gang kan ta drepen på moroa. Sats på de som har flest deltagere, det er der moroa vanligvis er.

Link to comment
Share on other sites

Takker for raskt svar og flott innspill!

 

Du skriver at det beste er å starte med production 9mm eller standard med .40s&w.

Kan jeg tolke det dithen at man kan ha både en 9mm og en .40s&w samtidig eller kan disse brukes om hverandre i begge klasser?

 

Har forøvrig double stack på 45acpen så da er den ikke aktuell i noen klasser?

 

En standard pistol med singelaction kan ikke brukes i production da det kreves double action på første skudd og pistolen står på godkjenningslisten. Men nesten alle 9mm productionpistoler kan brukes i standard med minor scoring forutsatt at den går i standard målboksen med magasin i og hane spent.

 

Du kan skyte en double action USP/glock/P99 etc 40.S&W i production og standard men i i production blir alle scoret som minor uansett så du har ingen fordel der av ekstra rekyl der hvis du ikke lader selv ned til minor.

 

Doublestack .45 kan brukes i standard. i forhold til racerene med 19skd i .40s&w er den litt bakpå med sine 15 skd tunet magasin. men har ingenting å si før du har trent ett par år. NM har jo tidligere blitt vunnet med singelstack når alle andre gikk over doublestack på midten av 90 tallet.

hvis du vil trene litt billigere kan du kjøpe en 9mm topp til .45en og trene billig og skyte minor på stevner. Eventuellt også ha en ekstra pipe 9mm og comp liggende når du vil skyte open.

 

Det viktigste er at du har en pistol du er fortrolig med, som du liker å skyte med og som fungerer.

 

Det er mange av oss som prøver å skyte alt. Men de beste er å fokusere på en eller 2 divisjoner for å bli best mulig på det. er mye omstilling mellom å skyte forskjellige divisjoner godt. Selv trenger jeg 1000-1500 skd i kroppen før jeg blir fortrolig med classic 9mm pistolen etter etter en halv sesong med standardpistolen. Er selvfølgelig de som har gjort dette i 10-25 år som tar opp en pistol de ikke har brukt før og vinner NM

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle innspill!

 

Masse nyttig kunnskap her og det var nettopp det jeg var ute etter.

 

Nei jeg har ikke ambisjoner om å skyte 9 klasser i tillegg det andre jeg skyter.

Uttrykte meg muligens litt uklart her.

Men med tanke på våre venner i de ulike politidistriktene er det greit å vite hvordan man skal områ seg i fremtiden.

Koker nok ned til production og standard for meg så får man se hvor det bærer hen etterhvert :D

Link to comment
Share on other sites

Men skjønner godt at man ønsker å tenke langsiktig og unngå problemet med "låsing" av mulighet for å anskaffe konkyrransedyktige våpen hvis man øsnker å skyte flere grener senere.

 

Bl.a. Oslo PD har jo hengt seg opp i det faktum at alle våpen som er lov i production og standard er lovlige i open :(

Husk å klage på slike avslag, med henvisning til forskriftens paragraf 13. Der det klart vises til at sambruk av våpen for flere klasser /program, kun kan kreves der klasse/program som har identiske krav til våpenspesifikasjon. (pod har klart å snu dette i sitt rundskriv, så det er viktig å bruke forskrift som dokumentasjon).

 

Forskriften åpner ikke for skjønn fra våpenkontoretsside på dette punktet, eventuelle avslag må da begrunnes med at politimesteren ikke ønsker å innvilge våpen av annen grunn. Noe som i så fall er en helt annen, og politisk sak om innskrenkning i sedvane og våpenlov/forskrifts intensjoner. (Dette forutsatt at det er snakk om innskrenkning i våpen lovlig etter forskrift til godkjente sportskyting program).

Link to comment
Share on other sites

Angående rekkefølge for å slippe mas.

Open, standard, og production.

Kjøper du en Glock19 til production, har du også si sivilpistol 2 våpen. Kjøper du en Glock19 til sivilpistol 2 før production, kan denne tunes, og enda en kan da kjøpes til Production.

 

Har du Tunet avtrekk på open og standard våpen under 1360g/1000g, vil disse ikke "sperre" for at eventuelle militær /grov våpen til NSF. Osv.

 

Forøvrig vil jeg si at det beste sivilpistol 1 våpen du kan få, er Beretta m71 med sikring på sleden. Den går i med 0mm klaring, og fungerer alltid. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har i dag en H&K USP 45 tactical som brukes til felt.

Den er for lang for production - 129 millimeter (maks 127) og for høy for standard - 154 millimeter (maks 150) så det skulle ikke blokkere for andre klasser innen DSS.

 

Ser for meg følgende våpen/klasser;

 

Glock 35 Gen4 (40s&w) - Standard Division

Sig Sauer P226 X-Five SO (9x19 mm) - Production Division

Smith & Wesson M&P 9L Pro Series C.O.R.E (9x19 mm) - Open Division

 

Starter med production så får de andre komme eventuellt etter hvert som erfaringen kommer på plass :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det å starte med en divisjon og så ta det derfra høres ut som en plan. :mrgreen: Husk at det ikke er som felt, du skyter aldri med flere våpen på samme stevne (Sivilpistol og Steel Challenge unntatt selvsagt). Production er et helt kurant sted å begynne, masse deltakere og masse konkurransedyktige billige våpen.

Link to comment
Share on other sites

Ja det var nettopp noe sånt jeg så for meg.

Uten ported sleide koster C.O.R.E modellen 7890,- hos Winge og prisforskjellen på gammel C.O.R.E og ny med ported i USA er $43 så da blir den nok ikke så altfor dyr i Norge heller.

Med en Leupold DeltaPoint på toppen til 5000,- blir prisen ikke avskrekkende for en nybegynner :smile:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...