Jump to content

Stemmer dette da? Kuleisettingen...


Retr0

Recommended Posts

Hei! Er i oppstarten av riflelading og har et spørsmål jeg ikke finner helt ut av.

Hele prossessen er grei frem til jeg har satt kulen, problemet er som følger:

Jeg har kommet frem til en COAL(avstand fra hylsebunn til kuletupp) på 57,20 mm for mitt kammer, noe som gir meg 1,5 mm friflyt. Jeg setter kuler med Forster Ultra Micrometer isetterdie. Denne er veldig grei, da jeg kan gjøre 0,025 mm forandringer per "klikk". Men når jeg setter den første kula til 57,20 mm blir ikke alle påfølgende patroner like lange... Hva skjer? Dette skal jo være en isetterdie av øverste hylle... Jeg tok nå mål på samtlige av de 20 patronene jeg ladet i dag og resultatet er som følger:

11 patroner havnet på +/- 0,02 mm fra 57,20 mm. Dette skal være vel innafor. Det er dog de resterende 9 (nesten 50%!) som ikke ender opp på 57,20 mm. Her har jeg fått lengde på 57,12mm , 57,08mm , 57,26 mm. MEN den verste av de 9 ble målt 56,83 mm, altså er patronen 0,37 mm for kort til hva min COAL er satt til.

 

Er dette noe jeg ikke skal bry meg med og jeg kan fint lade og styre på å skyte og ikke tenke på det? Om så er, er det noe galt med isetterdien siden den ikke leverer omtrent samme mål på hver patron?

 

Del gjerne deres erfaringer, da dette plager meg litt! :P

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

En av grunnene er ofte ujevne kuler, hvilke kuler er det snakk om? Er ogivalen forskjellig vil dien sette kulene annerledes. Kulene kan også være ujevn i spissen og dette fører til at målingene blir forskjellig.

 

Det siste er vel kanskje mest vanlig, det fører til at du får målinger som spriker, men i realiteten er friflukten lik. Skyt og kos deg.

Link to comment
Share on other sites

Det som skjer her er at du måler hvor ulike kulene er. Isetterdia di setter kulene etter en ring rundt ogivalen, ikke etter spissen, og spissen på kula er det som varierer mest på kuler.

De som er 106% anale på presisjon måler patronlengde til overgang bæreflate-ogival, og/eller sorterer kulene etter lengde base til ogival... Og så trimmer de vel kulene også.

 

Å måle patronlengde til 0.01mm høres for meg helt unødvendig/bortkasta ut. Jeg loggfører ammo som skal være veldig presis med settingen på dia, ikke med patronlengde, nettopp fordi nesene på kulene kan variere så mye (på store kuler er det fort en halv millimeter fra lot til lot :roll: . Måle COL er nærmest en sjekk bare, og da med et raskt blikk på et gammeldags mikrometer for være sikker på at jeg er på rett millimeter. Og til 99% av all skyting er det OK å være på rett millimeter.

Skal du bruke patroner der kula hviler på bommene i løpet når de er ladd så bør du nok ha mer kontroll enn det jeg har, men 0.01mm er framdeles overkill. En nøyaktighet på 0.1mm er mer enn godt nok. Selv gidder jeg ikke dette, må kula i bommene, så "soft-seater" jeg, så lite kulehold at patronen fårr den COL den får, når jeg lader.

Når man eksperimenterer med forskjellige COL så er det gjerne i inkrementer på 0.25mm (jeg bruker halve, minst) eller deromkring, så igjen - 0.01... Bortsett fra om en eksperimenterer med forskjellig "touch" mot bommene - dette gir forresten vanligvis kun utslag i på preisjonsnivåer få klarer å oppnå, og enda færre rifler.

 

Har du umiddelbare ambisjoner om å skyte grupper under 3-5cm på 500m, så tror jeg mine rutiner er for dårlige, men du har nå fått forklaringen: Kulene er ikke like. (den kan skje at det er fett og drit i dia også, men kulene er uansett ikke like)

 

Om du har tenkt å gå inn i lading og skyting med den presisjon det later til, så må du lese deg en tre fire ladebøker - Normas, Ladeboken, Bergers, iallefall, og de to første andre bøkene jeg kommer på er:

 

http://www.amazon.com/Book-Rifle-Accuracy-Tony-Boyer/dp/B006ACC2SU/ref=sr_1_sc_1?ie=UTF8&qid=1407483428&sr=8-1-spell&keywords=tony+bpyer

http://www.amazon.com/Rifle-Accuracy-Facts-Harold-Vaughn/dp/1931220085/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1407483469&sr=8-1&keywords=harold+vaughn

 

18112009.jpg

Les, og bli vis - ikke hør på oss tullinger som bare synser uansett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

En av grunnene er ofte ujevne kuler, hvilke kuler er det snakk om? Er ogivalen forskjellig vil dien sette kulene annerledes. Kulene kan også være ujevn i spissen og dette fører til at målingene blir forskjellig.

 

Det siste er vel kanskje mest vanlig, det fører til at du får målinger som spriker, men i realiteten er friflukten lik. Skyt og kos deg.

 

Har tenkt på akkurat det samme, så da er det vel bare å skaffe et godt verktøy for å måle ogival heller? Noe å anbefale? Og gir ogivalmål som regel mye tettere målinger, +/- ned på tusendeler i stedet for hundredels milimeter?

 

Det er forøvrig snakk om Laua Scenar 69 gr. HPBT. Ser noen av dem er litt skeve, eller/og har grader i toppen, det vil si der hullet starter(hollow point).

 

Har ikke noe verktøy for å få målt fra ogivalen enda desverre... Fortsatt i oppstarten som sagt, så slike detaljeverktøy osv. kommer vel seg etterhvert, men fokuset mitt er selfølgelig nå på full kontroll og sikkerhet først og fremst, derfor jeg spør om dette. Selv om jeg er ganske sikker på at dette ikke ville medføre noe sikkerhetsrisiko er det fortsatt et irritasjonsmoment når en har brukt titalls timer på å lese ladebok, data, se instruksjonsvideoer samt brukt ikke få tusen på top-shelf utstyr. Gøy er det, men enda litt gøyere om alt klaffer! :)

 

 

Hvilken presse har du? Med karusell kan du oppleve at hylseholderplata "skaker" på seg ved ulik motstand på en av de andre "stasjonene"

(sizerdien)

Har en Forster Co-Ax ;) Takk for at du deler kunnskap!

 

 

Har du trimmet hylsene?

Har prøvd å trimme et par, kun for instillingen på Giraud Trimmeren min. Disse er immidlertid ikke med i denne samlingen på 20 patroner, så dette er irrelevant. Så nei, de er ikke trimmet, da alle var under trimmelengden på 44,5 mm. De låg på gjennomsnittlig 44,45 mm. Dette er engangsskutte(i egen rifle) Lapua Match hylser fra fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe verktøy for å få målt fra ogivalen enda desverre... Fortsatt i oppstarten som sagt, så slike detaljeverktøy osv. kommer vel seg etterhvert, men fokuset mitt er selfølgelig nå på full kontroll og sikkerhet først og fremst, derfor jeg spør om dette. Selv om jeg er ganske sikker på at dette ikke ville medføre noe sikkerhetsrisiko er det fortsatt et irritasjonsmoment når en har brukt titalls timer på å lese ladebok, data, se instruksjonsvideoer samt brukt ikke få tusen på top-shelf utstyr. Gøy er det, men enda litt gøyere om alt klaffer!

Det er ytterst få hjemmeladere, og stort sett bare folk som i årevis har irritert seg på at de ikke skyter grupper under 3mm på 100m, som har slikt utstyr. Benkeskyttere og langholdsskyttere som regel. Se på Sinclairintl.com.

Men om du er i startgropa med lading - ±0.25mm på COL er mer enn nøyaktig nok.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hjertelig takk for du deler an din kunnskap! Her var det mye bra M67!

 

De som er 106% anale på presisjon måler patronlengde til overgang bæreflate-ogival, og/eller sorterer kulene etter lengde base til ogival... Og så trimmer de vel kulene også.

Haha! Dette kan stemme godt, har faktisk verktøy for å slipe kuler jeg også, slik at match kuler får en helt rett tupp(Giraud Meplat trimmer), les: NÅR den tid kommer :P

 

Å måle patronlengde til 0.01mm høres for meg helt unødvendig/bortkasta ut. Enig!

Måle COL er nærmest en sjekk bare, og da med et raskt blikk på et gammeldags mikrometer(Her mente du vel skyvelære :P )

 

Har du umiddelbare ambisjoner om å skyte grupper under 3-5cm på 500m, så tror jeg mine rutiner er for dårlige, men du har nå fått forklaringen: Kulene er ikke like. (den kan skje at det er fett og drit i dia også, men kulene er uansett ikke like)

Ikke helt enda, det kommer :P Alt utstyret mitt er demontert, finpolert der det trengs, avfettet, rengjort, og så smørt med kvalitetsgrease/smøremiddel der det er seg hør og bør, men absolutt et viktig moment!

 

Om du har tenkt å gå inn i lading og skyting med den presisjon det later til, så må du lese deg en tre fire ladebøker - Normas, Ladeboken, Bergers, iallefall, og de to første andre bøkene jeg kommer på er:

Les, og bli vis - ikke hør på oss tullinger som bare synser uansett.

Takker for det! Blir nok flere ladebøker etterhvert ja, har vel vært noen ganger gjennom Ladeboken utgave 7 allerede, veldig lærerikt!

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på om jeg passer inn i M67s beskrivelse, men uansett så har jeg et verktøy fra Stoney Point for å måle patronlengde mot ogivalen på kula. Stoney Point tror jeg er kjøpt opp av Hornady, så da er det vel "Hornady COL gauge" som er det rette å google. Verktøyet ligner veldig på denne fra Sinclair; http://www.sinclairintl.com/reloading-e ... 34014.aspx Det er ett grunnverktøy, og så kjøper en bøssinger for de ulike kalibre. Det som er vel så interessant er bøssinger for å måle head space. Det gjør innstilling av helpressingsdier mye enklere og sikrere. Egentlig et must på ladebenken. Det koster ikke stort heller. Et par kopper kaffe elns. Digitalt skyvelære som funker helt ok kan kjøpes for en hundrelapp fra dx.com Denne f.eks. http://www.dx.com/p/digital-150mm-caliper-2306

Ulempen er at det kan bli mange tall å holde styr på. Jeg har notert følgende

- lengde fra hylsebunn til kuletupp, den er enkel å finne tilbake til hvis verktøyet plutselig er borte

- lengde målt med bullet comparator. Evt. nullet mot comparatoren, og ikke skyvelærets nullpunkt..

- innstilling på mikrometertoppen på kulesetterdia

 

Pt setter jeg kulene så langt fram at de butter i riflinga og skyves inn i hylsa ved kamring. Det er ikke å anbefale vanligvis, men det funker i min 6BR der jeg har god(!?) kontroll på friflukt, halsdiameter etc. Jeg har forøvrig fått laget et spesialverktøy til pipa mi. Jeg ba børsemakeren om å ta vare på en bit av pipa, den blir jo uansett kappet av et langt emne. Så kjørte han brotsjen litt inn i denne, slik at jeg enkelt kan prøve ferdige patroner. Da ser jeg fort om halsdiameter er riktig, og hvordan friflukten ligger an. Friflukt vil øke med tiden, men det stemmer ihvertfall fra start.

 

Det viktigste med friflukt er å sikre at trykket ikke går i taket. At presisjonen kan tunes er bare en liten bonus.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en bullet comparator fra Sinclair. Det ser ut som en sekskantmutter med hull til forskjellige kaliber. Da må du bare måle en patron som mal, og så bruker du comparatoren når du måler. Da ser du også at kulene varierer i lengde. Jeg lader med sierra hpbt, og det blir det samme her. Mål kulene med skyvelære, så ser du problemet :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...