Jump to content

Kenwood kjøttkvern


wickwire

Recommended Posts

Søkte litt og så det var noen tråder om kjøttkvernen til Kenwood sin maskin. Vi skal kjøpe oss ny Kenwood og jeg vurderer å gå for modellen som har med en utstyrspakke (Major Titanium 023 "020 maskinen") om kvernen er brukbar. Er maskinen med 1500W om det har noe å si for kvernens effekt.

 

Planlegger ikke å kverne mye. Har noen rådyrkort i år, så om jeg er heldig blir det kanskje dyr. Men om kvernen ikke er tess, går jeg for maskinen uten utstyrspakken.

 

Noen erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Søkte litt og så det var noen tråder om kjøttkvernen til Kenwood sin maskin. Vi skal kjøpe oss ny Kenwood

 

Tyske og Polske damer foretrekker denne:

En fin kjøkkenmaskin til damen.

http://www.bosch-home.no/produkter/kj%C ... rce=browse

Du får stikke innom en bedre Elkjøp og ta en titt selv.

(Jada - den er dyr men det er ikke her jeg gjerne sparer - Jeg får en god følelse av at denne varer i 20 år eller mer :-.)

(Den koster ikke stort mere enn 4 lettmetallfelger :-)

Ta gjerne mål av avstanden mellom kjøkkenbenk og overskap.

Det finnes flere modeller.

 

Jeg ville valgt en separat kjøttkvern.

http://www.clasohlson.com/no/view/conte ... wTabs=true

(Ta godt vare på kvitteringen :-)

 

Kenwood har 2 kjøttkverner men Elkjøp har leveringstid.

 

Av og til kan det være ett godt sjakktrekk og holde respektfull avstand til damens kjøkkenmaskin.

Så kan du heller ta risken på å krangle med retur på Clas Ohlsson.

Det er i alle fall mitt valg.

http://www.clasohlson.com/no/view/conte ... wTabs=true

 

Nei jeg har ingen erfaring med utvalgt tilleggsutstyr til Kenwood.

Jeg gikk aldri den veien av frykt for virtuelle landminer og annet ugreit.

(La heller damen velge kjøkkenmaskin selv - så kan hun skylde på seg selv den dagen lortet kneler)

Jeg er feig av natur og våger ikke å stille meg mellom

Husmoren og hennes kjøkkenmaskin.

Kall det overlevelses-instinkt hvis du må.

(Det er kjekt å overleve til minstepensjonen dukker opp på konto :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg verken planer om minstepensjon eller å la madammen styre med slaktene hos oss, og jeg hadde ikke gått for noe fra Clas... ;-)

 

Jeg har hatt en Kenwood KM070 siden 2011, med samme kjøttkvern som KM023. Jeg kverner mellom 20 og 30 kilo kjøttdeig i året og er så langt fornøyd. Delene i kverna er stål der de bør være det, den er lett å montere, demontere og gjøre ren. Jeg savner et støttebein rett under kverna slik noen Bosch-modeller har, men om jeg ikke presser ned med full kraft (og det skal man vel ikke?) går det bra. Tre hullskiver (fin, middels og grov) medfølger, samt pølsehorn.

 

En dedikert kvern fra Bosch eller Kenwood hadde sikkert vært raskere, men da ville den samlet støv og stått i veien i kjøkkenskapet 363 dager i året.

Link to comment
Share on other sites

Er kokk og har vært borti en del kenwood maskiner . Mot råd er kjøp med så kraftig motor som muligt ! Kvaliteten blir bare dårligere å dårligere på kenwood marskinene , dei siste åra har jeg brent to stykker .

 

Gode marskiner dei dyreste kenwoodene . Men kjøttkværn er bedre å kjøpe separat . Selv kjøpte jeg en på Felleskjøpet dog bruker jeg den ganske mye . Blir noen spekepølser og når man er kokk så kan du gjette hvem som må skjære ned hjorteskrottene :?:

Link to comment
Share on other sites

Har en Kenwood Major på 900? watt som vi fikk av svigers til bryllupet for et sted mellom 10- 20 år siden!!! Denne bråker som et uvær, og det burde ha fulgt med minst 2 par hørselvern (ref bryllupspresang). Manskinen har dog vært i bruk flere ganger i uka disse årene, herunder har den gjentatte ganger blitt "voldtatt" i forbindelse med maling av diverse hjortekjøtt til kjøttdeig.

 

Til jul i år fikk jeg "kjøttkvern" av kona i julegave. Godt mulig jeg har nevnt for kona at en kraftigere kjøttkvern kunne være greit å ha. Ellers er det kan hende det at hun selv vil ha mest mulig kontroll på kjøttkverna og de aktuelle delene som stort sett ender opp med å ruste bort i "viltpakkeriet" mitt,- før jeg etter mye mas finner legger de tilbake i skuffa på kjøkkenet sånn litt ut på vårparten...!

 

Okke som....Når jeg bruker kjøttkverna konkluderer jeg regelmessig med at denne ikke er særlig egnet til "industriproduksjon" av hjortekjøtt. Maskinen blir misfornøyd, turtallet synker kraftig,- og jeg venter stadig på at hele greiene skal havarerere....

 

Konklusjon:

 

Jeg har foreslått at jeg skal forflytte den tilårskomne Kenwooden til mitt "viltslakteri", og bruke den der (forsiktig) så lenge den holder, samtidig som vi anskaffer en nyere Kenwood på 1600w på kjøkkenet som forhåpentligvis bråker noe mindre). Jeg er generelt meget fornøyd med Kenwood, men de bråker litt mye. Samtidig er ikke kjøttkværna veldig egnet for stor belastning/ mye maling av kjøtt,- særlig ikke den jeg har på 900 watt.

Link to comment
Share on other sites

Er kokk og har vært borti en del kenwood maskiner . Mot råd er kjøp med så kraftig motor som muligt !

Hva legges i de dyrere? Har også bekjente som har brent maskinen med 900 W. De reklamerte og fikk titanversjonen på 1500 Watt. Men Titan er vel kun visuelt annerledes enn de andre? Mekanikk, deler og brytere er vel like mye plastikk?

 

Er 020 modellen en god nok modell, eller regnes det som den lavere klassen? Ser jo at de finnes maskiner til dobbel pris av den igjen.

 

http://www.kenwoodworld.com/nb-no/all-p ... 0wkm020070

Link to comment
Share on other sites

Fruen har en Electrolux (tror jeg) med kjøttkvern som egentlig imponerer litt. Dette er typen der deigkroken/vispa står stille, mens bollen går rundt. Når kjøttkverna monteres så må hele greia vippes over på siden. Til brødbaking etc. er den ikke helt topp da jeg synes bollen er litt liten for 4 brød, men min erfaring er at kjøttkverna er minst like bra som på mutters Kenwood Major. Den er sikkert ikke på høyde med en dedikert kjøttkvern, men den kverner ihvertfall greit det av min sjuendedel av 3-4 elger som skal bli kjøttdeig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fruen har en Electrolux (tror jeg)

 

Electrolux Assistent heter den visst etter litt googling. Og det er vel arvegods fra bestemora også, men den går fortsatt som en kule.

 

Edit: ser at nåtidens Electrolux Assistent er en helt annen konstruksjon enn den vi har.

Link to comment
Share on other sites

Va å undersøkte litt hos familie i går med masse erfaring. 020 modellen var et holdbart valg. Der går den med 6 brøddeiger flere ganger i uken. Langt over hva jeg skal. De hadde også gode erfaringer med kvernen, selv om en designert kvern alltid vil være bedre. Men jeg har ikke behovet for det. Om man skulle ha 2-3 tilbehør lønner det seg å kjøpe 023 modellen som er 020 maskin med masse tilbehør. Takker for alle svar.

Link to comment
Share on other sites

...Titan er vel kun visuelt annerledes enn de andre? Mekanikk, deler og brytere er vel like mye plastikk?...

 

Jeg er ikke sikker på om dette gjelder fremdeles, men før så gikk det visst ett klart skille mellom 900W og 1200W-modellen. Det var visst nok utstrakt bruka av plast i drivverket på 900W'erne, mens det var metall(stål formoder jeg) på 1200W og større. Så rådet var, og er muligens fortsatt, kjøp minst 1200W hvis det skal være Kenwood. Har personlig god erfaring med en 1200-watter. Den drar greit kjøttkverna og, men noe til industriell produksjon er det nok ikke. Til hobbybruk bør det fungere greit.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Ser det er noen dager siden du postet sist, men slenger inn et svar for det. Det jeg fant ut med 1500W Kenwood og kjøttkvern, var at med medium plata, så gikk det TREGT, men men grovplata er det bare å dytte på så fort du klarer. Grovkvernet kjøttdeig har egentlig bare vært en god erfaring, da kjøttet blir saftigere, Men vil du ha finere kjøttdeig, så er det bare å kværne det to ganger.

Link to comment
Share on other sites

apropos Kenwood og støy, så har jeg irritert meg over bråket fra min Major som ble kjøpt for 10 år siden elns. Var innom IFA i fjor, og spurte dem om noen av modellene bråkte mindre. Folkene fra Kenwood var ærlige og sa det var mye det samme, bortsett fra Cooking Chef modellen, som skulle ha ny innmat. Det ble demonstrert på stedet, og den var betydelig bedre enn min. Så Cooking Chef står på ønskelisten her.

Ellers var en av tilbehørene deres tekniske mann anbefalte, en terningkutter som het MGX400. Den kommer jeg nok og til å skaffe meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...