Jump to content

Våpenkjøp fra privatperson


HLM

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en brukt pistol fra en privatperson som bor så langt unna at våpenet helst bør sendes. Er det noen som kan forklare meg hvordan dere gjør dette?

 

Er det lov å sende våpen i Posten?

Skal selger sende våpensøknaden videre til politiet for godkjenning før han sender våpenet?

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg akkurat gjort, dette er hvordan vi løste det.

 

1. Jeg sendte godkjent søknad i posten til selger.

2. Selger pakket våpen og sendte rekommandert til meg.

 

 

Sånn egentlig så burde våpen sendes i to pakker, men når det gikk med rek. så gikk det tydeligvis bra så lenge pakka ikke inneholdt ammunisjon sammen med våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Det ville jeg aldri ha gjort, jeg ville ha hevdet at det er posten som har rotet det bort... ikke jeg. men at det er klokt å sende i to deler, det er hevet over en vær tvil. Mitt poeng er at de butikker som velger å gjøre det, faktisk ikke gjør noe ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

Det er posten som pålegger å sende våpen i 2 pakker. Nå er det ikke alle våpen (Mini14, 10/22, diverse halvauto rifler mm) der dette er mulig, med mindre mottaker er kyndig nok til å sette sammen delene igjen, noe de færreste våpeneiere er (Altså ikke de få av oss som faktisk vier noe tid på et våpenforum og kan nevne alle delene inne i et våpen osv).

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lovpålagt å sende i to pakker. Det gjelder transport....
Hva vil skje hvis du kontakter politiet og sier du har mistet et komplett våpen, påstått i posten?

Det er vel relativt enkelt å bevise at det har kommet bort i posten? Er det sendt dom pakke har man sporing, og vet hvor pakken sist ble registrert. Posten/Bring har ansvaret for den fra den er levert inn til du har kvittert den ut med signatur. Jeg tror vel også det i deres interesse å finne ut hvor pakken har forsvunnet?

Link to comment
Share on other sites

Mener man får sporing på alle pakker innenriks nå om dagen.

Men jeg ville nok uansett sendt i 2 deler der det er praktisk mulig. Selv om det nok er en del våpen jeg hadde foretrukket å få i et stykke selv, mest fordi jeg ville slitt stort med å sette ganske mange børser sammen uten hjelp:p :oops:

Link to comment
Share on other sites

Har aldri sendt eller fått våpen tilsendt i posten selv, men ville absolutt valgt rekomandert sending.

Fordelene med rekomandert er at man har bevis på at pakken er innlevert, man får pakkesporing og ikke minst at mottakeren MÅ vise legitimasjon og dermed sikrer man seg at ingen andre enn den rette mottakeren får tak i pakken.

 

At pakker forsvinner i posten er vel så og si et null-problem i dag. Spessielt ved rekomandret da disse går i forseglede sekker sammen med x-antall andre pakker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...