Jump to content

Kjøpt pistol i utlandet.


viking1980

Recommended Posts

Da kommer min "hvordan kjøpe våpen hos hunters house for dummies"

 

Jeg rotet litt rundt inne på nettsidene til hh..fant våpenet jeg skulle ha..sendte mail om at jeg ønsket og kjøpe våpenet og at det skulle sendes til norge..

Fikk spørsmål om søknaden var godkjent.

Sente en scan av min godkjente søknad på mail til hh

Fikk svar samme dag med pris/kontonr osv (inkl frakt/mva/toll/tull osv.

Overførte penger.

Fikk bekreftelse på kjøp

venter nå på pistol

 

Så får vi se da..om det dukker opp noe våpen;-)

Link to comment
Share on other sites

Er sånn dem gjør det i hvert fald. HH sender rakt, men det kan ta tid i norske tollen.. Når de kommer til din pakke kommer dem å be deg sende dem den godkjendte søknaden og kvittering. Så kommer pakka i posten til deg og du må da betale moms når du henter pakka.

 

Sånn har det funket for meg :D

Link to comment
Share on other sites

Pris er noe alle lurer på. Du betaler DKK 500 i frakt og DKK 50 for HH sine bankgebyrer i DK. Så tar du våpen prisen i DKK som du finner på web siden til HH og trekker ut dansk mva (25% som i norge = del prisen på 5 og gang med 4 = du får pris før mva), så kommer det som endrer seg konstant, valutakurs og norske bankgebyrer.

Link to comment
Share on other sites

Pris er noe alle lurer på. Du betaler DKK 500 i frakt og DKK 50 for HH sine bankgebyrer i DK. Så tar du våpen prisen i DKK som du finner på web siden til HH og trekker ut dansk mva (25% som i norge = del prisen på 5 og gang med 4 = du får pris før mva), så kommer det som endrer seg konstant, valutakurs og norske bankgebyrer.

 

Hvis du vil regne ut ganske nøyaktig hvor mye du må betale i norsk mva så kan du gjøre det på den vanskelige måten, men hvis totalprisen er det interessante så holder det å regne om dansk pris inkl. dansk mva til NOK, og legge på 771kr (550 DKK for frakt og gebyr -> NOK , og 25% mva på dette). I tillegg kommer fortolingsgebyr på 200-ish kr (eller 75 hvis du henter pakken selv på postterminalen på Alfaset; sistnevnte kan kun gjøres ut august)

 

Jeg handlet fra HH nå i sommer, og da trengte de bare scannet kopi av tillatelsen.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg handla fra HH så tok det ett par-tre fra bestilling til den kom til Norge. Fra ankomst Norge til den kom på posten her tok 4 uker.

 

Tror dette er noe som er blitt endret av myndighetene, for det var slett ikke slik bare for et år siden.

 

Da kunne en vanligvis å ha pakken klar for henting på den lokale "post i butikk" i løpet av 8-10 dager :D

Link to comment
Share on other sites

Handlet fra HH flere ganger. Rutinen min er nå slik at når sporingen viser at pakken er kommet til Norge, sender jeg et brev til fortollingssentralen med original søknad som vedlegg. Brevet er også merket med pakke- og sporingsnummer, slik at de som behandler saken kan koble brev og pakke. Da slipper jeg å vente en eller flere uker på brev fra fortollingssentralen :D

Link to comment
Share on other sites

Å til meg sa fortollingssentralen at det måtte jeg for guds skyld ikke gjøre, den kunne bli borte. Jeg måtte vente til jeg fikk brev fra dem med forespørsel om å sende inn kjøpetillatelsen, det tok 3 dager fra pakken kom til norge før jeg hadde brevet i posten. (I mellomtiden hadde jeg hentet pistolen ved personlig oppmøte).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...