Jump to content

Førstegangssøknad og bruktkjøp


Lasselee

Recommended Posts

Skal søke på mine første håndvåpen nå, pistol i .22 og 9mm samt revolver i .357. Jeg er ute etter å kjøpe brukt.

Fra våpenkontoret får jeg da høre at jeg må finne våpenet jeg skal kjøpe før jeg kan levere søknad, de vil ha selger og nummer på våpen før de kan godkjenne.

Jeg må da altså finne et våpen, oppføre våpennummer og selger på søknaden, så vente 3-4 uker på svar før jeg kan handle.

Fra noen i klubben hører jeg er derimot at de alltid kun har søkt på våpentype og kaliber, og bare fører opp selger og nummer etter de har fått innvilget søknaden.

Hva er det som er riktig? Blir vanskelig å finne en selger som er villig til å vente så lenge før han vet om det blir noe av salget.

Link to comment
Share on other sites

Enkelte våpenkontor har fått det for seg at dette er gjeldende praksis. Her nede så er de oppegående nok til å vite at noen ganger så må våpenkjøp (spesielt bruktmarkedet) ordnes mer eller mindre på impulsen, så her er det nok med bruksområde og kaliber etc.

Link to comment
Share on other sites

Bare ikke lag så mye fuzz ut av det, hold det enkelt.. Om du forstår ;)

 

Kjøpt alle mine våpen sånn unntatt 3, ser ikke noe galt i det. Andre kan sikkert regelrytte loven opp og ned og finne ut at det er galt. Våpenkontoret her jeg bor synes at det er greit så da forholder jeg meg til det inntil annet blir opplyst og det kan sikkert du også. Uten at jeg vil oppfordre til ulovligheter på noen måte..

Link to comment
Share on other sites

Både når det gjelder rifle og håndvåpen har eg alltid måtte skrive i feltet "Andre Merknader" følgende: "Kjøpes av aut.forhandler"

Dersom eg ikke skriver dette, måtte eg føre opp våpennr og selgers navn og adresse.

 

Har forhandlet med våpenkontoret om dette flere ganger, men de gir seg ikke. Prøver eg å la være, kommer søknadene i retur hver gang :roll:

Link to comment
Share on other sites

I Vestfold er gjeldende praksis slik trådstarter forteller. Ved kjøp av brukt våpen skal selgers personalia, våpenets data inkl serienummer samt nummer på våpenkort, oppgis på søknaden.

Jeg har selv gjort det slik flere ganger, og det har aldri vært ne problem for de selgerne jeg har hatt kontakt med. Jeg betaler håndpenger på våpenet, og resten når søknaden foreligger.

 

En gang da jeg trodde jeg skulle kjøpe fra forhandler, men endte opp med et brukt våpen som trigget må-bare-ha-det-følelsen.

Da var det å ta en tlf. til våpenkontoret, og si at det ble privat kjøp i stedet, og med de ovenfor nevnte opplysningene gitt over telefonen til våpenkontoret, var det ikke noe problem.

 

Uansett ikke noe trøbbel med våpenkontoret i Vestfold slik jeg ser det, om du begrunner søknaden din godt, har all nødvendig dokumentasjon med søknaden, og har litt god tålmodighet.

Fagkunnskapen er desverre ikke på topp, for å si det litt diplomatisk, men jeg synes de gjør en særdeles god jobb med de forutsetninger de har. De er veldig klar over at de selv mangler endel dybdekunnskaper om endel våpenrelatert, og legger ikke skjul på dette. De har selv uttrykt overfor meg, når jeg har levert søknader på mye rare og sære saker, at de gjerne skulle ha visst mer om mye om de hadde fått tilbud om opplæring fra arbeidsgiver. Så det er ihvertfall ikke viljen det står på, slik jeg har erfart ved møtene med det nye våpenkontoret i Vestfold.

 

Lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

På baksiden av skjemaet står det at du må fylle ut alt hvis du skal kjøpe av annen enn godkjent forhandler. Skal man kjøpe hos forhandler holder det å fylle ut våpentype og kaliber med mindre det er "halvautomatisk hagle/rifle/karabin/maskinpistol/pumpehagle". Det står ingenting på baksiden om håndvåpen. Hvis man ikke har funnet et våpen, men vil levere inn en søknad mens man bestemmer seg, vet man jo ikke om man trenger å fylle det ut. Man kan jo kjøpe brukte våpen fra forhandler også. Jeg søkte på noen rifler og en hagle uten å fylle ut noe om selger, og det gikk greit. Mulig de er mer pirkete på håndvåpen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kom over et våpen jeg har lyst på til riktig pris nå. Ble selvsagt fler om benet på denne og selger spør meg om jeg har søknad klar. Jeg sier det som det er, og tilbyr meg å forhåndsbetale i påvente av at den blir godkjent. Er det slik at noen har godkjent søknad allerede, er det de som sier de skal kjøpe fra aut. forhandler?

Kjedelig å gå glipp av et godt kjøp om det er det som er tilfelle..

Link to comment
Share on other sites

Eg solgte for en tid tilbake en Ruger Mini 14, og kjøper av denne hadde en godkjent "åpen" søknad. Det vil si at søknaden var utfylt med kaliber, max løpslengde og at den skulle være halv-auto. På alle andre felter var den blank, men som sagt innvilget/godkjent.

Det var ikke påført noe under "andre merknader" som f.eks at den skulle kjøpes privat eller hos forhandler.

 

Så ja, enkelte distrikt godkjenner slike søknader. Og ja, desse har da et fortrinn over de som ikke får innvilget slike søknader, og er nødt til å søke etter at en har funnet en som har et våpen til salgs...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...