Jump to content

CZ 527 7.62x39


Roe

Recommended Posts

Mange takk for hjelpa!

 

Ja det er en 6.5 Grendel jeg har i tankene.

Må bare regne på vekta for å se om det er verdt det og ikke minst må byggelysten vinne over fornuft og impulskontroll.

 

Hadde vært kjekt med en arvtaker til lille-Sakoen i 6x45, men jeg vet jo også at denne rifla vil bli lite brukt og lommeboka blør ennå etter storinnkjøp av Blaser piper...

Link to comment
Share on other sites

Er begynt på mitt 4 grendel bygg.

Og QL stemmer middels dårlig med 6,5 grendel. Også mine erfaringer med krutt typer som det publiseres data for.

Det trekkes ofte fram litt kjappe krutt typer.

Men min erfaring tilsier at Vit N540 Norma URPgir best fart med 100-123 g kuler.

Jeg har brukt pipelengder fra 40cm og opp til 69cm.

Patronlengder fra 57 til 61.

61mm patronlengder er på sako 75(308) kasser med PPC mag boks.

 

Ei kule jeg trur du liker og har tenkt på.. 100g Amax er ikke i min versjon av QL. Men ei annen 100g kule vil i følge QL klare 850ms med ei 47cm pipe. Dette er særdeles optemistisk. Da med patronlengde på 61mm. Og full hylse av Norma19(URP).

Siden vi opererer med boltrifler, tar jeg meg den friheten å tillate trykkstandaren i QL til å vise 58000psi(ish).

Da jeg vet at denne hylsa har klart dette i 3 kasser(vixen, sako 75 og sako75) og i 5 forskjellige løp.

 

En av "mine" 6,5 Grendel kunder, rapporterer om spreke hastigheter med CRF 223 krutt. Jeg antar at det er med 100g amax. Da dette er en kule vi begge liker å bruke.

 

Sjøl, så liker jeg CZ 527 kassa. Men har du forestilt deg hvordan du vil montere en høvelig kikkert på den korte kassa?

Jeg monterte en Hensoldt 4-16 på ei 527 kasse i 221 fireball. Da hadde jeg fastskrudd picatinny skinne, som gikk lit foran kassa. Klarte ikke å montere en PM 2 kikkert på ønsket måte(men jeg liker å dytte kikkerter max framover).

 

Så til din gamle tanke om lille sako`n din...6x45. Tipper vi er enig i at 6x45 ville blitt utnyttet bedre hvis det hadde vært plass til 61mm patroner i magasinet. Hvis du får tak i en sako 75 kasse(I) så får du just det..(og bix`n andy avtrekk;-)

De nye sako 85 kassene har 57.5mm magasin lengde

Link to comment
Share on other sites

Hastighetene jeg oppga var med 29.7grain N140 for 123 scenar. Kunne sikkert fått litt ekstra fart med n540.

Ser i loggen min at 32 grain CFE223 og 123 scenar ga 775m/s, og var fortsatt mulig å få litt mer krutt i og ikke høyt trykk, men presisjonen var ikke bra...

Link to comment
Share on other sites

61mm patronlengder er på sako 75(308) kasser med PPC mag boks.

 

 

Det var et godt poeng. Hadde ikke vurdert dette i "innledende prosjektering".

Liker Hornet rifla mi, men har opplevd å bomme med en hel meter på 300m når det blåser på. Kun unntaksvis prikker jeg ei lerdue på første forsøk. Derav tankene om Grendel...

 

Dette er de absolute spec' jeg har pr nå:

 

Så kort som loven tillater

Så lett som mulig, uten at jeg er villig til å betale masse penger for å skrape av noen fattige gram. Minst 1 kg lavere totalvekt enn mitt Blasersystem (inkl optikk, tofot, demper etc)

Nær vedlikeholdsfri, dvs syntstokk og metal med Gunkote/ Cerakote eller tilsvarende

Solid montasjesystem for optikk som tåler vanlig røff behandling.

 

... og det hele skal være "anskaffelsesvennlig". Alle deler må være hyllevare eller enkel bestillingsvare. Intet dyrt børsemakerarbeid med ukjent utfall; går for de sikre løsningene.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke hevde at det er masse meter pr sekund å hente på 61mm patronlengder.

Det er jo kommet flere gode 6.5 kuler etter at jeg hadde sako vixen med magasin og 57mm patronlengder.

Med 47cm pipe hadde jeg 720ms. Med 123 scenar(32g norma 19=full hylse).

Den kula brukte jeg på fugl. Og min beste samling var 8.5cm på 500m(5 skudd).

 

Trur du berges godt med 527 kassa. Sjekk med en vennlig sjel her på kammeret om grendel hylsa mater i magasinet.( feks tailgunner).

Ser på nett at der er flere(?) Som lager utsparing i magasin veggene. Er ikke helt sikker på hvorfor, men det har fått meg til å lure.

Du bør vurdere å få slipt hevarmen slankere, så den lettere går klar av kikkert okularet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...