Jump to content

"Forskning": Repeterbarhet på volummål av krutt


razumny

Recommended Posts

Jeg har nå ladet mine første hundre patroner, og mener å se en trend; når jeg har stilt inn kruttmålet, skiller det som oftest svært lite på laveste og høyeste utmålte mengde. Derfor har jeg fått det for meg a jeg skal produsere litt tallmateriale på repeterbarheten til et volummål for krutt. Det er godt mulig at jeg er den eneste som finner dette det minste interessant, men jeg er såpass sær at jeg faktisk liker statistikk, og dette er en god måte å få inn litt statistisk metode på.

 

Så langt har jeg målt ut en mengde krutt som er noe lavere enn den mengden jeg skal ha, og så brukt en kruttdrypper for å finmåle. Det fungerer forsåvidt godt, men er tidkrevende. Målet er derfor å finne ut om kruttmålet er jevnt nok til lading av patroner i større antall for mengdetrening, og kun finmåle ladninger når jeg utvikler nye ladedata eller skal lade for langholdsskyting.

 

Planen på sikt er å skrive en artikkel om dette, som kanskje kan belyse emnet noe.

 

Teorier:

Volummetriske kruttmål gir jevnt repeterbare utmålte mengder med krutt.

Repeterbarhet er bedre når volummålet peker oppover mellom utmålinger enn når det peker nedover mellom utmålinger.

Mengden utmålt krutt påvirkes ikke av mengde krutt i hopperen.

Endring i mengde krutt utmålt korrellerer med variasjon i utmålt mengde - jeg forventer å se større variasjon jo større mengden målt krutt er, og mindre variasjon jo mindre mengden er.

 

Utstyr:

Volummål: Lee Perfect Powder Measure

Vekt: Frankford Arsenal DS-750 Electronic Powder Scale

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Datasettene identifiseres med dato og løpenummer, som følger: ÅÅMMDD-LL. Løpenummeret løper innenfor et år, og resettes ikke for hver nye dag.

 

Følgende datasett tok utgangspunkt i forhåndsinnstilt kruttmål, satt opp til å måle ut i underkant av 42 grs N140.

 

Datasett 140721-01

Utvalgsstørrelse: 58

Max: 41,5 grs

Min: 40,7 grs

Gjennomsnitt: 41,13

Krutt: Vihtavuori N140 lot 11/02/2014

 

Fordeling:

fNQnstp.png

 

I dette datasettet pekte volummålet NEDOVER.

 

Datasett 140721-02

Utvalgsstørrelse: 81

Max: 41,4 grs

Min: 40,6 grs

Gjennomsnitt: 41,06

Krutt: Vihtavuori N140 lot 11/02/2014

 

Fordeling:

isa14sI.png

 

I dette datasettet pekte volummålet OPPOVER.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Metode

Kruttmålets hopper (reservoar for krutt) fylles opp med krutt.

Volummålet stilles inn til å måle ut en mengde krutt.

Fem til ti ladninger kjøres gjennom volummålet - disse helles tilbake i hopperen.

Vekten slås på, og kalibrering verifiseres med en kalibreringsvekt. Vekten av kruttbeholderen tares ut.

Deretter kjøres en og en ladning ut, måles og målingen noteres. Det utmålte kruttet helles over i kruttboksen.

Målinger noteres og logges kronologisk.

Utmåling av krutt skjer rolig og uten brå bevegelser.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg "forsket" litt på selv. Jeg bruker redding med en alutrakt mellom flaske og mål for å ungå press fra kruttet oppe i flaska. Etter hva jeg har sett, er det minst mulig vibrasjoner i målet som er viktigst (sammen med trakten) Det oppnår jeg med å holde i hele matearmen og ikke et løst klyp i det lille håndtaket. Er det ett kruttkorn som kiler seg, rister målet kraftig når dette gir etter.

Jeg har dog skutt mine minste grupper med überfeltmessige ladeforhold. Glemte holderen til culver'n under et br-stevne så jeg holdt målet i venstre hånd og matet med høyre... Så at man kan få grå hår av kruttmål er helt sikkert. I dag går det som sagt i Redding mål og vippevekt. Dingser med batteri viser seg å ikke alltid holde mål...uansett hva det koster ;)

Link to comment
Share on other sites

Målet her er naturligvis å få tallmateriale på hvordan kruttmålet faktisk fungerer. De to datasettene over er således en baseline, og jeg ser allerede noen trender i tallmaterialet, uten at jeg har tenkt å gå nærmere inn på det nå; jeg vil ha mer tallmateriale på hånden før jeg gjør noe som helst av analyse.

 

Jeg kunne naturligvis brukt en analog balansevekt, men det ville tatt mye lenger tid. Jeg opplever repeterbarheten på den elektroniske vekta fra Frankford Arsenal å være god nok for mine formål, og det er også den jeg bruker når jeg lader.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er spent på å se om det kommer noe fram her. :D

 

Jeg ble anbefalt å kjøpe en "lee classic cast turret", i stedet for å fumle med ei enstasjonspresse, og har omsider tenkt å kjøpe en slik. Jeg tenker på å kjøpe den i et sånn kit hvor det medfølger et kruttmål.

 

 

Jeg har sett videoer av pressa, og den ser litt skranglete ut. Spørsmålet er som følger...

 

Hvordan vil volumet variere fra når kruttmålet er festet direkte til en benk, enstasjonspresse eller ei tårnpresse?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er et godt spørsmål, aaaugust. Jeg vet faktisk ikke om det gjør noen forskjell, men det kan godt være at det gjør det. Vibrasjonene du snakker om har jo jeg utelukket, nettopp fordi jeg ønsker å se på kruttmålets egenskaper i seg selv.

Link to comment
Share on other sites

En gang jeg var ung og vesentlig mer nysgjerrig enn i dag gjorde jeg en stigetest i 30-06, 167 Scenar og N-160 krutt.

 

Vekten varierte fra 54,5-59grs med krutt (Kan være det var 55,5-60grs). Skyteavstand 370m som var det som var tilgjengelig den gangen. På 1,5m skive holdt hele serien 10'r, høydespredning 13cm - bredde 6 cm. Etter det har jeg sluttet å tenke veldig mye på at kruttladningene er helt jevne til normal skyting.

Link to comment
Share on other sites

Tok en enkel test på varierende kruttmengde under testing av moment i momenttestbenk på 200STR i 6,5x55 med Våpensmias S&L jaktfeltløp forige dagen. Med 8g Sierra og N-150 krutt og ladning med 0,3 grains intervall i 5 patroner ble senter-senter samling 17mm på 100m. Totalt 1,2grain forskjell mellom høyeste og laveste kruttvekt. Testet ikke hastighet. Virker som om hvis ladningen er stabil så tåler den endel variasjon i kruttmengde ihvertfall på kort hold.

Link to comment
Share on other sites

I forhold til måle-kapasiteten til kruttmålet, hvor ligger den mengden du bruker nå?

Grunnen til at jeg spør er at jeg ser at avvikene på oppmålt mengde kan variere med endret størrelse og for på hulrommet i dispenseren.

 

Forøvrig, matnyttig tråd. Stå på, dette er allmennyttig forskning. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble anbefalt å kjøpe en "lee classic cast turret", i stedet for å fumle med ei enstasjonspresse, og har omsider tenkt å kjøpe en slik. Jeg tenker på å kjøpe den i et sånn kit hvor det medfølger et kruttmål.

 

Eg har ei slik presse, og eg oppfattar den ikkje som så skranglete i praktisk bruk. Kruttmålet som fulgte med der var til å skru fast på benken. Eg vart så irritert på balansevekta som fulgte med at eg kjøpte ei lyman automatvekt i staden, så kruttmålet er ikkje så mykje i bruk. Det eg kan seie er at ved litt rask og uforsiktig bruk er det ikkje problem å få avvik på over 1 grain med det kruttmålet med N140, men eg har ikkje samla nokon statistikk.

Link to comment
Share on other sites

@Miskatonic. Dette "problemet" vil alltid være tilstede om man ikke bruker en trakt nederst i dispenseret. Med en sammensnurping nederst, spiller det ingen rolle pm du har 1kg eller 100g i dispenseret. Da vil lik kruttmengde alltid være tilstede og man vil få mye bedre resultat selv om det oppstår noe viberasjoner. Altså en variabel som må elimineres for å finne eksakt repeterbarhet på et kruttmål. Viberasjoner vil man få kun av et kruttkorn som deler seg eller glipper, selv om målet er boltet til en betongbenk.

Link to comment
Share on other sites

@301hmsa: Slik jeg oppfatter Miskatonic, er det han spør om hvordan justeringen av volummålet er i forhold til total-kapasitet.

 

Om du ser på teoriene mine, har jeg en teori om at mengde krutt i hopperen ikke påvirker mengden utmålt krutt. Det er for tidlig å konkludere på det, men det ser for meg ut som om det i noen grad er en påvirkning. Spørsmålet er om den er statistisk signifikant.

Link to comment
Share on other sites

I forhold til måle-kapasiteten til kruttmålet, hvor ligger den mengden du bruker nå?

Grunnen til at jeg spør er at jeg ser at avvikene på oppmålt mengde kan variere med endret størrelse og for på hulrommet i dispenseren.

 

Forøvrig, matnyttig tråd. Stå på, dette er allmennyttig forskning. :)

Jeg vet ikke hvor mye mer jeg har å gå på, men magefølelsen sier at jeg bruker omtrentlig halvparten av kapasiteten.

 

Jeg kommer til å måle opp med mindre krutt også, og skal nok også kjøre en runde hvor jeg åpner helt opp.

Link to comment
Share on other sites

Da leser vi innlegget på hver vår måte :) Altså om du ikke har noen form for fordeler nederst i målet, vil selv små vibrasjoner i gulvet (fottrinn) ditt påvirke vekten på oppmålt kruttmengde. Eller komprimere om du vil. Jo mindre kruttmengde som presser på fra toppen, jo mere nøyaktig blir kruttmengden. Med f eks ett Redding eller Culvermål og en "trakt" som monteres mellom selve leamikken og dispenseret, vil du få überjevne resultater. Jevnheten vil selvsagt variere med type krutt. N133 gir jevnere oppmålt mengde enn hva N140 gir osv.

 

Edit: Skrivefeil ;)

Link to comment
Share on other sites

Vi begynner i det små, og holder oss til ett kruttmål og en type krutt så langt. Jeg er også interessert i å se hvordan tallene endrer seg når jeg endrer volumet som skal måles opp. Magefølelsen sier at jo større volumet er, jo større vil variasjonen være. HEY! Ny teori!

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært gjennom åtte serier med forsøk, totalt 666 utmålte ladninger. Her er litt nøkkeldata:

 

Volummål innstilt på: 3,26 cm3

Maksimalt utmålt mengde: 41,8 grains

Minste utmålte mengde: 40,5 grains

Gjennomsnittlig utmålt mengde: 41,08 grains

Standard avvik: 0,224

 

En bell-kurve begynner å tegne seg. Den er noe topptung, med høyeste punkt på 41,0 (161). (40,9 er på 66, mens 41,1 er på 106).

 

Jeg har også sett noe på trender i utmåling kontra mengde gjenværende krutt i hopperen. Det er en viss nedgang (ca 0,2 grains), men jeg er usikker på om den nedgangen egentlig betyr noe.

 

Jeg vil ha to serier til med forsøk på 3,26cm3 før jeg går over til andre mål. Jeg har planer om å teste helt ned mot 1,5 cm3, og helt opp mot 4,8 cm3, for å se om trendene endrer seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...