Jump to content

Første sesogen der elgjakt har tilbudt seg selv!hjelp


markusam

Recommended Posts

Hei

 

Jeg lurer først på en ting. Jeg har en god venn som nå snart skal ta jegerprøven, og som eier 750 dekar med skog og myrer. Det har ikke vært noe jakt der før, men det er observert elg i området. Selv har jeg jegerprøven og skytterprøven og rifle og alt som trengs til jakta, men hva må vi egentlig få klarert før vi prøver oss?

 

Ingen av oss har hund heller, men det er vel mulig å jakte elg for det? noen tips der i gården?

 

tusen takk på forhånd

Link to comment
Share on other sites

Jeg forutsetter at det er jaktrettigheter og fellingstillatelse på plass.

 

I tillegg må du ha avtale om ettersøkshund på plass. Dersom ingen av dere har vært på elgjakt før, hadde jeg seriøst vurdert å se om dere kan få tak i noen som kjenner området og "kan" jakt til å være med.

Link to comment
Share on other sites

Er selv langt fra noen erfaren jeger, jeg ville anbefale deg å begynne med småvilt og rådyrjakt før du gir deg på elgen. Jeg har hatt flaks og har mulighet å følge med erfarne kamerater. Deltok på min første elgjakt i fjor, men da kun som tilskuer/spotter på post sammen med en kamerat i et jaktlag.

Link to comment
Share on other sites

Hei, det er noe som heter minsteareal, dette brukes til å fastsette kvotene.

Dette minstearealet er forskjellig fra kommune til kommune og faktisk ofte forskjellig fra sted til sted i kommunen. Har man et X-antall minsteareal kan man lage bestandsplan/avskytingsplan selv, men den må godkjennes av kommune.

 

Hva minstearealet i din kommune er kan man finne på lovdata, da dette skal være hjemlet i forskrift.

 

Her er et eksempel: http://lovdata.no/dokument/MV/forskrift ... al+gjemnes

 

Bor dere i Gjemnes så mangler dere litt på å få elgkvote iallefall.

 

Husk som Razumny skriver, ettersøksavtale.

 

Det høres også litt merkelig ut at ingen har avtale om leie av terrenget, er han helt sikker på at det ikke foreligger en gammel avtale med et vald/jaktfelt?

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Vel, det kan da fortsatt ordne seg med Elg, eventuelt hjortejakt for dere. Vet ikke hvor dere holder til, men med 750 mål burde dere ha en grei inngangsbilett til nærmeste jaktvald. Da kan dere nyte godt av flere fordeler, dere får være med på elg/hjortejakt og er det et større vald har de bestandplan. Her oppe hos oss er det normalt at de som har bestandplan har fri avskyting på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Fristen for å søke om godkjenning av vald er satt til 15. mai. På det tidspunktet skal

alle forutsetninger for valdsøknaden være kjent: Minsteareal og minste vannlengde

skal være fastsatt eller beregnet innen 1. mai. Dersom minstearealet er økt slik at et

eller flere vald ikke lenger tilfredsstiller arealkravet, vil ikke valdet være godkjent

for tildeling av fellingstillatelse det aktuelle året. Med frist til ny søknad 15. mai,

skal slike vald ha mulighet til å søke samarbeid med naboeiendommer for å få

etablert et vald som tilfredsstiller størrelseskravet. Det er ikke anledning til å trekke

en eiendom ut av et godkjent eller omsøkt vald etter 15. mai.

 

http://www.miljodirektoratet.no/Global/dokumenter/regelverk/Forvaltning%20av%20hjortevilt%20og%20bever%20rundskriv.pdf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...