Jump to content

Radom- alliert bruk???


Vargen

Recommended Posts

Jeg har blitt kontaktet av en kar som har en Radom vis.35 som han hevder at en kar skal ha fått utlevert i England under krigen, før vedkommende ble fraktet til Norge som agent eller noe slikt. Har ikke fått hele historien enda, skal snakke litt mere med ham.

 

Historien virker litt "fishy" på meg, fordi våpenet har tysk merking som normalt for tyskbrukte pistoler. Vis.35 ble som kjent overtatt av tyskerne etter at de invaderte Polen, og relativt store mengder av dem ble sendt til Norge med de tyske okkupasjonsstyrkene her.

 

Spørsmålet blir da om SOE eller andre allierte aktører under krigen på noe tidspunkt kan tenkes å ha utstyrt en nordmann (eller alliert soldat som skulle til Norge) med en tyskmerket Radom? Jeg tviler litt, men har funnet noen uverifiserte påstander om SOE-bruk av Radom ved et kjapt Google-søk. Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at tyskerne overtok de VIS pistolene polakkene hadde produsert, og tyskerne fortsatte produksjonen, etterhvert også på Steyr, men det er en annen historie.

Når norske agenter var ferdig utdannet på "Norisen" og ble sendt ut til aktiv tjeneste, så ble de først fraktet til London. I en nokså anonym leilihet der ble de kledd opp i norske klær, ofte avlevert av norske flyktninger, og de fikk også selv velge blant en liten mengde med våpen (pistoler) som var der. Dette gjorde at mange forskjellige våpen ble etterhvert plukket ut av agentene, og noen ganger kan en undre seg over hvilke valg som ble gjort, enkelte valgte pistoler som noen av oss idag ikke ville vurdere i strid i det hele tatt..Dette kan skyldes manglende våpenkunnskap eller dårlig utvalg. Nevnte pistoler kom til denne leilgheten fra USA, flyktninger fra Norge eller avgitt av private.

Når det gjelder VIS pistolen som kom det ca 8oo av dem hit til lands iflg en beregning foretatt av tidligere rustmester Finn Aarum. Dette kom han fram til ved å studere hvilke tropper som kom hit, fordi VIS, Browning HP og lignende ikke ble brukt i første linjes oppsetninger, men ofte ble utdelt til bl.a. SA

At en slik pistol kom til landet med en agent under krigen er mulig, ihvertfall dersom det skjedde svært sent, men her er jeg svært usikker, bl.a. fordi de fleste pistoler fra ovennevnte leilighet var i kal 7.65 og ikke i 9mm da disse er vanskeligere å skjule, noe som er viktig for en agent.

 

It takes but one shot..

Link to comment
Share on other sites

Takk, da fikk jeg en del info jeg ikke hadde fra før!

 

Enig i at pistolen i tilfelle må ha blitt utlevert nokså seint, da den har tysk merking og altså måtte ha rukket å bli stjålet eller på annen måte tatt fra tyskerne og så fraktet til England før den ble levert ut igjen. Høres lite sannsynlig ut for meg, som du sier er den ikke så lett å skjule på kroppen. Vis.35 var antakelig verdens siste kavalleripistol primært beregnet på bruk fra hesteryggen, og den veier deretter!

Link to comment
Share on other sites

- alldeles ikke utenkelig, nei...

 

Jeg har snakket med Linge-karer som har fortalt at de plukket det de ville ha av våpen før "Norge-tur". Mange av pistolene ble samlet inn fra tyske fly og dets piloter som ble skutt ned over England, og deretter brukt i alliert tjeneste. Konkret har jeg snakket med èn soldat som har hatt med seg Walther PP og Tikkankoski-gevær, samt den etterhvert så lengendariske Colt 32 acp i samme hopp. Alle våpen ble utlevert/plukket ut til agenten personlig i England. Det er flere eksempler på dette, slik at Egners bok gir ikke den fulle bredde hva angår agentens personlige våpen.

 

I så måte vil det på ingen måte være overraskende at Radom-pistolen i enkelte tilfeller har kommer på allierte hender og til Norge med soldater og agenter.

Link to comment
Share on other sites

Hvor lurt er det å utstyre agenter med våpen tilhørende fienden? Ikke for det, disse karene ble vel rett og slett skutt uansett om de ble tatt?

det er lurt å utstyre agenter med våpen som er "overtatt" fra fienden. for da kan det være våpen de har stjålet i det okkuperte området og kan påstå de bare er våpentyv å ikke agent. feks.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Etter det jeg har blitt fortalt og lest i et svensk våpenblad er det 2 versjoner av Radom mod.35.

Den ene er den som ble produsert før tyskerne invaderte Polen og den andre er den typen som

tyskerne fortsatte og produsere.Den første har nedspenningshendel for nedspenning med skudd i kammeret,

den andre som ble produsert etter at tyskerne tok over mangler denne muligheten.

De som lå på lager da tyskerne tok over ble stemplet med den tyske ørn og delt ut blant offiserer,

den andre typen som de produserte ble delt ut blant menige.

Har for øvrig den første typen selv,har også sett den andre typen men eieren ville ikke selge.

 

 

jan-tore

Link to comment
Share on other sites

Det var nok flere "utgaver" enn som så. Har ikke fasiten, men tror Radom`en til å begynne med etter tysk okkupasjon hadde alle funksjoner. Etterhvert kutta de som nevnt ut nedspenneren, men demonteringsfløya (som ser ut som sikringa på en 1911) gikk først. Mange ble produsert av Steyr. (Waffenamt 623 eller/og Bnz)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...