Jump to content

Hva er galt???


Arvid.N

Recommended Posts

Seaterdien (kuleisetterdie?) er ikke korrekt innstilt.

 

Les i bruksanvisningen til diesettet. Om ikke noe sånt fulgte med så ikke skru dien lengre ned enn at den stikker ut nedenfor.

 

Deretter skrur du skruen som er på toppen helt opp. Så setter du inn en fabrikkpatron og før denne forsiktig opp. Når den er helt oppe, så skrur du ned skruen på toppen helt til du kjenner motstand. Så gir du den en kvart turn.

 

Prøv da igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hva var problemet? Og hva gjorde du for å løse det? Kan være greit å vite for nestemann som har samme problem og finner denne tråden. Var dia skrudd for langt ned slik at du fikk krymping samtidig med kulesettinga? Det er ihvertfall en klassiker. Jeg pleier å gjøre som følgende:

- Sett i ei tomhylse og før stemplet helt opp.

- Skru dia ned til den butter i hylsa, deretter litt opp.

- Start med kulesetterskruen høyt.

- Sett i ei kule og press til du kjenner den setter seg. Ta ut igjen og inspiser.

- Skru kulesetterskruen ned litt om gangen, og mål mellom hver gang.

 

Denne metoden er så enkel og bankers at den burde nesten ha stått i bruksanvisninga ;)

Link to comment
Share on other sites

-Vi går utifra at du har en ferdig sizet/kalibrert hylse og at pressa di står der uten noe verktøy i

-sett i riktig hylseholder

-skru kuleisetterdien litt inn/ned i pressa

-sett en kalibrert hylse i hylseholderen

-senk håndtaket på pressa forsiktig helt ned slik at hylsa entrer dien

-skru dien nedover til du kjenner den berører hylsa (det du kjenner er at krymppekanten i dien treffer hylsemunningen)

-skru dien 1/2-3/4 omdreining ut

-hold dien fast og skru til låsemutteren

-skru kuleisetterstempelet nesten helt ut/opp

-sett den valgte superduperkula oppi hylsa og før kule/hylse opp i dien

-skru kuleisetterstempelet ned til du kjenner det berører kula, trekk hylsa/kula litt ut og skru stempelet litt ned

-før kule/hylsa helt inn i dien

-ta ut patronen og sjekk lengden mot ladedata

-gjenta i små stepp til du har rett patronlengde

Link to comment
Share on other sites

Arvid, du har delt ut 10 poeng pr hode.

Noe sier meg at problemet løste seg.

 

Men noen ganger kan en stakkar klø seg både foran og bak, før lyset kommer på.

 

I 6.5X55, kom ett Forster diesett med i samlingen. Lykkelig å glad skulle jeg sette en kule. Noe motstand ved isetting, hmmmm.

Ut kom en hylse, som totalt manglet skulder. Snodig tenkte jeg. Satte inn en hylse uten kule. Og jaggu kunne jeg neck size, med kuleisetterdien!!!

Så Forster bomma litt dær, men de sendte meg ny "innmat". Og jeg var igjen, lykkelig og glad...

 

Gamle del, du ser at hylsen ikke går helt inn(halsen vil ikke entre)

A1.JPG

 

 

Ny del, hylsen går helt inn, og jeg kan sette en kule

A2.JPG

 

Så virker ikke tingene etter å ha fulgt bruksanvisningen, ja så kan det rett å slett være produksjonsfeil.

Link to comment
Share on other sites

Jepp problemet løste seg. Dien var for nærme stempelet så hylsen gikk imot. Jeg har bare brukt forster die før, men de i butikken hadde bestilt feil nå men jeg satt i dien slik som jeg har gjort med forster hele tiden men det ble feil her. Jeg må begynne med den metoden som forklares her oppe. Tusen takk for gode råd og tips:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...