Jump to content

treffendring på krag- noen med en fasit?


ssg3000

Recommended Posts

har i det siste forlest meg angående krag og treffendring. "chifen" har nevnt noe interesant tror jeg. han mener å huske at lang krag ikke har dette problemet-eller i det minste ikke så mye. og så jeg har funne denne infoen om lang kragen

The M1894's 30" barrel is rather unique in that it has rifling with a left hand twist, and its shank has left hand threads. The effect is that the torque created when the rifle is fired twists the rifle away from the firer's cheek instead of into it. The combination of left hand twist rifling and barrel threading has the added benefit of helping to maintain firm seating of the barrel in the receiver.

Så da har jeg egntlig fått den teorien i hode at muligens dette er grunnen, samt at de har litt lengre løp. håper "chifen" finner den artikkelen- det hadde vært interresant lesing :)

(I tillegg hadde det vært bra for min kaveleri krag som har et slikt løp.. :D )

Link to comment
Share on other sites

alle kragløp hadde twist "feil veg", dette var ikke spesielt for lang krag M94.

 

treffpunkt endring på krag har en tendens til å bli et stykke opp på de fleste krager. hvor mye, pleier variere.

hva som er grunnen til variasjonen i treffpunkt endring har ikke jeg en fasit på, men det virker som tykkelsen på løpet og om løpet er frittliggende eller ikke har innvirkning.

 

dette fenomenet var noe som virkelig ble oppdaget da krag skarpskyttergevær med halvskjefte(ikke skjefte helt fram til munningen omtrent) kom i bruk på 20-30 tallet. disse våpen hadde i tillegg til tyngre pipe, også bedre siktemidler enn det som var vanlig før dette, å det førte til at man bedre så "fenomenet" pga bedre presisjon generelt.

 

Våpenjournalen kjørte en test på dette på 90 tallet, da hadde en lang krag, en banekrag med tungt løp og en jakt krag med halvskjefte og frittliggende pipe.

resultatet(tatt på husken min) var at de som hadde frittliggende pipe flytta treffpunkt jevnt med våt ammunisjon, mens lang kragen fikk mer spredning, men tendensen var samme retning(opp og til venstre tror jeg det var, det var iallefall opp)

 

fra min tid som rekrutt(da brukte vi krag mange av oss) var erfaringen at det var forskjellig hvor mye de flytta treffpunkt i regnvær. selv om alle våpna vi brukte hadde frittliggende løp og 19 eller 21mm pipe, så flytta de treffpunkt opp og til siden i varierende grad, og det varierte også hvor våt kragen måtte være før dette oppsto. så min erfaring er at det varierer fra våpen til våpen, men at krag er upålitelig i regnvær....

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg på jobb, men leter stadig etter en artikkel skrevet av Svein Solli hvor han testet treffpunktendringer med våt ammo i flere våpen, bla M98, Rem788 og en moderne Steyr av noe slag. Konklusjonen var at joda, Kragen endret treffpunkt-men det gjorde bla M98en(mer enn Kragen!) og Remingtonen også. For M98ens del skyldets det at kun en av de forre låseklakkene hadde anlegg i kassa-noe som neppe er uvanlig for den gjennomsnitllige HV-mauser. For den Remington børsa resonerte vel S.S seg fram til at det måtte ha noe med plassering av låseklakkene (bak på sluttstykke).

 

Liten EDIT-mulig det var noen andre enn Solli som skrev artikkelen??

Link to comment
Share on other sites

ok. da var ihvertfall ikke det noen tett teori :( og håpet om en krag over middels drept :roll:

bare av ren nyskjerrighet var senere baneløp (schultz larsen bla) og dreid samme vei eller evt var der noen som var dreid andre veien? evt erfaringer av det. den lille hjeren min henger seg fortsatt litt opp i at det kan ha en innvirkning :roll:

Link to comment
Share on other sites

ok. da var ihvertfall ikke det noen tett teori :( og håpet om en krag over middels drept :roll:

bare av ren nyskjerrighet var senere baneløp (schultz larsen bla) og dreid samme vei eller evt var der noen som var dreid andre veien? evt erfaringer av det. den lille hjeren min henger seg fortsatt litt opp i at det kan ha en innvirkning :roll:

er nok ikke twisten(riflinga) som var grunnen. problemet med endra treffpunkt kommer av asymmetrisk låsing på krag. dvs 1 låsklakk foran, den andre bak, å disse er 90 grader på hverandre, ikke 180 som på mauseren feks.

 

kragløp er riflet "feil veg".

både S&L og kongsbergløp (baneløp) var det så vidt jeg husker.

Link to comment
Share on other sites

grunnen med låsklakk var jeg egentlig klar over. det jeg tenker er om twisten kan "rette" opp denne "feilen". Antagelivis ikke som du sier. Men jeg skal prøve å forklare hvordan jeg tenker at det kan ha en innvirkning. en låsklakk, unnskyld to som skaper mothold i kun en side, fukt i kammeret økt trykk mer belastning på fortsatt på en side. Så tror jeg kulen i startfasen blir "løftet" mikroskopisk opp-låsklakken er jo i bunnen. tja og så videre ut. vil da twistens retning ha noe å si for opprettinga av denne "feilen"?

kan være jeg er helt på jorde :roll: ikke helt uvanli :)

Link to comment
Share on other sites

grunnen med låsklakk var jeg egentlig klar over. det jeg tenker er om twisten kan "rette" opp denne "feilen". Antagelivis ikke som du sier. Men jeg skal prøve å forklare hvordan jeg tenker at det kan ha en innvirkning. en låsklakk, unnskyld to som skaper mothold i kun en side, fukt i kammeret økt trykk mer belastning på fortsatt på en side. Så tror jeg kulen i startfasen blir "løftet" mikroskopisk opp-låsklakken er jo i bunnen. tja og så videre ut. vil da twistens retning ha noe å si for opprettinga av denne "feilen"?

kan være jeg er helt på jorde :roll: ikke helt uvanli :)

om twisten retter opp dette, er det uansett for lite til at det oppveier fenomenet. om du skjønner hva jeg mener?

 

tror ikek det har mye å si uansett.

 

krag er en børse for spesielt intresserte og baneskyting, eventuelt jakt i solskinn ;)

Link to comment
Share on other sites

Glem nu alle ammestuehistorier om forskellig twistretning og lignende.

 

Forklaringen er ganske elkelt og ligetil.

Asymetrisk låsning''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

 

Asymetrisk låsning kan give udemærket precicion, hvis alt er ens fra gang til gang, men er der forskel i trykkurve eller hylsterfriktion i kammeret, er du på herrens mark.

 

En almindelig standardladet 6,5x55 patron giver ca 2,5 tons tryk på den indvendige endetrykflade i hylstret.

Et almindeligt hylster, der klæber til et tørt kammer, kan ca bære 1-1,5 tons, før den begynder at strække sig.

Dette efterlader et tryk på mellem 1-1,5 tons som trykker på låsningen.

Hvis et hylster midster evnen til at klæbe til kammeret i skudøjeblikket, går alle ca 2,5 tons direkte på låsningen.

 

Er låsningen asymetrisk (1 aktiv lukkeknast, eller lukkeknaster i bagenden af låsekassen) vil forskellig belastning medføre at forenden af låsekassen ændre retning i forskellig grad, det medfører at piben tvinges skævt i forskellig grad, hvilket medfører forskelligt træfpunkt.

 

En strækberegning udført på en gammel Schultz & Larsen m68, (låsning i bagenden af sluttstykket) viste at en belastning på 4 ton (olieret magnumkaliber) medførte at låsekassen strekte sig 8/100mm på den tynne side af låsekassen, men kun 4/100mm på den lukkede side.

Direkte omsat ville det få spændfladen for piben til at andre retning med 4/100mm på en bredde af 30mm.

det ville medføre at mundingen ændrede retning svarende til 13,2 cm på 100m.

 

Billedet bliver dog ikke så forudsigelig, da trykket er faldet markant før kuglen har forladt piben, så det der reelt sker, er at piben svinger markant forskelligt, afhængigt af hvor meget tryk der påføres låsningen, og hvor længe.

 

Lange og tunge piber vil reducere problemet, på grung af massetræghed (inerti) overfor svingninger

 

PS Schultz & Larsen piber til Kragh Jørgensen, havde traditioneld højretwist, og links gevind, Dette krævede blot at piben blev spændt tilstrækkelig hårdt.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det er så enkelt. Med asymmetrisk låsing vil sluttstykket nødvendigvis oppleve en vridning når det virker en kraft på det, og denne kraften vil overføres til låskassen. Dette vil igjen gi opphav til vridning i kassen som får pipen til å svinge. Det samme vil skje på feks M98 med ujevnt anlegg, den ene klakken vil ta først og vri bolten sidelengs til andre klakken tar.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg på jobb, men leter stadig etter en artikkel skrevet av Svein Solli hvor han testet treffpunktendringer med våt ammo i flere våpen,

Liten EDIT-mulig det var noen andre enn Solli som skrev artikkelen??

Jeg kan ikke huske noen slik artikkel fra "VJ", men skal, med største fornøyelse, bla gjennom noen gode, gamle årganger!

 

Derimot skrev jeg en artikkel i "VJ" nr 1/1996, om treffpunktvandring med jaktvåpen når man øker ladevekta. Konklusjonen var stort sett at øket ladning ga endringer i treffpunkt, pga. endringer i løpssvingning. For en banekrag vil en vanligvis ende i ca. 5-er opp og venstre, hvis begge klakker bærer likt. En kamerat har en Krag som setter skuddene rett til venstre.

 

Krag og Mauser i original, militær utgave har pipa "tjoret" til skjeftet med bånd. Dette hindrer store endringer i treffpunkt med fuktig ammunisjon (eller endring av ladning - kulevekt).

 

EDIT: Riflingen på pipa må henge sammen med gjengingen i låskassa - pipa skal skru seg til av seg sjøl når en skyter. Skifter en rotasjonsretning i løpet, kan en risikere at pipa skrur seg ut av låskassa!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke huske noen slik artikkel fra "VJ", men skal, med største fornøyelse, bla gjennom noen gode, gamle årganger!

 

 

Som sagt, litt usikker på hvem som skrev og hvor-leste dette før jeg fant ut at Krag var kultur, historie og artig!

Link to comment
Share on other sites

hmm. ikke alle er på jakt i helga ser jeg :D joda nu forstår jeg så meget bedre. til og med hvorfor de kunne få spregninger- fuktig/olja kammer-mer trykk på kassa. noe som kanskje også forklarer hvorfor noen mener de tåler mye mer enn anbefalt. det er vel ofte sånn at middelveien gir det mest riktige svaret :)

Men visst jeg tolka jegermeister og ignorant riktig så bør en banekrag være frittliggende me langt tungt løp, og en for jakt ikke frittliggende. nå har seg slik at jeg har en ombygd mauser med ekstremt mye slark. kan dette være en måte børsemakeren prøvde å unngå ulik kraft på låseklakkene. ble off-topic det som det så fint heter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...