Jump to content

Lading av 7x57R, hastighet og kruttmengde?


geirandres

Recommended Posts

Hei!

 

Lurer på om noen kan hjelpe meg litt på vei til å finne en god ladning til min drilling i 7x57R. Jeg har i den siste tiden begynt å lade patroner selv og gått til innkjøp av en kronograf. Har søkt litt på kammeret, men ikke funnet helt de svarene jeg er ute etter.

 

Har prøvd et par forskjellige kuler og kommet frem til at jeg mot høsten vil prøve kula til Hornady Interbond i 154 grain. Den ga grei samling i drillingen på banen. Det jeg er litt usikker på er hvilken hastighet jeg bør ligge på i forhold til kravet på storvilt? Har hørt at denne kula trives best på rundt 800m/s, men det var i 30. Kaliber. Kan det sammenlignes med min i 7mm?

 

Mine ladedata:

 

Hornady Interbond 154 grs

Vihtavouri N160 - 46 grs

Utgangshastighet 729,7m/s

Col 81mm

Løpslengde 63cm

 

Noen som har erfaringer med denne kula og hvilken hastighet anbefaler du? evt. hvilken ladedata bruker du? Er 730m/s en akseptabel hastighet i dette kaliberet med denne kula?

 

Mange spørsmål her, men takker for alle tilbakemeldinger :)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Ang Hornady interbond 154 grain.

Kan ikke svare eksakt på denne vekta men jeg har brukt 139grain i samme cal og den er jeg fornøyd med. Ikke kronografert.

 

Ladeboka nr 7 burde du ha.

Der er det data for Norma Oryks i ca samme vekt 156 grain og min 45 og maks 47 grain N 160 og hastighet 750-779 m/s, så du ligger fint til. Kan fintune til beste presisjon og være godt fornøyd. Kula går veldig godt i min kombi.

Testvåpen til ladeboka er en Merkel 96 drilling.

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Personlig mener jeg at N-160 er et litt i tregeste laget krutt for kulevekter i dette kaliberet... Det liker litt løpslengde og mange drillinger er ikke spesiellt godt utrustet med slikt.

 

Selv om min drilling har 68cm. løp, foretrekker jeg URP til kulevekter rundt det der. Fullstendig forbrenning, litt kjappere trykkoppbygging og helt greie hastigheter.. Jeg kjører eksempelvis 44grs bak en Norma 150grs helmantel og 44,5grs bak en flatbaset 150grs SP (Hornady, Remington,Winchester, Sierra, whatever) Jeg setter en kulediameter ned i hylsa, da brytevåpen i det kaliberet som oftest har en friflukt i Weatherbyklassen.

 

Disse kombinasjonene gir ca 820 m/s i min drilling ,samme treffpunkt og presisjon på 3-skudd tja..ikke målt, men kulehullene henger sammen i pappen i trekløvermønster...

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle tilbakemeldinger!

 

Fant en tråd der det var prøvd 42grs N150 krutt til Interbond 154grs kule i dette kaliberet. Jeg er nokså fersk på hjemmeladingsfronten, men er ute etter litt mere hastighet enn jeg fikk med landingen beskrevet istarten på denne tråden. Tror dere jeg vil kunne komme opp imot 800m/s om jeg går over til N150 og prøver det med 42grs ladning? Har N150 stående også.

 

Har jeg forstått det riktig da raskere krutt gir høyere trykk og høyere hastighet på kula? Har nyeste utgave av ladeboken men har ikke turt å eksperimentere med andre ladninger enn de dataene jeg har finni der. Og i den boka er ikke Hornady Interbond beskrevet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har prøvd både N150 og N160 i min merkel. Mulig jeg er litt forsiktig, men synes det kan se ut til at trykket kan bli litt høyt med N150 :?: Jeg ladet med 41,5 grs til 150 grs sierra HPBT. Hastighet rundt 800 m/s. Nå bruker jeg 47 grs N160, og får rundt 775 m/s. Men det må sies at det var bedre presisjon med N150 (beste på 3 skudd med pause var 5,8 mm målt fra senter til senter) :cry:. Så var det det med slitasjen på våpenet da... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har noen sammenlignet URP og N150 evt N550 i samme våpen?

 

Har ei Blaser K95 med 52cm pipe som jeg straks skal fore med 156vrs IB, og ønsker å bruke det kruttet som potensielt gir høyeste hastigheten

 

Holder kanskje en knapp på URP?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En får ikke 800m/s med godkjent trykk med 154 IB uansett hvilket av de nevnte kruttene man bruker.

 

URP gir nærmest i hastighet med mellom 780/790m/s med + 60 løp.

 

Har for øvrig brukt den kula med stort hell i 7x57R og 7-08.

 

Interlock og Interbond er ikke sammenlignbare. Interbond er ei seig god loddet kule som gir svært god ekspandert diameter for kaliberet og restvekt + 90% i alle jeg har brukt. Interlock er ei helt konvensjonell kule uten noen form for lodding, med en liten innvendig ring i mantelen for å hindre fullstendig separasjon når motstanden blir hard.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...