Jump to content

Vismut Bismuth..


Mauser M67

Recommended Posts

Jeg er en av de mange tusen jegerne som er misfornøyd med Stål og Wolfram hagl i jakt, spesielt sitasjoner der vi har stein og berg som bakgrunn, er steikje skummelt.

Jeg må høre med dere om noen har undersøkt priser på vismut hagl i bulk løsvekt der vi kjøper inn, skal vi si 20-30 kg i slengen. eventuelt å kjøpe vismut i barer og produsere hagl selv..

 

mvh

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bly (Pb) egenvekt : 11,34g/cm^3

Vismut (Bi) egenvekt : 9,78g/cm^3

Wolfram (W) egenvekt: 19.25 g/cm^3

 

Egentlig så burde vi bruke wolfram til all ammo for å få best egenvekt på ammoen, men vismut er ~/= bly. Så at det bare skadeskyter må være att du bruker ammo som gir elendig skuddbilde i hagla di..

Link to comment
Share on other sites

Nå er det slik at bly brukes som metall, og egenvekten er reel på hagl. Vismut og Wolfram brukes som kompositter, og egenvekten på hagl blir langt mindre enn metallet alene. Vismutholdige hagl har vært svært sprø, og knuses lett. Da blir virkningen dårlig.

Sprøheten med vismut kan det gjøres noe med, men egenvekten på haglene blir langt lavere enn bly.

Link to comment
Share on other sites

Da burde man vell lage vismut haglene akkurat så sprøe att de ikke knuser i dyret, men blir til pulver i møte med fjell? samt blande inn litt wolfram for og holde egenvekten på høyde med bly. Selvsagt hadde bly vært bedre, men noen (politikeren) må jo passe på att uansvarlige jegere ikke dør av blyforgiftning.. (ja jeg vet att de også er bekymret for oppbygning av bly i rovdyr osv.)

Link to comment
Share on other sites

Per: Vismut brukes vel utelukkende som metalliske legeringer med litt tinn for å redusere sprøhet. Nå har jeg ikke data for vismut/tinn-legeringer i hodet, men svjv er det snakk om noen få prosent tinn som ikke burde endre egenvekten stort. I praksis ligger tettheten til vismut midt mellom bly og stål, man burde derfor forvente at egenskapene er i samme område. Min erfaring med vismut på ærfugl er helt greie, kanskje ikke helt på linje med bly men klart bedre enn stål. Et godt treff på forsvarlig hold fungerer som det skal.

Link to comment
Share on other sites

Erlend, jeg tror det har blitt brukt flere fremstillingsmåter for vismuthagl, det skulle være mulig å lage en legering som har mekanisk styrke nok, men det kan være fremstillingsprosessen av hagl som var problemet. Inntrykket mitt er at vismut hagl er blitt mye bedre de siste årene, det har nok vært en læringsprosess for å finne beste, (og billigste) produksjonsmåten. Vismut er nok et av de bedre alternativene for mange jaktformer dersom gamlehagla skal brukes.

Link to comment
Share on other sites

Dårlig erfaring med vismut kommer nok av flere årsaker:

1. Dårlig legering (lite tinn) i eldre ammo; kjøp den nyeste/ferskeste

2. Liten fart (har selv målt mengder med ammo i lav hastighet(ca 320 m/s)) kjøp vismut ammo med høy hastighet. Sjekk på nettet, eller lad selv.

3. Skudd som gir dårlig skuddbilde( test ammoen på papp, tror noen vil få seg en overraskelse :mrgreen::mrgreen: )

4. OG TREN MED HAGLA, selv den beste kan få inn dårlige treff :shock::shock::winke1:

forventer å trakke mange på tærne nå :mrgreen::mrgreen: og det er meningen.

 

@Jerognal: har du flere av de "dårlige" skuddene dine liggende igjen, så kan jeg overta dem :D:mrgreen:

Jeg lader de til høyere hastighet :mrgreen::mrgreen:

Send en pm :D jeg er i teigen din..

 

Ang Stål: jeg har mange hundre kråker skutt med stål, samt mye ender, gås og rev, stål står ikke tilbake for noe.

Men ulempen er stein og gamle våpen :trist:

Vente til bly kommer tilbake?? Tror ikke det, vi bor i Norge :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...