Jump to content

Mauser 71/84 prosjekt


M-H85

Recommended Posts

Hei alle sammen.

 

Har lusket rundt på kammeret en stund og har satt pris på alle de flotte trådene om jakt og våpen. Spesielt har jeg satt pris på de ulike prosjektene som medlemmene presenterer.

 

Tenkte det var på tide å gi litt tilbake til forumet. Har lagt merke til at det endel Mauserprosjekter rundt i kammerNorge, så her kommer et mauserprosjekt utenom de vanlige k98 modifiseringene.

 

La merke til at feriepengene var kommet på konto, og disse måtte jo brukes på noe fornuftig. Manglet en Mauser 71/84 i samlingen så dette var en grei mulighet for å kjøpe seg et lite sommerprosjekt.

 

Her er bildene fra auksjonsiden hvor riflen ble kjøpt:

normal_maus7184yea1.JPG

normal_maus7184yea2.JPG

 

 

Denne godsaken er en Mauser M71/84 produsert i 1888. Den er som blidene viser ikke i den beste stand, men har en følelse av at den blir bra etter litt kjærlighet. Det som er ekstra spesielt med nettop denne riflen er at det er en såkalt "Jaeger" versjon. Disse ble brukt av Jaeger avdelingene og er endel sjeldnere enn det "vanlige" infanteriutgavene.

Tenkte å komme med litt mer info rundt selve riflen og dens historie.

Som dere sikkert ser så har denne stått på en Amerikansk låve i noen år før den tok turen over dammen igjen.

 

Planen er å få denne tilbake til skytbar tilstand, men samtidig ikke fjerne alt av historie.

Har tatt endel bilder som også kommer når jeg finner kabelen som hører til kameraet.

Link to comment
Share on other sites

Litt bakgrunnsinfo om riflen:

 

Gewehr 1871/84.

 

Denne riflen kom i produksjon sent på 1800 tallet. Dette var en periode hvor utviklingen på våpenfronten gikk i en forykende hastighet. På få år kunne våpen gå fra å være topmoderne til å bli utdatert. De europeiske statene var på stadig jakt etter å utruste sine armeer med de nyeste håndvåpen.

 

De ulike designerene innen våpenindustrien lot seg inspirere av hverandre og man kan trekk fra ulike aktører på på blandt annet denne riflen som er en oppgradering fra M71 riflen. M71 var en enkelskuddsrifle som også var designet av mauser gutta.

 

Oppgraderingen til gewehr 1871/84 ligger i rørmagasinet. Dette er et 8skudds magasin som er "lånt" av Alfred von Kropatschek (denne løsningen ble også brukt på Baumont riflene og Styer kropatchek).

Rør magasinet ligger under løpet slik vi kjenner fra winchester 94 og pumpehagler. Det finnes også en hendel på riflen som kutter av magsinet slik at riflen kun fungerer som enkeltskudd. (Frontlinjesoldater sløser som kjent med ammo og dette skulle redusere sløsingen)

 

 

Kaliber i denne riflen er 43 mauser (11x60mm), et voksent kaliber sett med dagens øyner. (Kommer tilbake til dette når jeg setter i gang med å lage ammo til riflen)

 

Denne riflen er tysklands første repeterende rifle i en periode hvor land som Amerika forsatt utbedret sitt Springfield Trapdoor gevær.

 

Gewehr 71/84 så etter det jeg vet lite strid i tyske hender. Og innføringen av røyksvakt krutt gjorde at riflene ble solgt videre til andre land, hovedsaklig søramerika.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nja, Elektrolyse virker kun på de områdene som er "synlige" fra anoden, så du må snu og vende på delene ofte, slik at alle sider blir rene for rust. Krutnarr, på svartkrutt.net bruker metoden på våpendeler

http://www.krutnarr.com/bossemakerhjornet/fjerne_rust_ved_hjelp_av_elektrolyse

 

Jeg har selv brukt metoden på mye rart av bil og traktor relaterte saker, har aldri hatt problemer med noe, og til traktor så får smådeler kjørt seg.... Men har hørt noen løse rykter fra hysteriske amerikanere om noe material svekkelse, men fikk aldri helt tråden i det...Det ga liksom ikke helt mening... Du får nesten google, å avgjøre selv, men jeg hadde gått i gang

Jeg brukte stort sett kaustisk soda, siden det tar lakk, men det er jo etsende som fy, så anbefaler det ikke, ellers kan du bruke vanlig blenda color eller tilsvarende, krystall soda, eller vanlig bord salt(ruster som bare f etterpå....)

 

Du kan også bruke radiator rens fra Biltema, det er fosfor syre(viss jeg husker rett???) det tar også rust, men det tar muligens også metall, uten at jeg er helt sikker så da må du passe på, men du slipper det svarte belegget som kommer av elektrolysen, delene blir helt blanke

 

Sitronsyre fra Rema 1000 fønker også, men det bør være varmt vann for skikkelig funksjon, men fønker ellers som radiator rensen

 

En kompis brukte en kombinasjon av Radiatorrens (1L), sitronsyre(18-20poser) og 35%eddik(1L) blandet ut i 8-10L vann, dette ble en heller stram Coctail, men virket som fy. Dette var til å fjerne rust og salt avleiringer i en saltvannskjølt 10hk Sabb motor, den ble ren og fin inni, men det så ikke bra ut det som kom ut....

 

Gleder meg til resten av oppdateringene dine, som den Mauser fantasten jeg er... Og siden jeg pusler litt med svartkrutt selv, så er dette absolutt ett fengende prosjekt, lykke til!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har også hørt om matrialsvekkelse etter elektrolyse.

Teoriene går vist i at fjærer ikke er så glad i slike bad. Men ribber alt av før kassa/løpet tar et bad så er vi safe. Tanken på saltvann og våpen er ikke behagelig, så kjører på med krystallsoda. Er jo bare for å få vannet til å lede elektrisitet etter som jeg skjønner.

Så var det bare å finne et kar som er langt nok.

 

Oxsalsyre har jeg brukt på noen jordfunn hjelmer så det funker også. Har ikke brukt elektrolyse før så tenkte dette var en god mulighet for det :)

Link to comment
Share on other sites

Stilig som juling.

 

Om du er redd for elektrolysebad pga historier om svekkelser osv, så er det en annen måte som virker. Men tar lang tid og man blir litt sår på fingrene (om det er et langt våpen, som denne). Ei messinghylse til å pusse vekk rusten. Sammen med god olje så har jeg personlig gode erfaringer med diverse låvefunn som har ligget siden 1800 og ørti. Kjekt å bruke på deler som løp og kasse som man absolutt ikke vil skal være svekket.

Link to comment
Share on other sites

Da dukket kabelen til kameraet opp.

 

Riflen er dekket av et lag overflaterust på løpet. En kan se blåneringen under rusten så tror dette kan bli en grei rifle.

Det blir ikke noe smykke men det var aldri planen.

 

Trestokken har også fått endel juling i løpe av årene. Tror forrige eier har brukt den til å slå inn spiker med:)

 

 

 

normal_IMG_0154.JPG

 

normal_IMG_0151.JPG

Løpet er dekket av rust, men er merkelig nok ikke så galt innvendig.

 

 

 

Heldigvis så er alle delene til stede og funksjonelle. Tenker å dampe stokken grundig for å rette ut de ulike hakkene.

Men ser at endel ikke vil la seg bearbeide. Ellers er stokken knusktør så en intensiv oljebehandling står også for tur.

 

normal_IMG_0135.JPG

 

normal_IMG_0106.JPG

 

normal_IMG_0127.JPG

 

normal_IMG_0099.JPG

 

normal_IMG_0121.JPG

Her kommer elektrolyse til å gjøre underverker

 

normal_IMG_0126.JPG

 

Nå er det neste punktet å demontere denne herligheten.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke mangel på våpen som trenger behandling etter omsorgssvikt fra tidligere eiere.

Er i grunnen bare å tenke litt på hva en ønsker å jobbe med. For min del har det gått mest i patronvåpen fra før 1890. Eks: springfield trapdoor, martini henry, snider, s&w revolvere og en drøss med rolling blocker.

 

Noen de man kommer over er ute av stand til å bli skytbare, men er noe spesiellt med å bruke tid på disse historiske våpnene i stede for å spraymale en rem 700 for tiende gangen (red jacket firearms) :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Prosjektet går fremover.

Har fått riflen demontert og plukket sluttstykke fra hverandre.

Det er tydelig at Herr Mauser har sett for seg en person med mer enn to hender når dette ble designet.

 

normal_DSC04167.JPG

Alt er i fungerende stand, men trenger endel puss.

 

normal_DSC04159.JPG

Alt av skruer løp lett opp uten skader.

Eneste problemet var skruen som patronrampen var festet med. Skrudde og skrudde, men den kom ingen vei. Det viser seg at det ikke er gjenger på denne, så den skulle dunkes ut fra motsatt side. Rart å ha skruehode på en slik bolt. Nesten som splittpinnen som holder fallblokken på en Martini Henry. Den ble også skrudd på en god del før jeg skjønte konseptet :oops: .

 

normal_DSC04168.JPG

Løpets underside har beholdt en mørk blånering. Tydelig beskyttet fra omgivelsene

 

normal_DSC04155.JPG

Nærbilde av merkingen under løpet. Hvis noen har stålkontroll på slike merkinger så hadde det vært morro å få litt info.

 

 

Nå er det stokken som står for tur. Den skal få seg en god vask og så er det frem med strykejernet :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...