Jump to content

Skal kjøpe ammunisjon for første gang.


superbaikal

Recommended Posts

Det står som oftest HP eller hollow point i beskrivelse.Til jakt med .22lr ville jeg brukt den ammunisjonen som har best presisjon i børsa.

22wmr til rev har jeg ingen erfaring med,bruker 308win med til tider spektakulært resultat... :D

Uansett,du bør prøve litt forskjellig ammo og velge fra de som samler best.F.eks hadde jeg en 452 som absolutt ikke likte cci stinger,disse gikk over hele skiva.Samling på 10cm++ på 50 meter.Mao ubrukelig til jakt..

Link to comment
Share on other sites

Lærer ikke dere om dette på jegerkurset lenger?

 

Jaja ett lett kurs i hva som er hva:

 

Ekspanderende kuler forkortes med:

 

HP: Hollow Point

SP: Soft Point

Noe jeg har glemt?

 

Ikke ekspanderendes:

 

FMJ: Full Metal Jacket

HPBT: Hollow Point Boat Tail

Noe jeg har glemt?

 

Men da jeg har begge kaliber fra før så kjøp Det du kommer over av ammo og test på pappen(presisjonen) Og gammel frukt/vannkanner osv og se hvor sprengt det blir :wink: Ekspansjonstest :mrgreen:

 

Ops en liten skriveleif hadde blitt med der :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg husker fra kurset jeg tok i fjor vår, var det god dekning av sikker behandling av våpen. Når det gjaldt våpenets oppbygning og tilpasning var det veldig fokus på hagle, men ikke så mye fokus på rifle. Det ble sagt "legg minst like mye penger i kikkertsiktet som i rifla", men jeg kan ikke huske at det ble sagt så mye om hva man skulle se etter i kikkerten (forstørring, linse osv). Det var gjennomgang av kalibrene, og krav til anslagsenergi og ekspanderende kule, men ikke mye om de forskjellige kuletypene. Derimot mye om kolbehøyde, cast-on/cast-off, choke, typer hagl osv. Det praktiske besto i at fire våpen ble sendt rundt i klasserommet (dobbeltløpet hagle, pumpehagle, boltrifle og kombi), og når det var tid for skyting var det kun lerdueskyting.

 

Det kan jo være at hagle var det som lå instruktørens hjerte nærmest, men jeg mener nå det burde legges like mye vekt på rifle som på hagle, og mer på praktisk bruk av våpenet enn det jeg opplevde. Andre kan selvfølgelig ha andre erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Lærer ikke dere om dette på jegerkurset lenger?

 

Jaja ett lett kurs i hva som er hva:

 

Ekspanderende kuler forkortes med:

 

HP: Hollow Point

SP: Soft Point

Noe jeg har glemt?

 

Ikke ekspanderendes:

 

FMJ: Full Metal Jacket

HPBT: Hollow Point Boat Tail

Noe jeg har glemt?

 

Men da jeg har begge kaliber fra før så kjøp Det du kommer over av ammo og test på pappen(presisjonen) Og gammel frukt/vannkanner osv og se hvor sprengt det blir :wink: Ekspansjonstest :mrgreen:

 

Ops en liten skriveleif hadde blitt med der :mrgreen:

Jeg kan garantere deg at HPBT ekspanderer.

Link to comment
Share on other sites

Ekspanderende kuler forkortes med:

 

HP: Hollow Point

SP: Soft Point

Noe jeg har glemt?

 

Ikke ekspanderendes:

 

FMJ: Full Metal Jacket

HPBT: Hollow Point Boat Tail

Noe jeg har glemt?

 

Strengt tatt er det vel bare FMJ, rene blykuler (Lead Flat Nose/Lead Round Nose), V-max og Varmint som ikke ekspanderer? Blykuler blir vel knust og egner seg dårlig til jakt, og FMJ går rett gjennom. Naturalis, HPBT, Ballistic Tip, Spitzer m.m. er vel alle ekspanderende? V-max og Varmint er vel heller ikke ekspanderende da de fragmenterer (går i masse småbiter) og er best egnet til dyr man ikke skal spise, som f.eks. rev.

Link to comment
Share on other sites

Nå skyter han med 22wmr og 22lr så det å blande inn masse kuletyper som ikke finnes i de kaliberne er bare å forvirre en nykommer mere :wink:

 

Men ja blykuler glemte jeg og der kommer det ann på hastigheten. Jeg har funnet igjen blykuler fra salongen som har laget sopp(ekspandret) selv om det var vanlig rundneset kule. Og kuler som har sett ut som nye bortsett fra merkene etter riflene.

 

Men ja V-max kuler får du jo i 22wmr og de ekspanderer voldsomt så de fragmenterer i småbiter.

 

FMJ egner seg da til jakt? Bare ikke til alt vilt. Felte 2 ender med 22wmr og FMJ i høst og det gikk som bare det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

jeg stjeler denne tråden litt.

 

Bly som er et mykt metall vil vel ekspandere uansett når det treffer et mål? Er det noe krav til ekspandering?

Men blir litt uenig med meg selv med tanke på denne billige trenings ammunisjonen(top shot f.eks) Kan den brukes til jakt? På miljødirektoratet sine sider står det ikke oppført noe krav til .22 ammunisjon.

 

http://www.miljodirektoratet.no/no/Tema ... mmunisjon/

Link to comment
Share on other sites

Svært lite omkring rifle på kurset jeg deltok på i 2013 også. Hovedfokus var hagle. Den praktiske delen ble vel gjennomført med 12-16 hagle skudd, og for dem som ønsket det 5 skudd med .22 på rein skiven og mulighet til å ta 5 skudd med en .308. Med andre ord, ingen verdens ting i opplæring/instruksjon på hvordan bruke en rifle og skytestillinger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...