Jump to content

Kan brukte sikter være skrudd helt ut på tur?


mar.j.kar

Recommended Posts

Når man kjøper et brukt kikkertsikte og setter det ned i basene (som har fungert perfekt til alt annet) i QR ringer, og man finner ut at siktet er helt på tur - hva har skjedd da? Jeg mener: hva er det mulig tulle til inni et sikte ved årevis justering alle veier?

 

Det som er tilfellet hos meg nå er at en ny, men gammel, Leupold VX3 ikke har mer å gå på til høyre... Merkelig, da jeg har feilsøkt det jeg er god for, og finner ingen annen forklaring enn at det er selve siktet, les trådkorset, som ikke er der det burde være...

 

Er det jeg eller siktet som er på tur?

 

Hva kan gjøre for å utbedre feilen - dersom det er siktet :P ?

Link to comment
Share on other sites

VX 3 serien skal ha bra kvalitet på mekanikken. Du kan jo begynne med å sjekke om siktet har de spesifiserte klikk tilgjengelig I begge akser. Spenn fast våpenet på en slik måte at det ikke flytter seg og se hva som skjer når du justerer på siktet. Det enkleste er vel å kontrollere mot ei skive som er målsatt på feks 100 m

Kan det være at det tidligere har vært brukt et sikte med større justeringsområde som har klart med evt skjevheter?

Link to comment
Share on other sites

Siktet jeg ikke greier å justere meg til senter på har 260 klikk å gå på til venstre per nå.

 

Sjekket jeg to andre sikter jeg bruker og... Det ene har 205 klikk til venstre og kun 24 mot høyre. Det siste hadde 164 til venstre og kun 27 til høyre.

 

Jeg skrev tidlige at andre sikter har fungert perfekt, og det har de jo på en måte og, men jeg synes det er et visst mønster her...

 

Er rett og slett basene litt skjeve? Dårlig montering? Basene er todelt Leupold QR.

 

Kanskje på tide å gjøre alvor av å kjøpe one-piece QR base...

Link to comment
Share on other sites

Spørs jo også hvilken verdi klikkene har på de andre siktene. Så vidt jeg kan regne ut skal du være vel 90 cm ut @ 100 m I forhold til senter, men min erfaring er at ikke allle sikter er "helt på" ift klikkverdi så det kan være noe avvik. Krokete eller skeivgjenga pipe er også en mulig feilkilde I tillegg til de som er nevnt. Kjenner ikke til disse basene. Har de ikke sidejustering på bakre base?

Link to comment
Share on other sites

Når alt annet har fungert fint på rifla og montasjen, da kan det brukte røret være hardt overskrudd i sidejusteringen sånn at selve tuben inni har en bulk mot justeringen eller er blitt oval. Det er såklart skjevhet i montasjen dersom de andre sikter også ikke har mye å gå på til høyre. Jeg hadde engang en rem700 adl som var drillet temmelig skjev til basene.

Link to comment
Share on other sites

Siktet jeg ikke greier å justere meg til senter på har 260 klikk å gå på til venstre per nå.

 

Sjekket jeg to andre sikter jeg bruker og... Det ene har 205 klikk til venstre og kun 24 mot høyre. Det siste hadde 164 til venstre og kun 27 til høyre.

 

.

 

Sannsynligvis er ikke skruehullene på låskassa di på linje, evt "linjene" peker ikke samme vei som munningen.

Link to comment
Share on other sites

sjekk om kikkerten du tok av er skrudd nesten helt til ene siden. Isåfall er leupolds standard montasje med sidejustering på bakre montasje billigste løsning. nullstill kikkerten og grovinnstill den sideveis på bakte montasje. Edit: hadde ikke lest nok, du hadde allerede sjekket det. Da har du valget mellom å bytte montasje eller bytte til en kikkert som har nok klikk sideveis

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Når du skaffer deg et brukt kikkertsikte som har klikkjustering i side og høyde, er det første du bør gjøre å "tilte" kikkertsiktet.

Det vil si å nullstille det fra tidligere innstillinger.

Det gjør du enkelt ved å telle totalt antall knepp justeringen har både i høyde og side.

Når du har funnet ut antallet og skrudd justeringen helt ut så skrur du halve antall knepp tilbake.

Dette gjøres både i side og høyde, før du setter kikkerten i montasjen.

Når du nå setter kikkerten i montasjen vil du ha likt antall knepp å justere på alle veier på kikkerten.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...