Jump to content

Forskjell i ladedata? 6XC


Lasse

Recommended Posts

Hei. Jeg har ladet opp en del skudd i 6XC med 105gr hpbt kule.

Studerte ladedata på norma.cc og la meg midt mellom Max/min..

Ser nå at ifølge ladeboken er dette over Max, hva gjør disse forskjellene? Bruker 203b.

 

Ser og oppgitt flere Max/trimlengder på hylsene. Hva e rett her?

 

Forvirret :/

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Kan ikke påberope meg all slags erfaring, men kan snakke for min egen del.

 

Mitt løp er et Pacnor 1:7 snurr. I dette løpet kan jeg ikke ukritisk bruke oppgitte ladedata fra Norma.cc. Jeg får høye trykktegn ved minimumsladning fra norma sine nettsider.

 

Våpnene rundt omkring kamret i 6XC er forskjellige og oppfører segofte ulikt med like komponenter. Start ved minimumsladning og jobb deg sakte oppover mot maks.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

De jeg har ladet er berger sin molykule 105gr men er fri for denne nå og har kjøpt Ganske mange av Nosler coustom competition 105gr.

Hva tror du om denne sammenlignet med like kuler?

 

De jeg har ladet opp med nesten 37gr 203b er det bare og finne frem kulehammeren med en gang eller?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Veldig forskjellig hvilken kule du bruker. Berger 105 har veldig kort bæreflate og gir lavt trykk. Scenar/Scenar L er begge litt større på diameter og har lengre bæreflate og gir følgelig ganske mye høyere trykk og du må bruke lavere kruttladninger.

 

Er det tilsvarende forskjell også på f eks Nosler CC og Hornady a-max?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ute å prøvde Berger 105 grains hybrid, 80 grains Ballistic tip og fabrikklada Norma Jaktmatch. 65cm Blaser R8 pipe med Hausken 184 Xtreme. Fekk grei presisjon med Berger og jaktmatch. 16mm 5 skudd med Berger, å det samme med Norma jaktmatch. Nosler klarte eg ikkje bedre enn 40mm med. På 100 meter hadde jaktmatch og Berger akkuratt samme treffpunkt. Stussa litt på hastighetene eg fekk..

 

Berger Match Hybrid 105 grain

Nye Norma hylser

35 grain 203-b

patronlengde: 68.3/0.5mm friflukt

Fart: 854m/s snitt av 10 skudd

 

Nosler Balltip 80 grain

Nye Norma hylser

36.5 grain 203-b

patronlengde: 66mm/0.8mm friflukt

Fart: 924m/s snitt av 10 skudd

 

Fabrikkladd 95 grains jaktmatch

Fart: 834m/s snitt av 10 skudd

 

Brukte Magnetospeed V3 kronograf, som har fungert veldigt bra med alt eg har prøvd den på. Kan selfølgelig ikkje ta for god fisk at Norma oppgir 900m/s på jaktmatchen, men her var farten litt lav syntes eg. Hadde kanskje og trudd at Berger kulene ville bli litt meir fart i enn det eg fekk.

Noen som har lignende erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Ute å prøvde Berger 105 grains hybrid, 80 grains Ballistic tip og fabrikklada Norma Jaktmatch. 65cm Blaser R8 pipe med Hausken 184 Xtreme. Fekk grei presisjon med Berger og jaktmatch. 16mm 5 skudd med Berger, å det samme med Norma jaktmatch. Nosler klarte eg ikkje bedre enn 40mm med. På 100 meter hadde jaktmatch og Berger akkuratt samme treffpunkt. Stussa litt på hastighetene eg fekk..

 

Berger Match Hybrid 105 grain

Nye Norma hylser

35 grain 203-b

patronlengde: 68.3/0.5mm friflukt

Fart: 854m/s snitt av 10 skudd

 

Nosler Balltip 80 grain

Nye Norma hylser

36.5 grain 203-b

patronlengde: 66mm/0.8mm friflukt

Fart: 924m/s snitt av 10 skudd

 

Fabrikkladd 95 grains jaktmatch

Fart: 834m/s snitt av 10 skudd

 

Brukte Magnetospeed V3 kronograf, som har fungert veldigt bra med alt eg har prøvd den på. Kan selfølgelig ikkje ta for god fisk at Norma oppgir 900m/s på jaktmatchen, men her var farten litt lav syntes eg. Hadde kanskje og trudd at Berger kulene ville bli litt meir fart i enn det eg fekk.

Noen som har lignende erfaringer?

 

Du vet kanskje om det, men du lader ganske snilt ift Norma fabrikkpatroner. De oppgir 37,0 grn 203B i fabrikkladningen, og selveste Krister har fortalt meg at det er Verdens Mest Presise Fabrikkpatron:)

 

http://www.norma.cc/sv/Produkter/Skytte/Norma-6XC/

Link to comment
Share on other sites

Ja ser det var litt snillt, men hadde faktisk trudd at farten skulle bli litt høgare. Lada 20 skudd til ikveld, men nå med 37 grain 203-b. Håper på å ende på 890-910m/s. Får Hornady A-max over helga som og skal prøvast. Tenkte enkelt å greit å bruke den av dei to kulene som går best. Har alfor mange gonger med nye kaliber prøvd det meste av kuler, å egentlig testa meir enn eg har fått skutt :oops:

Link to comment
Share on other sites

Blir vertfall spennende å sjå hvilken fart og presisjon det blir med 37 grains ladningen. Kjøpte egentlig kaliberet for å poffe svartfugl og rev med litt halvråttne kuler. Har brukt 6,5x55 til dette fram til no med 136 grain ScenarL med 42 grain N-550 bak, men lysten på eit kaliber til blei for stort. Sånn egentlig er presisjonen viktigare enn farten for meg, men det er greit om det er litt trykk og.

Link to comment
Share on other sites

Er veldig fornøyd med den kula til kråker og ravn. Som regel blir det eit hull på størrelse med en kulepenn i innslaget, og som eit kronestykke i utslaget for å sette bilde på det. Av og til blir det "spektakulært" , spesielt om eg skyt dei på sida. Trur det er vel så mykje beinsplinter som at kula fragmenterer som gjer det. Siste ravna eg skaut i år, skaut eg rett i fronten. Her ekpanderte kula heller lite, men nok til at ravna tok kveld. Kulehull inn, kulehull ut.. Måtte stille 26 opp og 2 venstre, so det begynner å minke på futten når en kjem ut på den avstanden. 60cm Lilja pipe for ordens skyld :winke1:

Link to comment
Share on other sites

26

Du klarer å snike deg såpass nært ja ;)

 

Det er vel vanskelig å finne noe som lager "poff" når en kommer såpass utover viddene. Jeg ligger og hovrer over om jeg skal bestille ei eske 85gr Sierra nemlig, men det blir vel til det ja. lite å hente med den på lange hold - men på korte...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jadå :winke1: Som regel føler kråkene seg rimelig trygg på rundt 200m. Ravnen er meir avslappa på det dobble er mitt inntrykk. Skreiv mail til Sierra å lurte på hvilken kule dei anbefalte til mitt bruk i 6xc i deres sortemang. Fekk tilbake mail med med forslag om kule og krutt, samt ladedata. Kan sende deg svaret på mail om du vil?

Link to comment
Share on other sites

Var å prøvde 37 ladningen. Magnetospeeden gav eit snitt på 890m/s på 10 skudd med Es på 6 m/s. Presisjonen blei 13-15-15mm på 3 femskudd serier. plotta tala eg fekk inn i ein app, å sendte 3 skudd på 384 meter på ei 12*12 plate. Det gav ei samling på 55mm (18 klikk), men 3 cm under senter. Skaut dei 2 siste skudda på ein kvit flekk på størrelse med ein colaboks på 295m, dei var rett på (11 klikk). Er egentlig fornøyd med det, so trur eg gjer meg på den. Bruker Kahles k624i Msr.

Idag fekk eg heim 105 A-max å lada ein liten test for å sjekke presisjon, fart og diverse. Lada kun med 36grain for å ha ein plass å begynne. Ut å prøve dette i morgen, men tviler på at den matcher Berger kula. Noen som har ei formeining om kruttmengden eg har brukt til startladning? Hard?

 

105 grain A-max

Norma hylser

Fed 210 gm

36 grain 203-b

patronlengde: 67.3mm/0.5mm friflukt.

Link to comment
Share on other sites

Sliter også med å få presisjon med 90 grains Nosler AB i 6xc ladet med 203B. Dette i en blaser R8 med 65cm pipe.

Siste ladning brukte jeg N-550 (40 grains) dette gir håp for denne kula i R8'n.

Skal prøve mer med N-550 og URP for å se om dette kan være løsningen for denne kula.

 

En av de beste samlingene med 203B, da ladet med 37 grains. 35/35.5/36 osv var over hele blinken.

27094466434_5d1579ef86_z.jpgAll Photos-2215 by killertriz, on Flickr

 

En testladning med 550 (40 grains coal 66.4mm)

27606452682_ef66734f4e_z.jpgAll Photos-2214 by killertriz, on Flickr

Link to comment
Share on other sites

Tenkte eg skulle prøve N-550 på A-maxen om ikkje den går bra med 203-b. Noen som har ei formeining om kor mykje eg bør begynne på i startladning. Har Ql, men ql vil ha ein del meir krutt enn eg vil starte med... Synes kanskje att 38 grain er nok til startladning?

Link to comment
Share on other sites

Sjå det ja, ql skisserte 38 N-550 til å starte med. Denne pipa såg ut til å like A-max og. Fekk eit snitt på 877m/s på 10 skudd, Es på 3. Presisjonen eg fekk var 2 serier på 14mm på 100m og 40mm på 5 skudd på 293m. Tenkte eg skulle prøve med 37 grain 203-b, å håper på å ligge rundt 900m/s. Får eg presisjon der, trur eg at eg gir meg med testinga. Snart lov å jakte rev og kråke no :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Testa 15 skudd idag med A-max, lada med 37.2 med 203-b. Første skuddet i nypussa pipe gav 890m/s, resten låg stabilt på mellom 900 og 904m/s. Noen andre som har erfaring med at første skuddet i nypussa pipe gir litt lavere fart? Har sett det på alle kalibra eg har, 308win, 6,5x55, 270win,300wsm og 375 H&H. Det rimer jo kanskje med at når pipa er rein, så blir det mindre motstand å få kula ut? Presisjonen er så bra som eg klarer skyte, so gir meg med testinga no å heller fokuserer på å skyte. Fikk 500 kuler til i posten idag fra Jaktdepotet, så da har eg til å leike med utover sommeren :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...