Jump to content

Ammo valg 10/22 target ss ?


gammeljegern

Recommended Posts

Hei, "familien" min har fått ett nytt medlem, ja i tillegg til ny hvalp da :D:D , har kjøpt en Ruger 10/22 Target ss 22lr, er bortimot sykelig opptatt av att mine våpen skal yte på sitt beste med tanke på presisjon, selvsagt ut fra hva som kan forventes ut av hvert enkelt våpen....mitt spørsmål, har noen testet ut div typer amo på denne modellen og funnet noe som gir gode sammlinger ? og hva bør jeg holde meg unna? tenker da presisjon opp til 50m.

Håper å kutte noen svinger og kanske sitte igjen med ett par tre typer jeg an kjøpe inn og prøve.

Link to comment
Share on other sites

Alle .22LR løp er individer, så det finnes ikke noen fasit. Men ut fra mine erfaringer (10/22 Lux bygget om til det ugjenkjennelige med Volquartsen løp og sluttstykke) kan du trygt prøve utvalget fra SK Jagd. Min går best med SK Pistol Match, men både Rifle Match og Stadard+ går svært godt. Eley Rifle Match og Lapua Super Club er også verdt å prøve.

Link to comment
Share on other sites

Min 10/22 går greit på 50m. Standard løp som ligger helt fritt i en Tapco T6 stokk. Samler innenfor en snusboks med CCI og Topshot.

 

Prøvde noen kuler som koster rett under 4,- ( :shock: ) skuddet og da halverer man raskt snusboksen.

 

Men 10/22 vil aldri bli ei blodpresisjonsrifle, men den er nå artig for det :D

Link to comment
Share on other sites

Men 10/22 vil aldri bli ei blodpresisjonsrifle
Det vil jeg si meg uenig i. De varierer fra ubrukelig til akseptabel rett ut av esken, og Target-modellene er mer presise enn standard. Men vil du virkelig ha god ytelse må de bygges om i mer eller mindre drastisk grad.

Du vil forresten sannsynligvis få bedre presisjon i din hvis du legger inn et støttepunkt for løpet i fremre kant av stokken. Løpsopphenget på 10/22 er ikke stivt nok til å bære et frittliggende løp, og termisk ekspansjon er ikke tema på en .22.

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm, interessant. Men god ytelse = bygge om.

 

Det høres ut som en kostbar affære og for en med en 4-5 prosjekter på en gang så er det lite aktuelt :lol:

Vurderer da å bygge ei BR50-rifle til neste år, så får se hva det blir. Er litt inspirert av den du bygde.

Link to comment
Share on other sites

Kikkert vil bli montert på løpsskinne for å unngå "låskassebøy" og som vanlig vil jeg gjøre min egen avtrekksjobb men ellers blir våpnet std, skal brukes til mengdetrening i taktisk/dynamisk skyting.

Presisjon på en snusboks på 50m (vil vel si noe sånt som 50mm ) er så dårlig att da ville våpnet blitt destruert umiddelbart, nettopp derfor rett amo til rett modell er så viktig, har aldrig opplevd finkaliber av noe slag som ikke presterer ca 15mm med rett amo.

Ønsker bare å høre hva dere har funnet best i det våpnet jeg nevner, altså utgaven med orginalt tungt løp, men mulig de fleste ikke tar dette så alvorlig og bare skyter og er fornøyde med det....... og det er jo også godt nok for de fleste som bare vil skyte å ha det gøy.

Link to comment
Share on other sites

Min std.10/22 går det meste bra i. Topshot samler på 1cm^2 på 50m mulig jeg har hvert heldig med den. Eneste jeg har gjort kappe til 42cm krona og gjenga.

 

Du brude hvertfall prøve topshot! Går det bra i børsa di blir det billig trening fremover!

Link to comment
Share on other sites

Testet et Shilen-løp i en MOA-låskasse her forleden, med grupper ned mot lillefingerneglstørrelse på det beste. Det var RWS R100 og Eley Match som ble desidert best, men disse ligger på rundt tre kroner per poff. RWS R50 var også godt brukandes, den fikk jeg vel for rundt 1,50. I samme test prøvde jeg noe Remington Golden HP som spredte over hele A4-arket. Hadde også, "allmen kunnskap" til tross, relativt god gruppe med CCI MiniMag (~3cm).

 

Om jeg skulle anbefalt noen å teste, ville det bli:

CCI subsonic HP

CCI Mini-mag

Eley Match

Eley Club

RWS HV HP

RWS R50

RWS R100

 

Styr unna Winchester og Remington.

 

Utelukkende basert på en enkeltstående egen test.

Ville også sjekket om det er noe av den virkelig billige ammoen som går tilfredsstillende, det er litt tullete å blåse avgårde dyre skudd på hurtigskyting.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i det å kaste bort penger unødvendig på mengde/hurtigskyting, men vil ha en patron som går så godt som mulig for minst mulig penger, ofte ett litt vanskelig kompromiss men du føler deg tryggere på skytingen og skyter uten tvil bedre når du vet att presisjonen er der du vil ha den.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet er selv billig 22lr presis og bra. Problemet er variasjonene i patronvekt og tykkelsen på randen, som det er betraktelig mindre av i skamdyr 22lr ammo.

 

Kontrollveie hver patron og sortèr i grupper som har eksempelvis +/- 0,1gn i forskjell, deretter mål randen med et skyvelære og sortèr de igjen.

 

Det vil jo ta lang tid, men er du som meg og heller bruker lang tid på ammo enn å bare pøse ut penger for å løse problemene, så vil du få relativt stor suksess med overnevnte metode.

Link to comment
Share on other sites

denne tråden passer perfekt da jeg får Rugern i posten i mårra:)

 

for min del er det snakk om en Ruger 10/22 tactical, anbefales samme ammo til denne?

 

det er i hovedsak 2 typer ammo jeg er ute etter:

 

1: presis jaktammo(sub)

2: trening/koseskyte ammo. vi snakker "langholdskyting" med rugern´n her:)

Link to comment
Share on other sites

Med sub må du trimme litt for at den skal dra rundt. For jakt og skyting kan du prøve SK HighVelocity HP. Litt hard ammo som gikk utrolig godt i min. Litt dyrere enn billig treningsammo, men ikke avskrekkende. Ihvertfall hvis du tester den og ser at den er bra, og etterpå bestiller 5000. Bruker å bli grei pris da.

Link to comment
Share on other sites

Med sub må du trimme litt for at den skal dra rundt. For jakt og skyting kan du prøve SK HighVelocity HP. Litt hard ammo som gikk utrolig godt i min. Litt dyrere enn billig treningsammo, men ikke avskrekkende. Ihvertfall hvis du tester den og ser at den er bra, og etterpå bestiller 5000. Bruker å bli grei pris da.

 

Skal testes:)

 

Når du skriver "må trimmes litt for at den skal dra rundt", hva mener du da?

Link to comment
Share on other sites

1: presis jaktammo(sub)

2: trening/koseskyte ammo. vi snakker "langholdskyting" med rugern´n her:)

Den mest presise jaktammoen jeg har funnet, som ER sub er Winchester Sub HP og RWS Sub HP, begge ekspanderer dramatisk og begge er presise. Den loten jeg har nå av Winchester er like presis som den dyreste matchammoen. Skyter 5mm samlinger på 50m om vinden er snill, og <30mm på 100m med 10 skudd. Jeg forventer ikke at alle loter er slik.

Denne sykler ikke (de fleste) halvautoer, men RWSen gjør det. Den sykler både pistolen (Star FR Sport) og den gamle CZ511en. Ei litt hard rekylfjær, eller en bushing på fjærstyringa, og slapp ammo gjør halvautoen manuell og langt mer lydløs. CZen funka som snus med Winchester, bare at jeg måtte ta ladegrep. Best likte den CCI Minimag, men den er ikke sub.

 

Til "langhold": "dårlig" i dårlig ammo øker dramatisk når holdet øker på. Jeg bruker 22-ammo til rundt krona (Eley Team) til å trene DFS-skyting på 15 og 100m, og mange DFS skytter bruker ammo i dette skiktet til 100m skyting. Teamen holder generelt innertieren om du gjør ditt. Til 200m holder den 10er, men på 300 har jeg aldri klart å påke alle skuddene inn i (DFS-blink) tieren. Midas +, Exact og slikt har færre av de skuddene som går like under - men til 3kr...

 

Generelt tror jeg at mange tror at salongrifla deres er så og så presis, mens den i virkeligheten er minst dobbelt så presis om den får skikkelig ammo.

Og, word of caution - 22-sub ammo uten hullspiss har ubegripelig dårlig skuddvirkning på vilt. På ender så er Win Sub HP normalt "one shot stop", mens med matchammo er det mer normalt at det bare speeder på :roll: De dør, men ikke der du hadde tenkt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Med sub må du trimme litt for at den skal dra rundt. For jakt og skyting kan du prøve SK HighVelocity HP. Litt hard ammo som gikk utrolig godt i min. Litt dyrere enn billig treningsammo, men ikke avskrekkende. Ihvertfall hvis du tester den og ser at den er bra, og etterpå bestiller 5000. Bruker å bli grei pris da.

 

Skal testes:)

 

Når du skriver "må trimmes litt for at den skal dra rundt", hva mener du da?

 

Sub vil sannsynligvis ikke klare å dra bolten din. Du vil få feillading og masse klabb. Les litt på nett så finner du vei rundt dette. Jeg kjøpte patroner med mer krutt i. Enkleste løsning. Ut over det var presisjonen i sub ammoen svært god.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...