Jump to content

Hva og hvordan logger du?


razumny

Recommended Posts

Jeg er datanerd, i flere betydninger. Jeg jobber i IT-bransjen, jeg leker mye med IT på fritida, og jeg logger mangt om mye, og ofte.

 

Dette gir seg også utslag i lading.

 

Jeg logger på to måter:

1: Med penn og papir, i en bok dedikert til kaliberet. Her logger jeg følgende:

-Batch-nummer (I formatet #ÅÅ-###, der ÅÅ er årstallets siste to tall, og ### er løpenummer for batchen)

-Dato

-Kule

-Tennhette

-Krutt

-Mengde krutt

-Hylse

-COL

-Antall skudd ladet

 

2: På data, i regneark (igjen per kaliber). Her logger jeg følgende:

-Batchnummer

-Dato

-Kule

-Tennhette

-Krutt

-Mengde krutt

-Hylse

-COL

-Dato ladet

-Antall

-Gjennomsnittshastighet

-Dato jeg skjøt dem

-Temperatur da jeg skjøt dem

-Eventuelt en kommentar

 

Hva med dere?

Link to comment
Share on other sites

Notatbok i ekte papir, har data tilbake fra ca. -96.

Dato/årstall - patron - hylse - hette -krutt/mengde - kule -settedybde ved lading. Evt. fyller jeg ut med kronografert hastighet, samling, ant. knepp opp/side, vær, temperatur, formål med patronen, trykktegn.

Har vurdert elektronisk logg av noe slag, men papir har fungert bra i snart 20 år. Er ikke overbevist om at noe datasystem holder like lenge. Jeg kan fremdeles lese bestefars notater om elektriske koblinger fra tidlig 1900-tall. Tviler på om noen i dag kan lese mine første skriblerier i Brum på Tiki-100 fra noen-og-åtti.

Link to comment
Share on other sites

All ære til deg for så grunding logging. Det er iallefall ikke noe jeg orker :)

 

Personlig finner jeg den beste ladingen for den aktuelle kulen, og noterer ned det. Å logge ladedata på en serie med kuler som f.eks overhodet ikke samler, ser jeg ingen grunn til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skriver (på papir. Noe av sjarmen er å kunne sitte i godstolen å bla i gamle loggbøker ;) ) opp alle komponenter, hastighet, col og et lotnr. Ladninger som viser seg uduglige kommer også i boka da jeg skriver i boka FØR jeg skyter de ;) Alle data er interessante da jeg tidvis kommer borti en og annen rifle i samme kaliber. Da er det "moro" å se om de dårlige ladningene er dårlige i flere våpen. Lager man et unikt lotnr for hver ladning, slipper man å risikere at man lader en drittladning på ny :)

 

Sent from my SM-N9005 using Forum Fiend v1.2.7.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skriver ned godladninger med en 0.7mm trykkblyant i en Filofax kompatibel sak i størrelse personal og setter den ved ladebøkene. (Kalenderen blir ikke brukt, så den ble fjernet.)

Jeg er NERD og har ingen tiltro til å bruke regneark og desslike.

 

Sånn omtrent

http://en.wikipedia.org/wiki/Filofax

Så får de andre ha sine SMART telefoner og desslike i fred og ro.

Her brukes fortrinnsvis gjennomprøvde velfungerende løsninger som fungerte utmerket for offiserer under første verdenskrig.

Nymotens fjas kan vente til neste liv.

(Jeg er mere moderne enn de fleste og var på Arpanet i 1978 :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...