Jump to content

kikkertsikte i vater?


Dzuve

Recommended Posts

Noen av dere som har vart bort i at treffpunkte er ikke 100% etter innstiling av kikkertsikte så da mener jeg at selve kikkert ligger ikke i vater på selve fester.er det noe og si på precisjon tro og fall av kule?leste litt på forselige nett sider om riktig festing av kikkertsikte til våpen at det er veldig viktig at den gjør det :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener men monter siktet på våpnet så det for deg ser "i vater" ut og skyt inn våpnet slik, andre kan ha ulik kroppsbyggning/måte å legge an våpen på og ser dermed ikke gjennom kikkerten på samme måte som deg og kan da få annet treffpunkt, glem vatern og monter den så den ser rett ut når du skyter med våpnet til det det er tenkt til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er uenig med de forrige to talerene. Jeg mener at siktet skal kunne brukes av alle; å holde rifla rett er en treningssak. Derfor mener jeg at siktet skal vatres opp i forhold til kassa på rifla. Det gjør du enklest ved å sette fast rifla, sjekke at låskassebroen er i vater, for så å montere ringer, sette inn siktet, vatre opp det, og skru fast.

 

Jeg har brukt et helt vanlig snekkervater til denne jobben, og det fungerer ypperlig. Du setter det på toppen av låskassebroen, vatrer opp og sikrer. Så setter du vateret oppå justeringstårnet, og vatrer opp siktet.

 

Jeg har i tillegg montert et vater på min Picatinny-skinne, slik at jeg kan få en korreks på om jeg holder rifla rett. Når det er sagt bruker jeg den ytterst sjelden. Den er mer "nice to have" enn noe annet.

 

Normalt sett sikter jeg mot et mål jeg anser for å være rimelig rett, og sjekker at retikkelet ser rett ut i forhold til det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste ditt innlegg som støtte til gammeljegern, om jeg misforsto beklager jeg det.

 

For å være helt tydelig mener jeg altså at:

-Retikkelet skal vatres opp i forhold til låskassa

-Skytteren skal justere sin skytestilling så retikkelet står rett med tanke på målet

Link to comment
Share on other sites

Razumny har rett, ikke fordi andre skal kunne benytte rifla, men fordi man ved å gjøre slik får løp og siktelinje i samme akse.

 

Med siktet "vatret" etter hva som føles mest behagelig, har man bare ett lite område der siktelinje og kulebane møtes (Varierer etter hvor mye det er kantet i forhold til kasse/løp). Og man har samme forhold sideveis som man normalt kun har i høyde mellom siktelinje og kulebane (Ikke fullt så ille men det utgjør litt, og mer etter som dess større avviket låsekasse og siktes horisontalplan avviker).

 

Med siktet vatret etter låsekasse/løp, har man en av to akser alltid rett om man bare passer på å ikke kante geværet.

 

Nå snakker vi ikke om meter her, men cm som betyr noe ved toppskyting og små mål. På elg skutt fra 0-200m spiller det nok liten eller ingen rolle, da 2-3cm sideveis avvik på null og 200m med 0cm avvik rundt 100m overhode ikke bryr elgen. (Forutsagt en selv ikke kanter børsa mer eller mindre enn under innskyting, og da kommer spørsmålet holder en børsa likt i alle posisjoner? Er det ikke lettere å gå utifra noe som i utgangspunktet er rett, slik at feil blir mindre og ikke større?

 

På bane er det derimot krise om man skal skyte flere målgrupper samtidig på varierende hold med varierende treff sideveis, spør gjerne en dfser om hvorfor fremsiktet er så viktig å få i vater, samme greia der. Ingen ønsker flere variabler å slite med, når de så lett kan hanskes med.

Link to comment
Share on other sites

Dette er interessant. Jeg har bestandig vatret opp kikkertsikte etter hvordan jeg holder i børsa. Dette fordi jeg stort sett skyter rimelig raske skudd på avstander mellom 0 og 100m. Da vil jeg at tråkorset er rett med en gang jeg hiver opp børsa. Dette fører til at øverste del av tråkorset står i ”klokken 1” når låskassen er i vater. Håper dere skjønner hva jeg mener. Tråkorset er altså vridd noe ”med” klokken. Jeg har skutt mye på mellom 200 og 300m med begge mine jaktvåpen uten at dette har hatt utslag på treffpunktet. Det har vært så midt i som jeg kan forvente å få til med mine våpen. Har også skutt en del ”stål” på mellom 300 og 600m. Her har tendensen vært at samlingene har vært på høyresiden av ”gongen”. Ikke store avviket men noe har det vært. I starten trodde jeg at det var ”vind og spinn” som kødda med meg fordi høyden var helt rett. Kommer denne dragningen mot høyre av at kikkert og låskasse ikke er i vater? Ville ikke dette også ført til at høyden ikke ble rett? Og hvorfor greier jeg ikke å se dette på 300m?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke usannsynlig at det er dette misforholdet som fører til avviket ja. Avviket blir større, jo lenger avstanden er, og forskyvningen er eksponensiell, ikke lineær, som kan forklare hvorfor du ikke ser samme effekten på kortere hold.

Link to comment
Share on other sites

Formulerte meg nok på en idiotisk måte i en for kort røykepause på jobb. Er ingenting å beklage razummy :)

Kikkerten skal stå i lodd med våpnenet. Er ingen tvil om det. Det tar jeg som regels på øyemål (og trippelsjekking).

Sikt på noe rett og juster riflen slik at alt blir rett i et avslappet grep. Bruker å lukke øynene slik at jeg må "føle meg fram til et god måte å holde rifla på. Når jeg synes jeg har et godt avslappet grep er det bare å åpne øya å se om kikkert ennå er i vater, eller kolben/våpenet trenger justeringer av noe slag. (kolbeforhøyer, litt skumgummi hær og der med en ammostrømpe over for å skjule etc. gjør susen)

Er veldig viktig at man er avslappet og at riflen ligger rett hvis man skal skyte presist.

 

Hvis man må justere kikkerten skjevt for å ha et avslappet grep, ca kl 1 i forhold til rifla som tidligere nevnt. Vil jeg tippe at en kolbe forhøyer kan være på sin plass. Da slipper man å vri riflen mot klokken for å få nok kinnkontakt til "stabilt skyteleie" :) Bruker en rosa shampoo flaske med litt gaffatape og "ammo holder" over kolben på kombien. Gratis, og den har vært der i noen jaktsesonger uten problemer nå :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fin liten video om det å vatre opp kikkerten ved bruk av lommelykt og lodd:

" target="_blank

 

Dette er måten jeg vatrer opp på. Når jeg kommer på banen så skyter jeg noen skudd på 50 meter og 100 meter og dersom treffpunkt ikke endrer seg (iallfall ikke horisontalt) så anser jeg kikkerten for å være i vater.

 

Dette er flisespikkeri for mange, og jeg har pratet med mange skyttere som bare snøfter og mener det er totalt bortkastet å være så nøyaktig. Men med 17 hmr'n, hvor man strekker seg ut til litt hold på små mål som kråker ol. (gråtrost 150 meter? :) ) mener jeg det er helt legitimt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...