Jump to content

Billigste viltkamera fra xxl - katta i sekken?


Desert-Beagle

Recommended Posts

Jeg kjøpte billigste kamera på xxl. 900kr. Henta brikka i dag etter 14 dager ute. 12 timer etter jeg armerte kameraet ble første bildet tatt. Derfra var det tett som hagl til brikka var full et par døgn seinere. Ingen levende vesener avbildet. Tenkte først om jeg hadde stilt det inn slik at det tok bilder med et gitt intervall okke som, men fant at det ikke var noen tendens i tid mellom hvert bilde. Ser ikke andre årsaker enn at det løser ut på bevegelse i vegetasjonen i vind og at dette er veldig følsomt. Hadde et kamera til 2500-3000 kr på nøyaktig samme plass i fjor som hadde ytterst få bomskudd. Har heller ikke hatt dette problemet på et tredje kamera jeg har. Er det andre som har dette billigkameraet og har løsning på problemet uten å hogge alt innen rekkevidde flatt? Som regel straffer det seg å kjøpe billig sjit men ettersom behovet ikke er portrettfoto i plakatstørrelse tenkte jeg det var verdt et forsøk og godt nok til å se forskjell på elg og katta i sekken.

Link to comment
Share on other sites

Pass på hvordan du setter opp kameraet.

 

Fjern alt av ting som kan bevege seg nært foran kameraet. Greiner, løv, høyt gress osv.

Sett kameraet slik at ikke soloppgang eller solnedgang får skinne på det.

 

Still følsomheten ned, hvis det trengs.

 

Mine kameraer trigger av og til på regn og snø. Det er forferdelig irriterende men ikke noe jeg får gjort så mye med. Med gode rutiner så blir det mest bilder av dyreliv.

 

 

Flyttet på et kamera i går. Da hadde jeg med teleskopstige og grensag for å komme med høyt nok over bakken samt få ryddet bort greiner og lauv.

 

 

Ref: http://viltstell.blogspot.no/2013/12/pr ... amera.html

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips. Får sjekke om følsomheten kan stilles og rydda unna litt vegetasjon. Må også vinkle det mer mot bakken så jeg. Men si meg, er det kun bevegelse som løser ut på vanlige viltkamera eller er det også varme? Har som nevnt hatt minimalt med bomskudd på de andre kameraene, hvorav det ene på nøyaktig samme plass som xxl,modellen. Bildene var forøvrig ok, også på natta.

Link to comment
Share on other sites

Endring i infrarød stråling er nok utløsningsmekanismen. Forenklet så er det endring i varme som trigger kameraet, og det er dette som stilles når følsomheten stilles.

 

Du kan lese mer om teknikken her: http://en.wikipedia.org/wiki/Passive_infrared_sensor

 

Ingen tvil om at kameraene er forskjellige på følsomhet, triggerhastighet osv. Med en grei grunnjobb på monteringen funker mine billigkamera helt greit.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Får kanskje vurdere å bruke det en plass det er minimalt med vegetasjon som beveger seg i vinden hvis ikke tiltakene hjelper. Som nevnt lenger oppe hadde jeg et annet kamera på nøyaktig samme plass i fjor som ikke hadde mer enn noen få bomskudd. Det er jo mye bra med følsom utløser for jeg mistenker et annet kamera for å være litt kresent når jeg har testa med å gå forbi selv i ulik fart og vinkel.

Link to comment
Share on other sites

Har nylig kjøpt wildview 30 på xxl, antar det er det du mener?

Har bare sjekket det en gang men virker greit.

Har fra før 2 andre merker også.

 

Kan være at det er noe gale med det, men sjekk først:

 

Greiner, gress osv selv det som står et godt stykke unna.

Dette og vind kan aktivere kam. Ser du raskt igjennom bildene i serie ser man lettere hva som kan ha aktivert det.

Lys sol o.l kan spille inn og aktivere. Om det ikke er skjermet, bør det stå mot nord eller sør.

Har også opplevd at jeg har satt kam opp i litt feil vinkel slik at dyr har aktivert det, men holder seg akkuratt utenfor bildet (ser avogtil et øre eller noe).

Link to comment
Share on other sites

Alltid interessant med nye kamera og hvordan de er :-)

 

Av spesifikasjonene på dette ser det ut som sensor og IR har veldig begrenset rekkevidde.? Kun 40Ft(12m) er ganske kleint, men gjør sikkert susen om en plasserer det på/ved en saltstein. Hva er erfaringen til dere som har brukt det om dette? Har bare erfaring med Moultrie, Ltl Acorn og ikke minst Scoutguard. Spesielt det siste merket har vesentlig bedre rekkevidde på både sensorer og IR enn det.

 

TS har sikkert fått ett Willdwiev det er noe feil på -> 3300 bilder av ingenting er jo bare tull. Lever det tilbake å få ett nytt ett

Link to comment
Share on other sites

Vi har to på vårt terreng og jeg er ikke overimponert over disse.

På nattestid tar de bilder maks 3-4m foran seg, på dagtid 5-15m, de sluker batteri og er veldig sene på "avtrekkeren" selv om følsomheten er satt på maks.

 

De tar dog ellers gode bilder når de først tar bilder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...