Jump to content

Fjær vs Nitro vs PCP


Peddyslate

Recommended Posts

Å velge luftvåpen ser ut til å bli enda vanskeligere enn å velge kruttrifle har vært... Weihrauch HW97 går jo igjen som det beste "rimelige" luftvåpen å øve med. Ikke et kvekk om nitro-våpen... Hvorfor ikke? Høres jo ut som en god idé?

 

Nå har XXL tatt inn ei BSA PCP-rifle som henger ved siden av endel fjærvåpen, og etter å ha fått fikle og trukket litt av så må jeg jo si at PCP frister veldig! Og da blir jo Benjamin Marauder/Crosman Challenger med engang veldig interessante. Tar jeg feil om jeg tror at PCP våpen kan nedtunes til litt lavere utgangshastighet?

 

Kan noen forklare litt mer om fordeler og ulemper med disse tre typene? Jeg ser jo at PCP fort spretter opp i en god del mer, ettersom jeg i tillegg til rifle og kikkert og må ha ei pumpe som ikke er gratis. Benjamin Discovery har en plastavtrekker som jeg syns ser helt motbydelig og grotesk ut! Finnes det noen alternativ i nitro? Det er jo endel våpen der ute, men jeg klarer ikke se at noen har blitt like poppis som HW97.

Link to comment
Share on other sites

Profilerte fjærrifler kan ofte utstyres med gass-stempel istedenfor fjær. Høres besnærende ut, men det er en ting til som kan gå galt. Fjærluftgevær lever i generasjoner hvis de ikke utsettes for misshandling. Lett å se seg blind på ytelse, men den beste presisjonen oppnår man under lydmuren. En ulempe med PCP er at de bråker en del mer, smeller som en .22. Kommer ofte med demper.

 

Personlig liker jeg det enkle med et fjærluftgevær: har jeg kuler, kan jeg skyte. PCP må være fylt opp, og selv om man har en dykketank, så må man fylle eter kanskje så lite som 30 skudd på full kraft. Jeg er ikke sikker på hvor lenge et PCP-gevær vil vare heller; tykkfall i aktuell størrelsesroden vil gi temperaturfall og kondens. Dvs man vil kunne oppleve korrosjon etter en stund, både i løp og mekanisme. De dyrere modellene har sikkert tatt forholdsregler her. Et fjærgevær har litt olje/fett på fjæra, og gir pipa en liten dush innvendig for hvret skudd. (I starten er det så mye at oljen antenner, og man får en karakteristisk dieseleksos-lukt.).

 

Nå synes jeg også at PCP virker kult. Bestilte en Airforce Talon, men angret meg og avbestilte den igjen. Er ikke sikker på om jeg angrer meg eller ikke. Har en BSA som jeg kjøpte på XXL da .22-registreringen kom, men skulle ønske jeg hadde kjøpt utgaven med trestokk og britisk opphav. BSA er ikke det samme etter flyttingen til Spania...

 

Ønsker meg en Webley & Scott Tracker, men de som dukker opp er sykt overpriset og i .22. Vil ha .177.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg er jo egentlig på jakt etter ei kvalitetsrifle med lav utgangshastighet, gjerne mellom 170-200 m/s. Jeg vet mange "bare sier det", men jeg skal virkelig ikke skyte på aldri så små dyr med luftrifle! Jeg leste et sted at Crosman Challenger tar mellom 5-8min å pumpe opp manuelt, og at på 170 m/s så varer full tank til 70 skudd. Det synes jeg jo høres akseptabelt ut! Jeg vet ikke om jeg kan justere ned hastigeten på Marauder i like stor grad?

 

Men Challenger er dyr, pumpa er dyr og sikte ikke gratis det heller... Hele suppedasen ender vel på 7-9000,- for Challenger eller Marauder, betraktelig mer enn en HW97. Jeg liker og enkelheten ved et brekkvåpen, man trenger bare kuler og så er det tut og kjør! Det er mulig jeg er helt på jordet, men det er bare den ekle *PLØNKR*-lyden når alt inni skrangler rundt i brøkdelen av et sekund. Derfor ble jeg litt nysgjerrig på nitro-rifler. Men de ser igjen ut til å ha så voldsom utgangshastighet at de fleste ikke er interessante av den grunn :P

 

XXL har jo inne en BSA PCP-tingest nå, men det avtrekket er så helt ute på jordet at jeg lurer litt på hva prioriteringene til luftgeværingerniørene egentlig er? Kanskje vanskelig å lage en avtrekker uten kryp og som går av som på ei jaktrifle?

Link to comment
Share on other sites

peddyslate,

 

Se på FX Typhoon, det er den rimeligste til FX, uten magasin. Den skal såvidt jeg leser ha samme tretrinns justering som Bobcaten jeg har, og da er det ca 200, 250 og 300m/s valgfritt med en bryter. Den har mindre tank enn Bobcaten, så den skyter ikke så mange skudd - men på minimum... Den skyter MANGE skudd.

Tank/punpe, koster jo nær det samme. Skjønner at folk velger tank ja.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis du følger med på Finn dukker FWB 300S (Feinwerkbau) opp av og til når noen sanerer et bedriftsidrettslag eller noe. Dette er en matchrifle som leverer rundt 180m/s og med bedre presisjon og avtrekk enn jeg klarer å utnytte. Liten sjekk på pakninger og smurt fjær, så kan den benyttes av mange over lang tid.

 

Ligger en passiv annonse på Finn:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=48032684

 

Går jo an å høre om den er til salgs fortsatt og eventuelt gi et skambud....

 

Svenskene har litt mer utvalg, prisene var også svært sympatiske:

http://www.blocket.se/sodermanland/Feinwerkbau_Weihrauch_mfl_luftgevar_47513939.htm?ca=11&w=3

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke ha "verdens beste" - bare ei rifle som kjennes ut som et jaktvåpen, og som mine kruttvåpen også er bedre enn meg selv, altså at egenpresisjonen i våpenet med god margin lar meg søke etter skytterfeil. Da må det kunne skyte nesten hull i hull på ti meter, det er det både falsettoen og sopranen gjør på hundre meter. Avtrekket må være crisp nok til å føles som et jaktavtrekk, og siktet likedan. At det flytter seg litt ekstra for vind og sånt er nesten bare en bra ting :) Jeg har en ekstra stokk til Quaden som jeg tenkte jeg skulle prøve å presse et luftvåpen ned i, og så prøve å få tilnærma lik balanse. En fordel med et PCP-gevær er at jeg får "cold shots", som jeg som jeger syns er de mest relevante - men uten at skuddtakta blir så lav som på brekkvåpen.

 

@OIH: jeg skal holde øynene åpen for rimelige, brukte matchvåpen. Det kan høres ut som det er det jeg trenger - men altså, de har også 50-70 skudd på full tank, sånn som Challenger? Og det er ikke veldig vanskelig å sette kikkertsikte på de?

 

@M67: Typhoon så svært interessant ut! Er du fornøyd med avtrekket på din?

 

EDIT: Kan noen gi noen god forklaring på hvorfor nesten alle luftvåpen har totrinns-avtrekk? Ikke at jeg misliker det, men det ville være fint med et jaktavtrekk av samme type som jeg er vant med, bare :)

Link to comment
Share on other sites

Sakshaug sport har liggende en stk. FX royal 400 synth i 4.5 til 8990 og en FX bobcat synth i 5.5 til 11300.

Disse to er for omgående levering,ellers er det 8-10 ukers leveringsfrist.

Dette fikk jeg på mail i går,snart feriepengetid :roll::mrgreen:

Har selv kikket litt på FX Whisper til rundt 7000 i 4.5

Link to comment
Share on other sites

PCP rykker stadig fram i køen... Virker som at Sverige kan være et bra sted å kjøpe, for meg som ikke vil ha mer enn 175m/s uansett! God pris og. Forsåvidt, kjøper gjerne i Norge om de har det jeg vil ha!

 

Men jeg lurer litt på om jeg kanskje skal hoppe over Typhoon, har leita litt, og det virker som at omfanget av aluminium i rifla gjør at den er sårbar for skader. Benjamin Marauder vender hele tiden tilbake, men det er jo en vannvittig jungel av merker der ute, og jeg kjenner ingen av de. XXL Har inne BSA Buccaneer - ny modell fra det som mange tydeligvis mener er et bra merke. I samme prisklasse som Marauder, et alternativ?

Link to comment
Share on other sites

Fx tror jeg er bra ja,finnes mye bra å lese på nettet.

Er blant annet et eget FX forum

http://www.fxoc.info/" target="_blank" target="_blank

 

mye å lære her,ellers så ser jo marauderen også grei ut,spesielt med synth stokk synes nå jeg :mrgreen:

Men du må nok regne med noen lapper for komplett utstyr 7-10 lapper eller mer alt ettersom hvilken prisklasse du legger deg i.

Men du kan også kjøpe brukt,det dukker stadig opp noe på finn,og da kan du få det mye biligere.

Jeg ga 3500 for en Walther dominator med tank og er kjempefornøyd,mye moro for pengene.

Når det gjelder utgangshastighet så kan vel den være litt misvisende da dette vistnok er med lette kuler(skrevet i en tråd her på kammeret).

Ville heller kjøpt en kraftigere rifle med regulator slik som k har gjort,da kan du selv stille inn ønsket trykk/hastighet.

Men jeg er veldig uerfaren på dette føreløpig ,så hør på ekspertene her inne.

 

Her inne på handelskammeret ligger det en hatsan pcp

viewtopic.php?f=106&t=98790

Vet ikke hvordan disse er.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ingen erfaring med HW90, men god erfaring med Theoben Fenman som også er en gas-ram versjon.

Hadde et i 3-4 år men valgte å selge til fordel for fjærgevær, da jeg begynte å tynne ut "luftgarderoben".

I forhold til et fjærgevær med samme effekt er et gas-ram gevær mye tyngre å spenne opp enn fjærgeværet.

Avtrekket er heller ikke av samme klasse som på HW, AA og enkelte UK Webley gevær.

Totalinntrykket av gas-ram'en var helt ok, men den tapte som sagt pga tung oppspenning noe en blir lei av etter

en 100 skudds runde :winke1: .

For øvrig går HW90 for å være noe av det beste innen gas-ram, men har som sagt aldri testet det selv.

Gas-ram'en er også som PCP avhengig av at pakningene holder tett over tid, noe en ikke kan ta for gitt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...