Jump to content

Hjemmelading, utstyr.


brennecke

Recommended Posts

Er det noen som kan gi tips om brukbart ladeutstyr til fornuftig pris?

Jeg er jeger, men ønsker å lære mer om ladekunstens finesser.

Trener for lite utenom jakta og håper at litt hjemmelading kan motivere til mer banesmelling.

Trenger vel ikke fortelle at jeg er temmelig grønn i produksjonsbransjen?

Har vel hatt oppfatning at det meste som skal smelle kan hentes ferdig fabrikkstappa hos våpenforretningen, men er nå i ferd med å endre innstilling :)

Aldri for sent heldigvis.

Jeg har også samla en del hylser i de kaliberne jeg bruker men er usikker på hva som regnes som et brukbart antall hylser når man går i gang? Skyter mest med .30-06 og 6,5x55, men synes også at lillemann i

.222 Rem er småkjekk til sitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

LEE sine sett fyller dine kriterier. Det er så latterlig billig at et komplett ladesett er innspart på 50 ladete patroner. Du vil alltid kunne bruke det, og når du finner ut at "det og det" er kjekt å ha, så kjøper du det.

I motsetning til mange andre ting der det er "dyrt å kjøpe billig", gjelder ikke dette LEE. Utstyret ser billig ut, men mange av patentene de har er geniale og utsytr uansett pris kommer til kort. Jeg har vel snart passert 50 000 i ladeutstyr, men likevel ville jeg begynnt med LEE hvis jeg skulle begynnt igjen. Har mye LEE likevel, og jeg har nok ikke kjøpt mitt siste LEE produkt.

Tror du får et komplett sett for 1000.-lappen i Norge. Interarms har LEE bl.a.

 

Ta å regn hvor mange ferdigpatroner du får for 1000 kr...

 

To råd; Kjøp Ladeboken og les den 3 ganger(tilbud på jaktdepotet nå), og kjøp ENKELT stasjon presse som eks. i LEE anneversary kit. ALDRI kjøp en progressiv presse til å begynne med. Det kan gå bra for noen få, men mange ladekarrierer har endt før de har begynnt pga progrresive presser :!:

Følger du de to rådene går du morsomme og givende tider i møte :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har både RCBS og Lee produkter, progressive fra begge....

 

Men det er Lee Turret jeg BRUKER! (pistolladninger)

 

Når det gjelder riflepatroner så er det umulig å se forskjell på patroner ladet på Lee 1-stasjoners og RCBS Rock Chucker.

 

Men det er nå moro å kjøpe nytt utstyr i ny og ne, så det blir vel snart ei blåpresse og! (Men turreten kommer vel fortsatt til å bli mest brukt)

 

Kjøp ladeboken og ta en god kikk på Lee Collet bedre råd får du ikke.

Link to comment
Share on other sites

Takker for kjappe svar. Må nok dukke ned i bøker også før jeg går i gang, men fint å høre hva andre mener, særlig når det gjelder type utstyr.

Progressive?? Er usikker på hva som menes med en progressiv presse. Antar at det har noe med utvekslingen å gjøre, men hva kan man gjøre feil med en slik presse?

Link to comment
Share on other sites

Du har alle muligheter til å gjøre det meste feil med en progressiv presse. Hver gang du drar i spaken, hopper det en ferdig patron ut av den. Det betyr i praksis at du skal ha kontroll på alle operasjonene samtidig, og til det kreves erfaring - og det får du ved å begynne på enkelstasjons, der du tar alle operasjonene separat slik at du virkelig lærer hva som skjer fra hylse til ferdig patron. Jeg lader begge deler; enkeltstasjon og progressivt - til presisjonspatroner er det ingen vei utenom enkelstasjon for meg. Begynn der.

Link to comment
Share on other sites

Progressive presser er presser som gjør flere oprasjoner hver gang du trekker i spaken. Ett eksempel er Dillon Square Deal, den har fire stasjoner. På den første stasjonen setter du inn en tomhylse og når du drar i spaken løfter du hylseholderen opp til en die som kalibrerer hylsa og støter ut tennhetta, på vei ned igjen roterer hylseholderen og neste gang du drar i spaken går hylsa opp i en ny die som utvider hylsa litt i toppen og samtidig fylles hylsa med krutt. På neste stasjon setter du i kule og settdybden settes, på den siste stasjonen får hylsa krymp. Så på denne pressa er det fire ting som skjer hver gang du trekker i spaken, du bare setter inn en ny tomhylse og setter i en kule mellom hver gang du opererer pressa.

 

"Problemet" med denne pressa til en nybegynner er nettopp at det skjer flere ting på en gang, mye å holde kontroll på.

 

Forresten så er Square Deal pressa kun til håndvåpen men prinsippet er det samme som andre progressive presser.

 

Jeg begynnte rett på en Square Deal og har ikke ladet en eneste patron feil men det er nok tryggest å kjøpe seg en enkelstasjon presse til å begynne med. Når det er snakk om et relativt lite volum er det ikke problem å fortsette med enkelstasjon etter du har lært deg lading skikkelig.

 

Hvis du går for LEE kan jeg anbefale deg å gå inn på http://www.factorysales.com de har veldig gode priser på LEE, men du må beregne litt leveringstid. Har handlet derfra flere ganger og har bare gode erfaringer. Støtter og anbefalingen om LEE sin collet die, settet heter De Lux rifle dies, da slipper du å smøre hylsene før pressing, husk bare å bruke de på hylser som er skutt i ditt eget våpen.

 

Lykke til med ladingen :D

Link to comment
Share on other sites

Må være julestemningen, tråd som tøtsjer Lee, Dillon og RCBS - UTEN at det blir Nettkrig! :shock:

 

Du har fått gode råd, uansett hvilket og hvem du følger så er det pålitelige karer her.

 

MHT En-stasjons og Turret eller Progressiv presse:

 

Selv om du senere kommer til å oppgradere, er det IKKE bortkasta penger å strte med enstasjons, presisjon er nevnt av Morten, DET er absolutt gyldig overalt og alltid.

 

Men ei presse er et VERKTØY også, feks om du får behov for å trekke ut mange kuler (det har hendt det.....) så finnes det kuletrekkerverktøy som håndterer kulene forsiktig.... Kjekt og ha! og du må ha ei enkel presse.....

 

God jul Ladeinteresserte!

Link to comment
Share on other sites

En presse som får forholdsvis lite omtale i forbindelse med oppstartskit, er den jeg mener er den mest ideelle av de, til nettopp nybegynneren.

 

Nemlig karusellpressen, der gjør du ferdig en og en patron før du begynner på den neste, men du har kun den ene hylsen å forholde deg til, samtidig som hastigheten er vesentlig høyere enn for en stasjons pressen og du slipper å sitte kveld etter kveld for å lade den ammoen du bruker på en kort lørdags formiddag...

 

Lading er nemlig utrolig kjedelig og er ett verktøy for å skyte mer, evetuellt spare penger, ikke en slags sidehobby som mange tydeligvis mener...:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Stemmer nok det ja, selv den gamle turreten er lang nok til riflepatroner.

 

Og styrken er det ikke noe å utsette på, selv i alu er den sterk nok til alt en presse skal måtte tåle. Synes designet virker mer solid enn Lymans, og med løse topper er det ikke noe problem at man kun har plass til 3 eller 4 dier av gangen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare gode erfaringer (og gode minner) fra min Lyman en stasjons turret presse. Jeg har ladet tusenvis av både rifle og pistolpatroner på den. Montert med all die sett og kruttmål på turreten lader den både raskt og sikkert. Den har forlengst fått selskap på ladebenken av andre presser, men den står der fortsatt etter 30 års tjeneste.

Denne typen kan anbefales for nybegynnere som vil lade raskt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...