Jump to content

Trenger hjelp til feilsøking..


Arvid.N

Recommended Posts

Børsa blir pusset jevnlig.bruker kun en type hylser.

 

Snakket med en kammerat som er børsemaker. Han hadde hadde samme problemet med sin langholdsrifle en 338lm han sa at han byttet presse die så var han kvitt problemet så han mente at dien ikke presset godt nokk kansje mn han ville prøvd å skutt med ferdigrulla ammunisjon først.

 

Takker for gode forslag og hjelp til dere alle, håper jeg finner ut av d..:)

Link to comment
Share on other sites

Ser du har en Browning-avatar, er det en Browning du sliter med?

 

Jeg har en A-Bolt(.30-06), og den har driiittrangt kammer. Litt dårlig puss, eller litt dårlig pressa hylser så sliter jeg...

Endte opp med å kjøpe en Redding Body Die, og da ordnet det meste seg.

Har til og med pressa enkelte typer ferdigrulla i den for å få sluttstykket til å gli greit (Selleri & Brokoli kjøpeammo kan jeg bare glemme uten å dra dem en runde i Redding-dia)..

 

Var som deg lenge i tvil om jeg på magisk vis klarte å lade til overtrykk med det som normalt skulle være greie ladinger.

Link to comment
Share on other sites

Det som beskrives kan ha flere orsaker så klart. Alt fra for trangt kammer (brotsjes opp? Kanskje lurt), eller et veldig kjent fenomen som kalles for DeltaL. Spesielt 30-06 og 300WM er kjenninger til dette. Nærmere beskrivelser finnes på nettet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

@Gunwerks har du noen linker, min Google-Foo sviktet totlat her! :-)

 

Gjerne det! Here we go! :wink: Delta L beskriver enkelt sagt problemstillingen når et kammer med lite toleranser blir "møtt" av patroner, respektive komponenter (hylser) fra amerikanske produsenter som gjerne tillater seg større toleranser under produksjonen enn hva andre gjør. CIP mot SAAMI ... Idag anvender de fleste produsentene toleranser ved bygg av sine våpen som tar sørge for at riflene kan spise «foret» fra alle kontinenter. TS og andre derimot har fine trange kammer som ikke liker SAAMI mål ... derfor er dem mest sannsynlig alltid tvungen til fullsizing og får ikke anvende necksizing.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Delta_L_problem" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Var TS sin problemstilling knyttet til kamring av patronen? DeltaL eller langdeavvik på patronen påvirker vel dette. Trodde det var snakk om treg åpning av sluttstykket etter skudd som var problemet han ville ha forklaring på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...