Jump to content

Alukasse (Sauer) og mengdetrening


jjrckd

Recommended Posts

Etter mye frem og tilbake ser det ut som om jeg ender opp med en Sauer 202 Outback. Det eneste jeg nå er litt skeptisk til er dette med alukasse. Kjempebra på jakt pga den lave vekten men hvor slitesterk er den i forhold til ei stålkasse? Tåler den like mange ladegrep uten å bli slarkete i bevegelsen eller bør en gå for ei stålkasse når en skyter 1000+ skudd i året?

 

Og ja, vet at sluttstykket låser i løpet. Er kun litt skeptisk til evnt slitasje ved selve ladegrepet.

Link to comment
Share on other sites

Ja,på løpsfeste skruene bør det brukes momentnøkkel.Derimot er stor tung kikkert og et kaliber som gir litt rekyl ingen god kombinasjon.

Ble rådet av sauer importøren og bruke en liten lett kikkert dersom jeg skulle ha alu kasse og 9,3x62.Dersom uhellet var ute var det enkelt å gjenge opp hullene og sette i større skruer,så da er det sikkert ikke noe stort problem.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg hadde en Sauer 202 Outback i 9,3x62 med en Zeiss 1,5-6x42 i Leupold QR montasje.

 

Jeg var på bukkejakt da jeg merket at basene var løse. Tre av fire skruer hadde vridd seg. Disse basene var montert av børsemaker og ved bruk av rød Loctite. Børsemakeren måtte gjenge kassa på nytt. Det ble ingen bukkejakt med den Saueren igjen.

 

Fremragende presisjon og hendig lett børse, men børsa ble solgt.

 

Jeg sverget da på at neste børse ikke skulle ha montasjeløsning med skruer i låsekassa. Endte opp med en Rem 700 i 6XC :-)

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Let lenge og vel så finner du ei Sauer/Sauer-kasse fra Eckernforde med integrerte weaverklakker frest i et stykke med kassa. Dette freseprogrammet fikk tydeligvis ikke den nye produsenten med seg. Jeg kjøpte en slik fra Landrø for noen få år siden.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Og der fikk jeg bekreftet min skepsis til alukasse. 2 stk sprekker i løpsinnfestingen... Nå kommer sikkert noen til å tenke overtighting av løpsfesteskruer men dette er ikke tilfelle. I mine øyne en soleklar garantisak men kjedelig allikevel. Spørs om jeg ikke kommer til å be om og få ei stålkasse og litt cash istedenfor ei ny alukasse.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe godt bilde men skal prøve å få til noe. Den ene sprekken går fra forkant låsekasse og omtrent til rett ved siden av fremre skruehull for montasje. Den andre sprekken ligger forskjøvet omtrent 1mm radielt fra der hvor den første sprekken slutter og går omtrent til det er på høyde med bakre skruehull for fremre montasje. Har ikke fått til 8x57 løpet i det hele tatt (ca 150-200 skudd) men 6,5x55 løpet har gått bra (bortsett fra litt i overkant stor forskjell med/uten demper).

 

Sprekken mellom (men forskjøvet i forhold til) skruehullene mistenker jeg at har vært der hele tiden, ser egentlig ut som en ubetydelig ripe sånn rent bortsett fra at den også er synlig fra innsiden.

 

Sprekken som går helt frem er utvilsomt av nyere dato ettersom jeg helt klart hadde oppdaget denne tidligere hadde den vært gammel. Regner med at denne har oppstått som et resultat av den andre sprekken.

 

Tipper jeg har prøveskutt 8x57 løpet 3 ganger så da blir det vel omtrent 6 løpsbytter. Har ikke skutt allverden med 6,5x55 men regner med at børsa har max 300 skudd totalt.

 

Vil tro mine problemer med 8x57 pipa har skyldtes sprukket kasse mer enn noe annet. Spesielt med tanke på at pipa til tider har gått fin fint før den plutselig har gått over hele skiva igjen. Løpet har rett og slett beveget seg i kassa.

Link to comment
Share on other sites

Sendt til Landrø, regner med at de sender den videre. Landrø godtok reklamasjonen uten videre. Bytter til stålkasse. Sikkert ikke noen grunn til skepsis til alukasse men når en først har fått en litt dårlig magefølelse for noe så er det like greit å bytte.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det så ikke bra ut! Hadde de sett dette før, eller noen formening om hva det kom av? Jeg klarte selv å herpe en sauerkasse ( stål) ved å prøve å tvinge inn løpet uten å bruke en skrutrekker som kile i låsingen. Det ble dype streker innvendig i kassen ved løpsinnfestningen, uten at det påvirket presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Har snakket med et par børsemakere som har vært borti dette før men det er visst ikke spesielt knyttet til Sauer og forekommer ganske skjeldent (har ikke spurt Landrø). Hadde ikke vært redd for å kjøpe alukasse igjen men om jeg ikke hadde byttet til stål nå så ville jeg ikke blitt kvitt den noe lunkne magefølelsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...