Jump to content

Slitt flammeherding sauer mod 8.


Oxford

Recommended Posts

Hei :)

 

Har en Sauer & Sohn S/S mod 8 som fortiden undergår en stokkrenovering, mens jeg sitter å leser gjennom Raudnakkes fantastiske tråder i terpetin rus vandrer tankene...

 

Baskylen på denne er flammeherdet, som per dags dato er rimelig nedslitt og egentlig bare skjemmer ut mitt absolutte favorittvåpen. Flammeherding er såvidt jeg har søkt meg til i forumet og børsemakere vannvittig dyrt.

 

Det jeg lurer på er om det er mulig å fjerne dette, og heller få en blank finish? Uten å ødelegge graveringer o.l. Kanskje ikke "politisk korrekt", men går liksom å småirriterer meg over dette til tider...Noen som har noen tanker rundt dette? Alt av svar mottas med takk, selv om du bare vil si FYFY! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lurer på er om det er mulig å fjerne dette, og heller få en blank finish? Uten å ødelegge graveringer o.l. Kanskje ikke "politisk korrekt", men går liksom å småirriterer meg over dette til tider...Noen som har noen tanker rundt dette? Alt av svar mottas med takk, selv om du bare vil si FYFY! :mrgreen:

Jeg er ikke våpensamler og våpen modifikasjoner er naturlig (også brunering), hvis jeg ser behovet. Men jeg undrer på hvorfor du vil fjerne bruneringen og få "blankt" ubeskyttet stål. Det vil trolig også kunne gi unødig solrefleks til dine øyer.

 

Har selv en gammel Model 8, med slitt flammebrunering. Men den gir fremdeles noe rustbeskyttelse, så det er langt bedre enn blankt stål. Det har ingen beskyttelse! Jeg ville beholdt bruneringen, eller bekostet ny brunering hos en kvalifisert børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Mest sannsynlig blir den nok værende slik den er, må bare lufte ideer om hva man kan gjøre, her blant kloke hoder som har bedre peiling på slikt en meg selv :winke1: Frykten jeg har er jo at de allerede flere plasser er nedslitt til nesten rent stål, men har ikke sett rust enda noen plasser så den gamle finishen gir vel litt beskyttelse enda som du sier.

 

Har vurdert blånering, men siden utseende på akkurat denne børsa betyr litt for meg er jeg usikker på hvordan det blir seende ut :| Har liksom aldri vært største fan av blånering av låskasser.. :forvirra:

 

Børsa er og den eneste i skapet som blir behandlet slik som en børse skal behandles, så den holder nok til studieøkonomien tar slutt, slik at den en dag kanskje heller får en skikkelig flammeherding igjen :)

Link to comment
Share on other sites

...slik at den en dag kanskje heller får en skikkelig flammeherding igjen :)

Kassa er fortsatt herda selv om oksidsjiktet er slitt bort, så den trenger ikke herdes på nytt. Det vil kunne føre til sprekker i stålet.

 

Blånsering/brunering vil være det enkleste, men om det er spesielle fargeeffekter du vil ha fram kan du se på det som blir brukt for å framprovosere en patina.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte vel egentlig å få tilbake de originale fargene fra flammeherdingen ja, har jo fryket at dette kanskje ikke kan gjøres igjen pga som du sier at stålet kan sprekke e.l. Er jo ikke noen stor sak om det ikke går, men er alltid kjekt å få gamle ting til å bli nye :) Selv om den har sin sjarm slik den er nå og :)

Link to comment
Share on other sites

Det man kaller flammeherding på våpen er jo ikke det samme som flammeherding industrielt, men en settherdingsprosess (oppkulling/tilsats av karbon i overflaten til et ellers ikke herdbart stål slik at det blir hardt).

Om man skal gjenta de, som ikke er anbefalt, må oppkullinga gjøres i mye kortere tid siden innføring av mer karbon i overflata vil føre til at man også får andre problemer (restaustenitt og korngrensesementitt).

 

Det er ikke lett å få til på noen annen måte heller. Hadde ikke stålet vært herda kunne delen ha blitt varma opp til 300-400 C, som også gir en lignende effekt med litt triksing, men dette vil ødelegge herdinga på den slik den er nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest litt på akkurat dette, og slik jeg forstår det er flammeeffekten ikke direkte knyttet til oppkullingen selv om det som regel skjer i samme prosess. Det ser ut til at det er en effekt som skapes av reaksjoner med fosfater, hvis så burde det være mulig å flammeherde uten å endre karboninnholdet. Men veien fra teori til praksis er neppe kort, så med mindre man finner noen som kan dette ville jeg vært veldig forsiktig.

 

Og gjentatt herding er vel uansett ikke gunstig mtp sprekkdannelse, eller kan en gjøre det så lenge en anløper godt mellom hver gang?

Link to comment
Share on other sites

Fargeeffekten i overflater regner jeg mer er fra oksidsjiktet som kommer av små mengder oksygen i kassa. Man får lignende effekter ved å herde i herdefolie, så dette er ikke kobla opp mot settherdingsprosessen med generelt høy temperatur, små mengder oksygen og urenheter eller annet som fører til at det ikke oksiderer jevnt over hele.

 

Har man først fått mikrosprekker ved herding vil ikke disse forsvinne ved anløpning. Ved å herde på nytt er det fortsatt den vanlige risikoen med å få herdesprekker i tillegg til defekter fra første herding øker faren enda mer.

Link to comment
Share on other sites

Flammeherding er vel like mye voodoo som vitenskap, men ut fra det jeg har lest er det mer enn bare oksidering som skjer. Her er en artikkel som sier litt:

http://www.doublegunshop.com/doublegunjournal_v7i4_9.htm

These experiments have shown rater convincingly that colors occur during the quenching process only on areas of the steel where the bone and wood charcoal mixture remains in relatively intimate contact with the steel surface. During the quench, which takes place on a time scale of a small fraction of a second, the quench water contacts the hot steel surface producing hot water and steam that evidently interacts with the calcium phosphate that is the major constituent of bone charcoal.

 

Når det gjelder gjentatt herding så har du nok rett. En ting er å anløpe bort spenninger, men mikrosprekker kan jo ikke glødes ut...

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt hende at andre elementer bidrar i dette tilfellet, men det er ganske sikkert at oksygen i seg selv gir lignende effekt.

 

Vi har vel diskutert bidraget fra de andre elementene i tillegg til kull i slik herding, og mener vi kom fram til at det antagelig fungerte som en katalysator.

Link to comment
Share on other sites

Det var vel tilsats av karbonater vi snakket om da, disse fungerer som oksygenkilde for danning av CO som er bærer for karbonet.

 

At ujevn oksidering vil gi en flammeeffekt er det ingen tvil om, man ser jo det ved feks anløping, men jeg tror ikke den blir på nær så kraftig eller slitesterk som korrekt flammeherding med feks beinmel. Når jeg bare får tid og egnet glødetråd skal jeg få liv i ovnen min, da skal det nok forskes :-)

Link to comment
Share on other sites

Oksidsjikt som dannes på høy temperatur er ganske slitesterkt, selv relativt tynne sjikt som gir interferenseffekt som fører til farge.

Det kan enkelt testes ved å pakke inn noe i herdefolie og varme opp til ~900 C for en samenligningstest.

 

Fargen som dannes ved anløpning kan være av en annen karakter som gjør den mindre slitesterk, men her kommer det an på temperaturen siden fargene gjentar seg selv etterhvert som sjiktet blir tykkere.

Link to comment
Share on other sites

Mjo, godt mulig. Så langt jeg har klart å lese meg til virker det som en trenger mer enn bare kull for en skikkelig flammeherding, men har som sagt ikek kommet i gang med forskningen enda.

 

Uansett er vel konklusjonen at gjentatt herding ikke er optimalt, selv om en jo tidvis leser om folk som gjør dette.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg er mer intressert i å beholde, og ikke minst bruke hagla i lang fremtid konkluderer jeg med at det ikke er verdt risikoen.

Nå vet jeg ialle fall at dette medfører en viss risiko, så hagla forblir slik den er:winke1:

 

 

Takk for alle gode råd :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg reblånerte låskassa på en Sauer drilling med vanlig kaldblånering. Det var rimelig enkelt. Jeg brukte TetraGun, og resultatet ble rimelig bra. http://www.hjemmelading.no/produkter/1198864601/1201169676/blaaneringsvaeske

Du får ikke "flammehering" men en grei blånert overflate. Jeg fant ikke noe godt bilde av låskassa, men den ble mye penere en den slitte overflata som var tidligere.

HPIM1264-Kopi_zps59dc8a86.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er helt klart et alternativ jeg kan benytte meg av, dersom jeg igjen skulle få "ånden" over meg :) (noe som skjer alt for ofte)

 

Viss du skulle få tak på et bedre bilde av kassa, ikke vær redd for å slenge det inn i tråden :D

 

Hva slags grunnarbeid må til på et slikt produkt?

Link to comment
Share on other sites

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=86317

 

Kan se ut som rustblånering vil være et mye bedre alternativ ja...Om jeg følger oppskriften i tråden ovenfor og gjør det selv, det tviler jeg på :| Tror nok jeg skal overlate slikt til fagfolk, tror jeg har en samboer som og setter pris på å slippe lukta av mer "heksebrygg" og bannskap ifra sutrerommet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...