Jump to content

Spørsmål ang 10/22 Takedown


gammeljegern

Recommended Posts

Hei, ønsker ærlige erfaringer om presisjonen rett ut av eska på Ruger 10/22 takedown.

Hvordan er avtrekket?

Feilmating/klikking?

 

Er det mye mer driftsikkert en Rem 597 ? (Som jo er noe dritt til tenkt bruk, jo...flere har prøvd, trenger ingen kommentarer rund det men trenger noe bedre )

 

Våpnet skal brukes til trening på dynamisk skyting på tid så det er viktig med driftsikkerhet spesielt med tanke på pålitelig ladding og fravær av klikk (ikke avfyrte patroner).

 

Takknemmelig for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en Ruger TD siden 2012 og presisjonen rett ut av esken er ikke så galen den, med cci standar samler min rundt 10er på 100m,

Avtrekket er ikke det beste etter min erfaring, smal sak å fikse, tillvenning

 

Jeg vil påstå at det ikke er noe kjent problem med matefeil eller klikk såfremt men er flink med rengjøring, 22lr ammo er skitten, vil tro dette kan være en bra 22lr for dynamisk, men personlig ville jeg heller gått for en standar ruger 10/22 hvis det er formålet med bruken, TD er jo kjekt å ha men har man bruk for det? for min del har jeg den modellen for jakten sin del, da den er kjekk og ha i sekken under rypejakt hvis det blir for lange hold :)

Link to comment
Share on other sites

Takk til deg, tenkte kanske den nye t/d hadde foebedringer med tanke på presisjon mm ,men det er jo slett ikke sikkert, er jo selv av de som mener det nyeste/ eller dyreste nødvendigvis er det beste, men i dette tillfellet har jeg ikke prøvd våpnet selv så spør om andres erfaring.

Blir jo betydelig rimeligere og skyte 150 treningsskudd løpende med en 22 halvauto kontra ett taktisk 223 i halvauto på HVER trening.

Men er den ordinære 10/22 like bra er jo valget økonomisk svært enkelt.

 

Kom gjerne med flere erfaringer :)

Link to comment
Share on other sites

Såvidt meg bekjent, er hele mekanikken identisk mellom disse, og løpsemnene også identiske, bare innfestinga som er forskjellig. Dermed er det teknisk veldig vanskelig at takedown-modellen kan være MER nøyaktig. Og siden du antageligvis skal feste siktemiddelet ditt på receiveren og ikke løpet, vil sannsynligvis ikke-takedown være _MER_ nøyaktig (dog snakker vi veldig små marginer) siden du har mindre variabel mellom løp og siktemiddelet ditt. Til ditt bruk vil du heller ikke være belemret med problemstillingen at "rifla ser ikke ut som farfars gamle krag" når du har den i skauen, og dermed er det å sette på den en stokk som stemmer litt mere med hva du kommer til å bruke i konkurranser uproblematisk. Sånn med unntak av at dersom du skal gjøre dette på takedownmodellen er det ikke sikkert at customstokkene passer.

 

Har jeg glemt noe nå? ;)

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Har skutt noen tusen skudd med 10/22 TD'en min nå, og vil si at presisjonen er relativt grei. Jeg er nok dessverre ikke så heldig som coxswain som samler i tieren på 100 meter, men det kan være like mye min feil som børsa sin. =)

 

Avtrekket er vel det eneste negative jeg har å si om denne rifla, og hadde jeg vært litt mer kyndig skulle jeg prøvd å file det ned litt.

Min oppfatning er at avtrekket blir litt bedre etter en god del skudd, men det er (veldig) langt fra å være noe matchavtrekk. (dette kan du forsåvidt få kjøpt på for eksempel midway til rundt 3 høvdinger)

 

Matefeil/klikk på min TD har vært ytterst sjeldent så lenge jeg bruker "riktig" ammunisjon.

 

Bruk CCI, så funker det utmerket. Denne ammunisjonen fungerer også utmerket i bruk sammen med lyddemper dersom du planlegger å anskaffe deg det.

 

Har også prøvd litt annen ammunisjon i den også, og personlig anbefaler jeg ikke ammunisjon som er smurt inn med mye fett da dette lager mye klin. (både i børse og magasiner)

 

prøvde også å skyte noen skudd med litt gammel Eley ammunisjon (de brune eskene) jeg hadde liggende, og når jeg tok av lyddemperen på slutten lå det masse kruttrester ytterst på løpet og i overgangen til lyddemperen som ikke hadde antent. Anbefales ikke dersom du bruker demper.

 

Kjøpte også 500 patroner med den billigste ammunisjonen fra XXL her om dagen da de var utsolgt for både CCI og Top Shot, og dette var helt verdiløst. Hylsene "gnistra" på vei ut av kammeret, og ca 1 av 10 skudd ble klikk da børsa ikke klarte å dra sluttstykket helt frem under omladning.

 

Men alt i alt, en utrolig artig børse som du helt sikkert kommer til å få det mye gøy med. =)

Det eneste er vel at dersom denne skal benyttes til trening i dynamisk og du derfor får lyst til å "hore" den opp litt er det et mye større utvalg for det til vanlige 10/22'er. (selv om det nå har begynt å dukke opp litt forskjellige saker til TD nå også)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde et par feilfunksjoneringer i løpet av det første magasinet i min TD, men etter det lot jeg den gå 1500 skudd uten puss - og uten et eneste klikk.

 

Jeg har ikke testet presisjonen, men den er god nok til at jeg kunne sette skuddene i et pappkrus som vi hang på 100 meter - med skinnersikter.

 

Avtrekket er vel det eneste negative jeg har å si om denne rifla, og hadde jeg vært litt mer kyndig skulle jeg prøvd å file det ned litt.Min oppfatning er at avtrekket blir litt bedre etter en god del skudd, men det er (veldig) langt fra å være noe matchavtrekk. (dette kan du forsåvidt få kjøpt på for eksempel midway til rundt 3 høvdinger) 

 

Jeg kjøpte Volquartsen sear og returfjær -det kostet omlag 6-700 kr- og avtrekket gikk fra grusomt til brukbart. Enkelt å montere selv, og det ligger flere videoer om emnet på youtube.

Link to comment
Share on other sites

Blir nok ett slikt våpen, jeg skyter så mye att det blir en liten utgift å bruke grovkaliber hver gang.

 

Noe av poenget med halvauto i 22lr er jo att det er magasin med flere 10talls patroner å kjøpe, dette er ett poeng, det spares inn tid på omladdinger underveis i løypa i sprang, når du feks skal avfyre minimum 24 skudd på 6 forskjellige poster på tid, du skal altså skyte, springe, ladde og i tillegg få gode treff, det er også innlagt mål som ikke skal beskytes underveis som feks fredede dyr ol.

Meget god skytetrening og god trening på å vurdere hva du skyter på og på hvilken avstand.

 

Tips til dere som ikke er trygge nok til å ta i bruk fila på avtrekket...dra på Jula/Biltema/Clas Ohlson og kjøp en type polerstifter i små sett, de har 4mm tapp og blå tupp som ligner hard "skumgummi", disse bruker du på feks oppladdbar bormaskin som kjøres på maks hastighet, eller Dremel.

 

Demonter avtrekk og poler begge glideflater på avtrekket uten olje, poler begge veier, både langsetter og på tvers til du har en blank og glassklar overflate, legg på mye trykk på polerstiften under polering, dette er helt ufarlig men forbedrer avtrekket enormt, du vil i de fleste tillfeller kunne måle ca 0,2kg mindre avtrekkstrykk men det vil ofte føles som mere fordi avtrekket blir mye reinere og glattere....prøv :winke1:

 

Kom gjerne med tillbakemelding hvis du gjør dette.

Link to comment
Share on other sites

Ser mange når det blir spurt om presisjon på 22lr oppgir resultat på 100m, dette er helt verdiløs info, dette er en liten parton med dårlig kule....i forhold til ei god mantlet kule....så synes vi skal være realistisk med tanke på hva en 22lr er god for og ikke minst tenkt til.....test og oppgi presisjon på dette kaliber opp til maks 50m så blir resultatene mer nøyaktige.

Link to comment
Share on other sites

Bare å dele 100m samlingen i to, så har du sånn ca 50 m pressisjonen. Værre er det ikke :) Husker når jeg var liten og skaut 22lr i DFS. Ble alltid skutt med 22lr på 100m. Men joda er litt enig. På 100meter så har man strekkt holdet for hva jeg synes 22lr er god for.

Link to comment
Share on other sites

Har en TD som nå er 2 år gammel. Det er rett og slett en morro børse. Et verktøy om du vil, men ingen instrument. Man kan godt samle innenfor 10'er på 100m Men der stopper det også. Avtrekket er ikke noe å skryte over, men med en dremel, og en skru fra biltema så er det problemet ute av verden. Jeg har nå et crisp avtrekk uten kryp på min og er kjempefornøyd med tanke på hva det er. Bruker normalt en Sako Quad der jeg kan prikke merkelapp på 100m med cci standard, holder meg til den om jeg skal treffe noe.

Link to comment
Share on other sites

Har en TD som nå er 2 år gammel. Det er rett og slett en morro børse. Et verktøy om du vil, men ingen instrument. Man kan godt samle innenfor 10'er på 100m Men der stopper det også. Avtrekket er ikke noe å skryte over, men med en dremel, og en skru fra biltema så er det problemet ute av verden. Jeg har nå et crisp avtrekk uten kryp på min og er kjempefornøyd med tanke på hva det er. Bruker normalt en Sako Quad der jeg kan prikke merkelapp på 100m med cci standard, holder meg til den om jeg skal treffe noe.

 

Nettopp, det er det den er tenkt til..ett verktøy til å skyte hurtig med i hinderløype på avstander fra 25-80m.

Og akkurat som du sier, skal jeg virkelig finskyte tar jeg fram .17hmr, en, da lever klisterlappene farlig på 100m og mer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...