Jump to content

Feil fluesnøre! Neineinei! Eller går det greit?


ko-stens

Recommended Posts

I en halvveis sytetråd for noen dager siden, klaget jeg blant annet min nød over et dyrt fiskesnøre kjøpt i Trondheim på en "noendagerstur" dit. Ga nå f... i å dra tilbake og prøve å angre, da jeg uansett måtte ha snøre, og jeg gadd ikke fikle mer med det. Det er jo et bra snøre, og det skulle passe bra til stanga mi.

 

Vel, i går sveivet jeg på det nye, blid og fornøyd, et Guideline 4Cast WF flyt 8. Perfekt til en 7/8-stang. SÅ, fikk jeg bange anelser. Snudde opp ned på hele kjelleren og fant til slutt den store 7/8'er-stanga. Men var det det? NEI! Det er en 6/7'er. Og jeg har kjøpt 8'er-snøre. Og nå kan jeg jo ikke angre lenger heller, for snøret er jo montert, og jeg har fiklet med en merkelig knute med superlim på for å få den fast på backingen. Kjekt å ikke sjekke slik før man handler, men den stanga har ikke blitt brukt mer enn to ganger de siste fem årene, og jeg var skråsikker på at det var en åtterstang.

 

Vil jeg merke noe på fiskingen at jeg har et litt for stort/tungt snøre? I så fall, hvordan vil jeg merke det? Sannsynligvis gir jeg blaffen og bruker det uansett, men det kan jo være greit å vite om det blir fullstendig krøll eller ikke. Blir det bare fjas, kan det jo likevel hende det blir et fluesnøre til salgs om ikke lenge... :roll:

 

Men, så var det et ørlite spørsmål om den andre stanga/snøret. Det er altså en 8-foter for 4/5-snøre. Den er tenkt til dels korte hold og mest til nymfe i stille vann eller rolig elv/bekk. Tenker Guideline Presentation WFF 4 eller 5 flytesnøre. Velger jeg 4'er eller 5'er? Eller velger jeg noe annet? For øvrig var jeg skråsikker på at dette er en 3/4'er-stang før jeg så etter, så... Men denne er ikke brukt de siste ti årene, faktisk.

 

Til tross for 25 år med flueutstyr ser jeg på meg selv som fullstendig grønnskolling pga altfor lite fiske med det utstyret...

Link to comment
Share on other sites

Tja, når du først har gått til innkjøp av ett 8# snøre, så er det vel like greit å kjøpe seg en 8# stang også :mrgreen:

 

Ta noen tørr kast med fluestanga, så kjenner du jo fort om dette blir for tungt for stanga, ofte syns jeg det er bedre å fiske med ett litt tyngere snøre enn stanga er klassifisert for. Men dette spørs helt på stanga og hvordan aksjonen er.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste rette svaret her er enkelt: Prøv å kast! Er stanga av en litt raskere type, så kan det fint fungere. Og om det ikke fungerer merker du det også kjapt ved å gjøre noen prøvekast på en lett tilgjengelig gressplen.

 

EDIT:

 

På #4/5 stanga ville nok jeg valgt et #4 snøre om du skal nymfe og fiske på korte hold. Lett snøre gir bedre følelse med nymfene. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det, Malle? :-)

 

Får ta et par prøvekast i helga for å se hvordan det er først. Skal oppover med knøttebåten min og teste ut den og fiske litt. Så får vi evt møtes over en kaffe og krangle litt om snører! :-)

 

Edit: Ssamik, jeg tror det er litt rask aksjon på den lille. Ser at Komplett fritid har 4'er til 526,-, mens Villmarksbutikken har 5'er til 599,-. Nå er det vel ikke noe mål å spare mest mulig, men det er jo kjekt å spare bittelitt lell da. :-)

 

Hovedårsaken til at jeg ser på dette Guideline Presentation-snøret er at jeg har så styggelig lett for å fiske bjørk i bakslengen, og det kunne vært artig og prøvd et snøre som kan være kjekt på trange plasser, noe dette skal være ideelt til.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke utenkelig at du kan få det til å nfungere med et åttersnøre på en 6/7 stang. Jeg kjøpte en firer i fjor, men den kaster definitivt best med femmersnøre. Om ikke, så mener jeg at jeg har et sjuersnøre liggende som jeg ikke fikk til å fungere sammen med en 13' Hardy Stillwater #6/7.

Link to comment
Share on other sites

Ett åttersnøre kan fungere utmerket på en sjuer. Hvilken stang er det du har?

Presentation er ett utmerket snøre men ville uten tvil valgt #5 på på en 4/5 stang.

Har selv brukt #3 på en stang #0. Funket greit og fikk faktisk en laks på 1,2kg på det utstyret :winke1: Hysterisk morro :D

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill, bbdg. Det er en ukjent stang, kjøpt på villmarksmessa i Vikingskipet for en ti års tid siden. Tror den heter Zebco Golden Eagle eller noe slik. Billigmerke, vet jeg, men den kostet faktisk et par høvdinger da (fikk den for en tusenlapp eller så - halv pris), så det er kanskje ikke noe skit selv om det finnes langt heftigere saker på markedet. Grunnen til at jeg kjøpte den var at den er seksdelt. Grei å ha med i sekken på tur. Snella er noe billigræl kjøpt på Prima Villmarksliv (tror jeg butikken het), en alusnelle med bred spole. Ser da grei ut, men nå er ikke akkurat snella det viktigste på slikt utstyr.

 

Den gamle er ca 25 år gammel. Den heter Blackmaster Graphite, er 8 fot og veier hele 95 gram. Også kjøpt for halv pris på messe i sin tid, med en like gammel ABU Diplomat-snelle.

 

Kan faktisk ikke huske sist jeg kjøpte fiskeutstyr (stang og snelle) for full pris! Kjøper gjerne på messer eller i slutten av sesongen. :-)

 

Ellers er jeg interessert i WF 5'er snøret du har til overs, Malle. Har aldri fått til 4'er DT på den lille stanga i hvert fall. Det førte til at jeg brukte stanga til markfiske i småbekker i stedet... Tror ikke jeg har dengt fluesnøre på minst ti år med den, men har lyst å prøve den til det den er laget for igjen.

 

Egentlig burde jeg vært med en som har peiling på slik fiske for å få luket vekk kløneriet mitt!

Link to comment
Share on other sites

Egentlig burde jeg vært med en som har peiling på slik fiske for å få luket vekk kløneriet mitt!

 

Da bør du ikke ta i mot råd fra meg :winke1: !

 

Min opplevelse av fluefiskingens "noble" kunst er at det hele er svært oppskrytt. Denne påstanden underbygger jeg med at jeg stadig kroker fisk til tross for min maniske vifting og mine hastig fabrikerte kreasjoner ved bindestikka. De mest fanatiske fluefiskerne ser ut til å tilskrive ørreten en IQ som ville gi Carlsen en utfordring ved sjakkbrettet, men heldigvis ser det ut til at det finnes tilstrekkelig mange dumme ørreter til at man kan overleve ved hjelp av et lite utvalg fluer og knotete kasting :lol: !

 

Selvfølgelig må man søke zen om man har interesse for slikt, men som sagt...

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Du har i hvert fall ordets makt, Malle! :lol:

 

Kan jo nevne den gangen en kompis skulle vise meg, etter nok en kravletur oppi nærmeste bjørk for å lete etter flua. Han rev fra med fluestanga. "Se her, slik skal du kaste", og sendte flua rett i samme bjørk som jeg akkurat hadde kravlet i... Da fikk jeg igjen stanga, så hørte vi ikke mer om den saken. :lol:

 

Ellers takker jeg for positive tilbakemeldinger! :-) Hadde jeg enda fått lov å gå tidlig fra jobb nå, så skulle jeg fartet hjem og pakket ustyret. Reiser omtrent rett fra jobb og må pakke og reise rimelig kjapt. Så sannsynligvis ligger fluene (jeg ikke vet hvor er akkurat nå) igjen hjemme! Jeg har en merkelig evne til å glemme et eller annet hver eneste gang jeg skal på fisketur!

Link to comment
Share on other sites

Du kan faktisk dele fluesnøret der "skytedelen" slutter og skyteklumpen starter taperingen. Kutt bort en del(litt) av taperingen mot klumpen, dvs fjern vekt. Se etter noe som heter "leader loops" i en fiskebutikk og monter disse. Da har du nå en skyteline med løs skyteklump. Har du fjernet litt vekt er dette nå trolig et #7 snøre(klump).

 

NB:Kan også gjøres uten "leader loops", men da trenger du aceton, lim, nål og fingerferdigheter.

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...