Jump to content

Sako Quad og treffpunkt(forandring)


Retr0

Recommended Posts

Tenker å lage en egen tråd da jeg ikke får klarhet i dette med treffpunktendringen en (selfølgelig) får på Sako Quad riflen. Dette vil nok gjelde flere andre systemrifler med løpsbytte-system også. Etter som jeg har forstått det, oppstår feilen der kikkertsiktet ikke er festet i løpet, og er festet på kassen, som det er på Quad. Det er jo etter mitt skjønn et håpløst system, da det tilnærmet umuliggjør løpsbytte uten ny innskyting eller i det minste treffpunkt sjekk. Da er det plutselig ikke så kjekt og hurtig lenger. Spesielt med tanke på jakt, da en helst ikke vil bruke unødig tid på å måtte skyte inn på ny hver gang en skal bruke et annet løp. Beste situasjon ville vært: Du bytter løp, gjør endringene som trengs på kikkertsiktet, og tar et kontrollskudd, og du treffer akkurat der du traff sist du hadde på dette løpet. Samme ved alle andre løp til riflen. Altså "egentlig" så skal du ikke trenge å ta kontrollskudd etter hvert løpsbytte, for du har et system som ikke endrer treffpunktet ved bytting av løp... Slik virker det da ikke å være tilfelle på Quad. Og da starter grublingen på hvordan en kan få til dette også på en Quad, eller så nært så mulig.

 

 

Skal prøve å forklare enkelt, om folk ikke helt har skjønt tegninga:

Hvordan kan jeg på best mulig måte få Sako Quad til å ha samme(repeterbare) treffpunkt ved å bytte fra et løp til et annet(f.eks fra .22LR til .17HMR og motsatt) Målet er altså at jeg skal kunne ha kun ett(1) kikkertsikte på Sako Quad riflen. Kunne bytte løp, og treffe der jeg traff sist. Altså ikke få treffpunktforandring, med å justere likt på kikkertsiktetårnene som sist gang med dette løpet(kaliberet). Er dette mulig? Tenkelig situasjon: Jeg skyter inn Quad med .22LR løp på 50 meter, nullstiller kikkertsiktetårnet. Bytter løp til .17HMR og skyter inn på 100 meter, registrerer endringene gjort på kikkertsiktetårnene for å treffe der jeg sikter, la oss si jeg registrerer 30 klikk opp, og 5 klikk venstre. Ved å bytte tilbake til .22LR løp igjen, så vil jeg da gjøre det motsatte. Altså klikke meg 30 klikk ned og 5 klikk høyre. Da skal jeg treffe likt som sist jeg skjøt med .22LR løpet. Ved å ha et kikkertsikte som er montert slik at det tillater løpsbytte uten å måtte flytte kikkertsikte, vil dette da føre til samme treffpunkt etter en endring av løp som tidligere beskrevet? Eller må en gå grundigere til verks, andre momenter?

 

Ellers kan jeg jo bare legge til kikkertsiktet som er eller var spesiallaget for Sako Quad riflen virker ikke å ha den virkningen det var ment, og derfor er gått ut av produksjon(?), tanker om dette?

 

Kjekt med diskusjon rundt dette, der best tenkelige utfall ville vært en således "løsning". Vet det er flere som liker og innehar denne rifla, og som garantert enten har støtt på, eller gjort seg tanker om akkurat dette. Mye flinke og smarte folk på forumet, så håper jeg bare de ser denne posten, og ellers andre som kan bidra :)

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvordan du skal klare oppnå samme treffpunkt med 22lr og 17 hmr. Men ved å ta av løpet på feks 17 hmr og sette det på igjen. Så står det i andre tråder at de bruker momentnøkkel, og på den måten oppnår samme treffpunkt. Men tror ikke du vil få samme treffpunkt mellom 22 lr og 17 hmr uten å skyte inn.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil ha muligheten til å bytte mellom forskjellige kalibre uten å skyte inn så er det nok kikkert på løpet som gjelder, og en kikkert per løp.

 

Det er klart, du kan jo merke deg og skrive ned hvordan du klikker på kikkerten mellom de forskjellige for å spare den grøvste jobben, men kontrollskyte må du uansett.

Link to comment
Share on other sites

Ja det virker som om det er dette som er løsningen. En kikkert per løp blir uaktuelt. Da er vi fort oppi priser som koster både det doble og triple av hva riflen i seg selv koster. På f.eks Blaser der kikkertsiktet er festet til løpet skjønner jeg at dette er hendig. Men til Quad som siktet er festet på kassen, ser jeg ikke hvordan det vil være til noe hjelp å ha et sikte per løp? Da en mest sannsynlig vil få treffpunktforandring når løpsbytte ikke blir identisk fra gang til gang. Hvor hos Blaser kikkertsiktet og løpet vil alltid være i samme vinkel og i samme posisjon, da det er låst i løpet og ikke i kassen.

 

Men mener det må gå an å få til også på Quad...

La oss nå si at jeg har et kikkertsikte på Quad som muliggjør bytte av løp uten å røre kikkertsiktet. Da kan ikke kikkertsikte være en variablen og virke inn, da det står likt. Den eneste variabelen jeg da ser er løpet som du bytter til. Det kan få en litt annen vinkel enn sist, mikroskopisk selvsagt, men nok til at du får treffpunktforandring fra sist du brukte dette løpet, selv om du monterte det på samme måte. Det er jo enklest å klikke de endringene en har loggført og treffe sånn noenlunde, og om en da ikke er helt på, så kan en ta og korrigere utifra det. Momentnøkkel virker som en smart ting, da kanskje denne faktisk kan gjøre at løpet ikke lenger er en variabel. Og da skal en i utgangspunktet ikke få treffpunktforandring ved løpsbytte... (Eller er det andre ting som også virker inn?)

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte en stund samme kikkert på begge løpene til 455'n med markeringer for innskyting av .17 og .22. Funket fint det, det va sjeldent jeg måtte endre innskytinga. Problemet ble når jeg brukte to forskjellige typer .22 og to forskjellige typer .17 ammo. Ble for mye markeringer på kikkert. Da gikk jeg over til en kikkert til hvert løp og picatinny skinne. Funker fortsatt bra å bare bytte løp, bytte kikkert og kontrollere innskyting. Trikset for min del var rekkefølgen skruene blir dtatt til i.

Link to comment
Share on other sites

Av egen erfaring har jeg aldri fått Quaden til å holde treffpunktet. For meg virker systemet for ustabilt. Det hadde vært bedre med gjenger eller en klemme ala S&L el. Sauer.

Personlig så likte jeg Sako Finnfire bedre. Der sitter løpet "fast" om ikke annet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte en stund samme kikkert på begge løpene til 455'n med markeringer for innskyting av .17 og .22. Funket fint det, det va sjeldent jeg måtte endre innskytinga. Problemet ble når jeg brukte to forskjellige typer .22 og to forskjellige typer .17 ammo. Ble for mye markeringer på kikkert. Da gikk jeg over til en kikkert til hvert løp og picatinny skinne. Funker fortsatt bra å bare bytte løp, bytte kikkert og kontrollere innskyting. Trikset for min del var rekkefølgen skruene blir dtatt til i.

 

Denna var nyttig! Kjekt at du deler litt erfaring :) Tenker å bestille Picatinny og QWR ringer med en gang, så blir det hvertfall et kikkertsikte først. Så ser jeg om jeg punger ut for 2/3 etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg en Zeiss med asv på , da kan jeg bytte ring på kompensatoren . om man nullstiller når jeg bytter løp er det enkelt å stille til ønsket treffpunkt på dei to kalibrene , da er det bare å kontroll skyte , men må som regel aldri stille mer en tre knepp .

Link to comment
Share on other sites

Har nok vært innom det meste du ;) Dette var alt for lite diskutert, hvertfall noen åpenbar "løsning" var ikke å finne.

Men da kan jeg jo spørre: Picatinny skinne rett oppå skinna som allerede er på Sako Quad' en og så Leupold QWR ringer festa til den igjen? Andre hurtigsystemer som er bra, eller er Leupold "good shit"? Ellers hvordan får jeg plassert kikkertsikte nøyaktig likt gang etter gang, når jeg tar det av før løpsbytte?

Tenker å kjøpe alu-underbeslag, picatinny skinna og bolt-arm her: http://www.diproductsinc.com/Products.aspx?CAT=3601" target="_blank" target="_blank . Er det andre steder jeg kan få tak i det samme?, da det er litt stress å bale med Jetcarrier ect. men må jeg så må jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Sako Quad DIP-inc. deler får du her, Patrick Kinney sender til Norge uten problemer.

http://kinneysshootingsupply.com/collections/sako-accessories

 

Her ser du noen dårlige bilder av min Quad 22lr/17hmr med DIP picatinny skinne og Leupold QRW ringer.

Kikkerten er en Leupold VX6 3-18x50.

Ingen treffpunktsforandring av/på med kikkerten.

Fin lav montasje uten bolt løft problem. Quad'n har ett løft på kun 50grd.

CZ 455 er jo håpløs mhp. dette. Jeg returnerte min CZ pga. det.

Orket ikke ei børse med ett så tullete bolt løft. Ellers er CZ'n grei og ikke minst billig.

 

Quadqrw1.jpg

Quadqrw2.jpg

Quadqrw3.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sako Quad DIP-inc. deler får du her, Patrick Kinney sender til Norge uten problemer.

http://kinneysshootingsupply.com/sako-accessories-c-140.html

 

Her ser du noen dårlige bilder av min Quad 22lr/17hmr med DIP picatinny skinne og Leupold QRW ringer.

Takk for det! Konge :)

 

Ingen treffpunktsforandring av/på med kikkerten.

Hvordan gjør du det når du tar den av/på da, for å få den på samme plass som sist?

 

Fin lav montasje uten bolt løft problem. Quad'n har ett løft på kun 50grd.

Hvilken ringer bruker du? Er det de laveste QWR ringene? Greit jeg ikke kjøper katta i sekken å skaffer for lave/for høye...

Link to comment
Share on other sites

Dette er veldig enkelt. Skal du ha garantert likt treffpunkt fra gang til gang uten å skyte inn mellom løpsbytte, er det kun Blaser som gjelder. Man KAN få relativt små avvik fra gang til gang om man bruker to kikkerter i hurtigmontasjer, momentnøkkel på løpsskruen, men sikker blir man aldri. Det sikreste og billigste er to helt like CZ 452 rifler ( modellen før de kom med løpsbytte). Jeg hadde to slike en gang, i 22 lr og 17 HMR. Jeg bytta de i en quad for å få bedre plass i skapet, samt at det ikke stresser meg opp nevneverdig å ta et testskudd etter løpsbytte...

EDIT: Jeg ser du allerede har en CZ i 22 LR. Da hadde jeg kjøpt en tilsvarende i 17 HMR ( og avtrekkskit fra Brooks)

Link to comment
Share on other sites

Dette var intet mye nytt, og det er nok ikke bare Blaser som gjelder desverre... Det finnes en god del andre med samme system som er minst like holdbart. Men for all del, jeg må vel til med momentnøkkel å QWR, ser ut som det er det eneste utviklingen har klart å fremskaffe til nå for å få Quad til å bli tilnærmet kikkertsikte-på løpet- systemet.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan gjør du det når du tar den av/på da, for å få den på samme plass som sist?

Setter den i samme sporet i skinna.

Det er det som er cluet med picatinny skinna.

Hvilken ringer bruker du? Er det de laveste QWR ringene? Greit jeg ikke kjøper katta i sekken å skaffer for lave/for høye...

Jeg måtte ha medium QRW ringer på denne kikkerten, ellers hadde kikkerten vært nedpå løpet.

Dette kommer jo an på hvor feit kikkert du setter på børsa.

 

Jeg testskyter også etter løpsbytte men avviket har vist seg å være uten betydning.

Men det gjøres lell.

Link to comment
Share on other sites

Merkel helix har vel kikkerten på kassa, akkurat som sauer 202 osv. Som nevnt KAN man få relativt likt treffpunkt fra gang til gang også på disse, om man bruker momentnøkkel. Skaubjønn har forresten forsket mye på sako Quad, med tanke på å få stabilt løpsbyttesystem. Han har konkludert med at han ikke kan stole på at treffpunktet er der det var før løpsbyttet, selv med to kikkerter i Qrw montasjer, picatinny skinne og momentnøkkel på løpsinnfestingen.

Link to comment
Share on other sites

Jupp, skal ikke mye til når en ikke klarer å line løp og kikkersikte i 100% samme vinkel gang etter gang før en får POI forandring... Men skal tåle å testskyte, jeg har ikke planer om å bytte løp annenhver dag :) Så med picatinny, Qwr og momentnøkkel på løpsskruen skal jeg nok være sånn høvelig på målet, så det heller er små korrigeringer det er snakk om. Så er det vel slik at det også kommer forskjeller fra våpen til våpen, noen får mer eller mindre intet, andre mer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...