Jump to content

Anbefalte ammunisjonstyper til presisjonstest?


SofaBamse

Recommended Posts

Har en MOA 10/22 som skal avgårde for å bli borret opp fra altfor kort til akkurat passe kort kammer, og doktoren mente at man burde finne en god ammunisjon for så å tilpasse kammeret til denne spesifikke patronen. Har kjøpt inn en del ulikt, men lurer på om folket har noen anbefalinger av ammunisjon som har hatt lett for å gå godt.

 

For tiden har jeg:

RWS R50 2,6 gram

RWS High Velocity HP 2,6 gram

*RWS R1002,6 gram

Sellier&Bellot HV 2,33 gram

Sellier&Bellot Standard 2,56 gram

Fiocchi Performance Subsonic (tilsynelatende 2,6 gram)

Fiocchi TT Sport (ukjent vekt)

Fiocchi Maxac (også ukjent vekt)

Fiocchi Maxac Soft (spørs om man må starte kronerulling for å kjøpe disse stakkarene en vekt)

Geco Semi-Auto 2,6 gram

*Geco .22lr Pisto. 2,6 gram

*Geco .22lr Rifle 2,6 gram

Federal American Eagle HV 2,6 gram

CCI Standard Velocity Target 2,6 gram

CCI Mini-mag HP 2,33 gram

TopSh*t 2,6 gram

*Remington Golden Bullet HP 2,33 gram

*Remington 22 Thunderbolt 2,6 gram

*Lapua Polar Biathlon (ukjent vekt)

*Eley Club (ukjent vekt)

 

 

 

Ellers har jeg inne en bestilling hos jakt&friluft, han hadde ikke inne alt jeg bestilte men skulle sende meg en av hver av det han hadde, mener at han iallefall hadde RWS R100 (dyrt svineri...)

Tenker også å se hva det lokale skytterlaget her har.

Har hørt at Lapua går for å være gode greier, burde jeg prøve noe slikt også? Eventuelt annet?

 

Og til slutt, hvilken avstand burde jeg gjøre testingen på? Blinkene går på kabel, så så lenge jeg er alene kan jeg bestemme avstand fritt ut til 100 meter.

Og så helt til slutt, demper eller ikke? Har to a-tec rimfire, burde jeg i tilfelle velge meg ut en av disse som jeg stempler for bruk på denne børsa?

 

Edit: Flere esker ankommet, merket med *

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har en MOA 10/22 som skal avgårde for å bli borret opp fra altfor kort til akkurat passe kort kammer, og doktoren mente at man burde finne en god ammunisjon for så å tilpasse kammeret til denne spesifikke patronen.

 

Mulig at jeg er noe treg i oppfattelsen, men......

Skal du avgårde og borre/brotsje opp kammeret for så å finne en patron som skal være referanse for dette?

 

Det kan vel bli litt vanskelig sånn i det hele tatt - for noen patroner går i hytt og vær i noen rifler mens samme patron går hull i hull fra andre rifler.

Har en Remington pumpesalong som går hull i hull med Remington Thunderbolt og en enkeltskudd Toz som sprer samme amunisjonen utover "hele blinken"

Med CCI Mini-Mag er det omvendt.

Kanskje du må finne rett ammo etter at "doktoren" har lengdejustert kammeret :)

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg uttrykte meg klønete, det har skjedd før (i -91 en gang :roll::winke1: )

Doktor dyregod mente at om jeg først brukte børsa som assistert halvauto (trykke frem sluttstykket siste biten for hvert skudd) og slik fant ammunisjonstypen som gikk best, ville han borre kammeret så mye dypere at denne ammunisjonen setter seg akkurat nok i bommene til at det blir god presisjon, og samtidig så lite at sluttstykket klarer å lukke seg helt.

 

Burde skytterlaget ha Eley liggende? Hvis ikke, hvor kan man få tak i slikt?

Link to comment
Share on other sites

Hva skytterlagene har av 22 kan nok variere. Vet at noe skytterlag har avtaler gjennom lokale forhandlere og da er det vel det de kan tilby som blir kjøpt :)

 

Har du funnet en patron som får godkjent for gjensmekking av sluttstykket?

Hadde engang en Walther GSP i 22 som var overfølsom for fett fra kulene. Når den hadde smelt gjennom 10 skudd så låste den ikke lenger og følgelig heller ikke noe smell. Ikke det at jeg tror du slurver med MOA'en, men sjekk etter om det er avsetninger i kammeret og få det ut før du tester videre med sluttstykkelåsing :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har hittil bare brukt TopSh*t i den, fikk den jo ikke til å veksle så den har vansmektet en god stund. Får ta en god puss før jeg drar den ut, og sjekke om det gjør susen.

Tenker at jeg kan jo uansett sjekke hva som gjør seg i børsa, og om det veksler etter puss er det bare bonus.

 

Dette ser ut for å bli en dyr affære. Både Tenex og R100 koster jo over tre kroner smellen. Nesten så jeg begynner å fryse på tærne :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Har fått inn noen nye esker nå, oppdaterte førstepost.

 

Vurderer å stikke innom Jernia Flo i Stryn, ser at de er Schoupartnere. Kanskje handle litt mer Eley der, og eventuelt andre morrosaker. Om de har Flobert ville det jo være artig å prøve i CZ'n.

 

Tror jeg har nok til å bli lei av skytingen for en dag. Det jeg lurer mest på nå er om jeg bør test med eller uten demper, evt. begge deler.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg har nok til å bli lei av skytingen for en dag. Det jeg lurer mest på nå er om jeg bør test med eller uten demper, evt. begge deler.

 

Husk bare på at du bør skyte 30 skudd etter å ha byttet ammo (eller ihvertfall kulefett-konsistens) før du begynner å se på presisjonen. 22 lr er sær sånn sett. :-)

 

Hvis jeg var deg ville jeg prøvd sk standard plus og sk rifle, de er rimelige og pleier å gå veldig godt. Lapua Midas og x-act (eller hva den nå heter) er utvilsomt noe av det beste man får til 22 lr, men de koster også.

Link to comment
Share on other sites

Undrer på hva som er formålet med denne testingen og kjøp av en mende typer, før du starter testingen? Vær også klar over at når du finner en ammo-type og en lott som går bra, så er det ikke sikkert du får kjøpt mer av den lotten. Og da er DEN ammoen kanskje ikke så god lenger.

 

Er det å finne den ultimate ammo, for ditt våpen? Eller har du et minstekrav til samling?

 

Ville uansett satt opp noen punkter for gjennomføring av testene, slik at du ikke endrer på testingen underveis. Og har klare mål! Jeg hadde vel startet med 4 - 6 forskjellige, men annbefalte typer ammo, for dette våpnet. Og så kjøpt inn etterhvert. Du trenger vel ikke å kjøpe ALT som er på markedet, før du begynner. (En må noemalt bruke mange dager, på slik testing) I alle fall ikke med en gang. :)

 

Har du et minstekrav, er det trolig ikke så mange typer du behøver å teste. Godt våpen og bra ammo, er som regel bedre enn de fleste klarer å utnytte.

Link to comment
Share on other sites

Mu

Doktor dyregod mente at om jeg først brukte børsa som assistert halvauto (trykke frem sluttstykket siste biten for hvert skudd) og slik fant ammunisjonstypen som gikk best, ville han borre kammeret så mye dypere at denne ammunisjonen setter seg akkurat nok i bommene til at det blir god presisjon, og samtidig så lite at sluttstykket klarer å lukke seg helt.

Du kan slett ikkje vera sikker på at den same ammoen går best før og etter justering av kammeret... Er kammeret under "minstemålet" er det betre å brotsje det opp til korrekte mål, og teste ammo etterpå. Du må prøve Norma 1 og 2 (Norma 1 er den same som RWS 50, og Norma 2 ein billigare sortering som ofte går veldig bra) i tillegg til dei du har på lista. Og ein del av dei billigaste på lista kan du vel gi f... i om målet er god presisjon...

Link to comment
Share on other sites

Er det å finne den ultimate ammo, for ditt våpen? Eller har du et minstekrav til samling?
Er egentlig på jakt etter beste mulige samling med testing fra benk, vil tro at det er lite på lista som er veldig begrensende med undertegnede som pilot (enn så lenge, i det minste).

 

Tenkte å gjøre testen fra en slik helstøtte som skytterlaget bruker for å leke med momentinstillinger. Burde vel fjerne en del av skytterfaktoren? Må jo naturligvis ha vindstille. Ellers tenkte jeg å skyte fem skudd av hver, men når jeg så leser at man burde blåse gjennom halve boksen for å få stabilisert gørra i løpet begynner jeg jo å bli litt i tvil. Er det noe som kan avhjelpes med en tørr klut etterfulgt av bare et par skudd?

 

Og så er det jo litt morro i galskapen også. Det som eventuelt går mindre godt (regner med å sitte igjen med litt høyhastighets hulspiss) kan brukes i den andre halvautoen (standard 10/22) for ekspedering av frukt og lignende. Dessuten spiser jo ikke ammoen noe mat der den ligger, og jeg skal vel klare å blåse gjennom det før datomerkingen.

 

Har for øvrig endt opp med en del subsonic (amerikanske greier) og et par esker til med Eley (Biathlon og Match), og noe SK (tror det var standard plus og rifle). Nå kan zombiene bare komme :lol:

Link to comment
Share on other sites

Skjønner at du jobber etter tankegangen om at man skal ikke bare ha det morro her i livet, man må også kunne ha det gøy :lol:

 

Det er bare å handle inn de skuddene du vil prøve ut, bruke tid og flid på det og så kan du rekreasjonsskyte vekk de resterende skuddene etterpå. At det koster penger - javel - men det er jo du som bestemmer hva du bruker pengene dine på :winke1:

Syns du har laget deg et artig prosjekt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...