Jump to content

Lade til .303 British


xhunterx

Recommended Posts

Fikk bare sånn passelig presisjon i min No1 MkIII* med 174 gr. SMK i .311, så mulig å bruke .308? Ja, men presisjonen blir deretter. Selv får jeg brukbar presisjon med 174 gr. Hornady RN i .312 diameter. Det sies at løpene med to riflinger ikke går med boat tail kuler, må ha flat base. Snill ladning med 40 gr. N140. Lee Collet die forlenger levetiden på hylsene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har en gang ladet noen .303 British for en bekjent som hadde en Enfield, tror det var Mark lll. Kula som ble brukt var en Sierra #2300 Pro-Hunter 150grain med en forsiktig ladning Vv N-140 fra ladetabell. Den gikk veldig bra husker jeg.

 

Når det gjelder kulediameter .311" og .312" så har jeg erfaring fra Mosin Nagant i 7,62x54R. Riktignok har disse to våpnene og ladninger for øvrig lite med hverandre å gjøre, bortsett fra samme kuler/diameter. Løpet på min Mosin Nagant Mod.44 karabin måler .312"

I starten når jeg testet denne rifla med hjemmerulla var det med 180grain S&B kule i .308" diameter, den dro av gåre med v0 683m/s.

For sammenligning: en Pro-Hunter Sierra #2310 180grain med diameter .311" oppnådde jeg med samme krutt og ladning en v0 724 m/s. Presisjonen på .308 kula var ubrukelig til hva som helst på 30 - 40 meter. Jeg er rimelig sikker på at en .308" kule i en Enfield vil vise samme utakter. En annen ting å tenke på er at gasslekkasjen mellom kule og løp vil erodere/slite på riflene i løpet.

 

Med tanke på jaktkuler:

Hastighetene på en .303 vil ikke bli det helt store, så kuler som Hornady og Sierra Pro-Hunter går sikkert greit. De brukte slikt før (også i dag) til elg og hjort, en bør ikke ha en superkule som muligens ikke ekspanderer p.g.a. lav hastighet. Jeg deler ellers oppfatningen om at en flatbaset kule gir best presisjon i slike våpen. Jeg har prøvd mye forskjellig krutt og ladninger med Sierra Match-King uten å lykkes. For meg gir Pro-Hunter best samlinger i .311" diameter og N-140. Jeg har også fått fine samlinger med Hornady #3130 174grain .312" diameter rund nese, men bare med Vv N-540.

 

Kjempefin børse Enfield, bruk den, 10 skudds magasin og en driftsikker klassiker :D

Link to comment
Share on other sites

endte med bruk av sierra pro-hunter 180gr og N-140 bak. børsa er en lee enfield mk1 no4.

 

samler bra gjør den. storvilt prøven er tatt me den, så sitter bare å venter på hjortejakta skal starte.

 

som du sier, kjempe fin børse å treffer det gjør den og til tross for alderen.

Link to comment
Share on other sites

Kjekke rifler med et historisk sus. Rifla på finn ser ut som den siste versjonen som ble masseprodusert under krigen. Jeg skjøt militærhistoriske boltriflekonkurranser med min for rundt 10 år siden. Suksessen uteble siden jeg insisterte på tidsriktige ladninger i stedet for å lade .30-06 med blykuler slik at en Springfield 03 føltes som en salongrifle.

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten opplysning. Veldig mange av disse Riflene er veldig hardhendt med hylsen så det blir vanskelig å lade om de. Jeg hadde 5 rifler og brukte ferdig rullet ammo av den grunn. Alle av de ødela hylsen med en stygg smell på midten av hylsen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt et kort bekjentskap med to slike rifler, jeg rakk aldri å omlade hylsene mer enn 1 gang. Det var åpenbart stort spill mellom nye hylser Die-sett og kammer.

Så noen lang levetid på hylser blir det vel neppe sammenlignet med mye annet. Neck-size hvis mulig er nok tingen hvis ikke alt annet buler for mye og er usymetrisk.

En må passe seg for hylseseperasjon, et mye omtalt tema rundt .303 brit.

Link to comment
Share on other sites

Husker jeg ikke veldig feil så var "sluttstykkehodet" merket med en form for nummerering. Tanken med den var at de gav ulik headspace'ing avhengig av denne primitive justeringen. Mulig det var bare MKIV som hadde denne muligheten, men var det ikke en annen tråd her inne so tok for seg akkurat dette?

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert flere her på Kammeret som har og har hatt en SMLE "Short Magazine Lee Enfield" så jeg er ikke kvalifiser til en Doctor avhandling om temaet.

Svein Solli i Våpenjournalen i 1990 utgave 2 gjorde en grei oppsummering.

normal__303_British.JPG

 

Når det gjelder lading og støtbunn til sluttstykket, jeg siterer Svein Solli:

Hjemmeladeren bør gi akt på visse særegenheter for Enfield-riflene, du kan knappest åpne ei ladebok uten å se advarsler mot romslige kammere og stort patronspill. Faktisk er det min erfaring at kammerdimensjonene ikke er så ille, og patronspillet er som regel i orden. Det som imidlertid skaper problemer er at støtbunnen ofte er merkbart skjevt. Dermed blir hylsene også slått skjeve, og etter et par omladninger kan de ryke ovenfor hylsehodet. Delvis ompressing, eller også halspressing, kan likevel sørge for brukbar levetid, men det beste er å få sjekket sluttstykkehodet. Dette er utskiftbart på Enfield. på No.1 er det merket enten S,M eller L (small, medium, large) - på No.4 er det nummerert. Du kan med andre ord regulere patronspillet ved å bytte sluttstykkehode. Men poenget er altså at du bør måle noen sluttstykkehoder til du finner et som er rimelig rett; det er nemlig ikke alle som er det. Svein Solli mente at det siste er like viktig som patronspillet.

 

Svein nevner at Håvard Sønju i Skotselv hadde en del deler til Enfield i sin tid. Firmaet ser ut til å eksistere ennå, i hvertfall på Gule sider.

 

Husk også at originalpatroner fra krigen oftest har korrosive tennhetter som krever nøye puss med varmt vann. En kan like gjerne tenke på å droppe disse gamle patronene i dag. Lad selv eller kjøp nye. De drar på årene med ofte ukjent lagring over tid.

 

En annen ting jeg har lest litt om og hørt gjennom tidene er at No.1 Mark lll* med stygge løp etter krigsammo og dårlig puss sliter litt med pipeskifte. Låskassa er noe mykere og svakere enn den forsterkede No.4. At kassa kan vri seg under arbeidet. Jeg mener fra tidligere at "Hege" i Tyskland solgte både piper og støtbunner, Håvard Sønju like så.

Link to comment
Share on other sites

Snill ladning med 40 gr. N140. Lee Collet die forlenger levetiden på hylsene.

 

ee snill ladning med 174gr kule ? med 40gr N140 bak

 

max ladning med prohunter 180gr er 39.7gr med N140. (ifølge ladetabell til lapua)

 

snill å snill :roll:

 

Brukte startladninga i "Ladeboka", ser at Vihtavuori bruker 38.4 grains til startladning og 41.7 grains max for min kulevekt. Har aldri hatt problemer med WW hylser av 1942 årgang, bruker riktignok Lee Collet die, og byttet til "M" sluttstykkehode for minimum headspace.

Link to comment
Share on other sites

Mulig det ikke er helt stuerent å linke til andre forum, men denne tråden er ett hederlig unntak i mengden av "Hjelp, hva er best av ditt og datt...!

http://parallaxscurioandrelicfirearmsforums.yuku.com/topic/41279/303-Cast-Bullet-Loads#.U-5W2GPFPp8

Linken forholder seg stort sett til amerikanske krutt, men vil likevel være til hjelp for å utvikle egne ladninger.

Egen erfaring med bly i .303 begrenser seg til 90 grains .32 pistolkuler, OK til kortholdsmorro.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som bruker hjemmestøpte blykuler i .303?

I så tilfelle - hvilken kulediameter/vekt og ladning?

 

Jeg siterer Svein Solli igjen fra Våpenjournalen utgitt i 1990 utg.2:

Støpte kuler gir også gode resultater i mange Enfield`er, og jeg har mest brukt Lyman`s 311332 på 180 grain med gas check, kalibrert .312". Her bruker jeg stort sett 33,0 grain N-135, og presisjonen er upåklagelig med noenlunde likt treffpunkt som de mantlede på 100 meter. Både mantlede og støpte kuler skyter innenfor 8-10 cm. på 100 meter, og mer kan en egentlig ikke forlange med militært skur og korn. I en god No.4 med diopter kan en ventelig skyte ennå tettere samlinger.

 

Kommentar:

Lyman`s 311332 er nummeret på en støpetang/blokk for de av dere lesere som ikke er bevandret med kulestøping. Gas check er en mantelkopp som sitter bak kula og settes på og krympes inn i kula ved kalibreringen. Les mer i ladeboken om kulestøping.

Link to comment
Share on other sites

Takker...

Fant årgang 90´... allt ok.

Jeg har Lyman 314299 .. ca. 200gr. støpt i Lyman Alloy no. 2, ca. 12-15 Brinell, kalibrert .314 - data tok jeg fra Lyman ladehåndbok no. 49, Ladedata for 30-40 Krag.

Prøvde 30 gr. N135 - sota hylser, dårlig presisjon.

Har støpt en batch med CBE 313-180GC, Alloy no. 2 ... kalibrert .314 - smørt med Alox - har IMR3031... prøver 30gr. som startladning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...