Jump to content

Farlig å tørrskyte GSG 1911?


Vijay78

Recommended Posts

Hei...

 

Trodde ikke det skulle være mulig å kunne skyte med GSG 1911 uten at magasinet var inne, men det gikk visst, når jeg dro tilbake sleiden , så ble den "cocket", og da kunne jeg trekke i avtrekket uten magasinet inni når jeg holdt inne safety-knappen bak.

 

Så kom til å tørrskyte 2 ganger. Kan dette ha ødelagt noe i pistolen ?

Link to comment
Share on other sites

Vi snakker om en 22, rait? Da er punkt 1 å sjekke lengden/vandringen på tennstiften, hvis den kan berøre pipa må du ikke klikke med den. Det vil slå en grop i metallet som gir klikk, og det er fiklete å få fikset slikt på de fleste våpen. Om tennstiften ikke treffer metall er det trygt, du kan risikere at tennstiften brekker om den ikke er laget/designet riktig, men tennstifter koster sjelden en formue.

Link to comment
Share on other sites

Sett en liten bit teip der hvor tennåla vil treffe ved kammeret. Slipp frem sleiden og klikk. Se om det er merke i teipen. Hvis ja - ikke tørrklikk med denne pistolen. Hvis nei - du kan tørrklikke uten å skade kanten på/ved kammeret, men mengder med tørrklikking kan fortsatt føre til at tennåla avgår en tidlig død. Det er uansett en slitedel som kan erstattes. Hvis du har planer om å tørrtrene mye så funker riktig størrelse spikerplugger fint som klikkpatron i .22, eller ev. bruk tomhylser.

Link to comment
Share on other sites

Lest litt rundt, og står at noen har opplevd at sleiden har sprukket. Vet du om dette er noe GSG har gjort noe med?

 

Leste at dem nå bruker aluminium sleider, stemmer dette? I tilfelle, hvordan vet jeg hva slags type jeg har?

Link to comment
Share on other sites

Generelt er det en dårlig idè å tørrklikke med et randtent våpen. Om du absolutt må tørrklikke, bruk en klikkpatron eller hylse.

De problemene med sleiden var fra de helt første modellene i 2010(?) og googler du etter det så er det gamle artikler du får.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det blir litt feil å si at det generelt er en dårlig idé å tørrklikke med et randtent våpen. Være forsiktig, absolutt. Sjekke at den ikke slår i kammerkanten er viktig å gjøre før man klikker i vei. Men, hvis våpenet er lagd med toleranser slik at den ikke slår i kanten så er det ikke noe verre å tørrklikke med et randtent våpen enn et sentertent, da er det kun tennåla og hvor tøff den er det går på. Ved mye tørrtrening er det alltid lurt å bruke klikkpatroner, men en skal ikke gå rundt å være redd for å spenne ned et våpen heller, eller klikke noen ganger med det i ny og ne (hvis det da er fastslått at det aktuelle våpenet ikke slår i kammerkanten).

Link to comment
Share on other sites

Lest litt rundt, og står at noen har opplevd at sleiden har sprukket. Vet du om dette er noe GSG har gjort noe med?

 

Leste at dem nå bruker aluminium sleider, stemmer dette? I tilfelle, hvordan vet jeg hva slags type jeg har?

 

Bruk en magnet.

 

Forøvrig, ikke klikk med NOE våpen mer enn du absolutt må.

Link to comment
Share on other sites

ikke klikk med NOE våpen mer enn du absolutt må.

Bullsh*t. Gjør som Lindskog forklarer, ellers er det fritt frem (så lenge reservedeler er tilgjengelig). Et våpen som ikke tåler tørrtrening er etter min mening ubrukelig.

 

(Reservedeler...) Mø-hø. Ja du kan dette.

Link to comment
Share on other sites

Er det lov å kuppe tråden litt? Satser på at det går bra da jeg faktisk HAR tørrklikka GSG'en min :overrasket: (ikke så veldig mange klikk) , og kammeret inneholder en anseelig mengde tråder allerede. Har en GSG som har gått +/- 1000 skudd. Da den var ny var ny var den 99% pålitelig med tilogmed subsonic, men etterhvert måtte den ha kraftigere skyts for å veksle. På slutten måtte jeg over på cci minimag for å skyte et helt magasin, og pellet den en kveld i atomer for grundig rengjøring da .22 gir mye graps i mekanismen, og nå veksler den ikke i det hele tatt. Dvs den veksler, men haker ikke opp hanen. Er 99,99 % sikker på at alle deler er på rett plass og har heller ingen til overs :mrgreen: . Har hatt den til sjekk hos børsemaker og fikk beskjed om at avtrekkerhaken ikke går ordentlig i retur, og hanen hekter ikke. Har pratet med PVAS, og fikk beskjed om å sende den til dem for sjekk, men lurer på om noen har forslag før jeg sender den? I tillegg til at jeg blir uten pistol på ubestemt tid vil jeg jo gjerne ha litt mer innsikt i virkemåten og feilsøking. Har prøvd å bytte searfjær men det gjorde ingen forskjell. Anyone??

Link to comment
Share on other sites

Jeg hjalp en kompis med noe lignede..

Han hadde delt alt og satt sammen igjen.

Funket ikke.

Var rar lyd eller ikke klikk lyd når han dro hanen bak, husker ikke i farten..

Viste seg at noe ikke var "Helt" på plass i alle fall..

Jeg plukket den ned og satte den bare sammen igjen.

Så vart det greit..

Link to comment
Share on other sites

Nei searfjæra er være på plass. Har hatt pistolen til børsemaker og han sa at det virker som om den delen som den midterste fjærarmen dytter på, den som stikker opp og mot sleiden ikke returnerer som den skal. Pluss at de to dikkedariusene helt til høyre (er ikke de en del av hanefall-sikringen?) virker å være noe slitt. Har pratet med PVAS, og skal sende inn pistolen til dem, så får de kikke. Kanskje det beste og enkleste, men ville jo vært greit å finne feilen uten å sende land og strand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...