Jump to content

Eie våpen uten jegerprøve eller konkurranseskyting?


lilleulv

Recommended Posts

Hei!

 

Min sønn og hans kammerat er 14 år gamle og har akkurat tatt jegerprøven. I forbindelse med jakt/opplæring så har jeg en ekstra hagle til min sønn, men ikke til kammeraten hans. Foreldrene jakter ikke og eier ikke våpen.

 

Har de en mulighet til å erverve hagle? Synd om en gutt som er så jaktinteressert må vente til han fyller 18 år før han kan jakte med "eget" våpen..

Link to comment
Share on other sites

Trur et blir vanskelig, hvis ikke foreldrene hans er jegere, konkuranseskyttere eller medlemmer i noen lokal jeger og fiskeforening. Dere holder vel ikke til i nærheten av Halden vel? Jeg har ikke noen problemer med å låne ut en av mine hagler så en ung jeger får trent litt.

Link to comment
Share on other sites

What wheelgunner686 said. Det femgår klart av forskriften § 15:

Tillatelse til å erverve skytevåpen kan gis der våpenet skal benyttes av tredjeperson som ikke selv kan erverve våpen på grunn av alder.

 

Både erverver og den som skal benytte våpenet, skal tilfredsstille de krav som er nevnt i § 10, hvis ikke annet følger av paragrafen her. Erverver trenger ikke oppfylle kravet til behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen.

 

Den som skal benytte våpenet, skal være under 16 år og skal [...]

b) fremlegge dokumentasjon på at vedkommende er registrert i Jegerregisteret, og skal delta i opplæringsjakt i henhold til viltlovens bestemmelser. [...]

Link to comment
Share on other sites

TS spørsmål var om gutten måtte vente til han ble 18 med å få eget våpen, siden forelderen ikke disponerte våpen. Svaret er at han kan everve i eget navn fra fylte 16 år.

 

EDIT; Under 16 kan foreldre som ikke jakter erverve våpenet i sitt navn etter forskriftens §15

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det kan umulig være riktig. Jeg var selv med til Elverum å hentet en godkjent søknad til en 14 1/2åring i dag. Søknaden gjaldt ei rifle cal 22LR. Verken mor eller far er i nærheten av å være jeger/ skytter. Våpnet har vært registrert på bestefaren det siste året, men med guttungen som bruker.

Link to comment
Share on other sites

Eh? Han spør da visserligen om det er mulig for å foreldrene å erverve hagle for fjortenåringen, selv om de ikke jakter eller skyter selv. Min utheving.

 

Hei!

 

Min sønn og hans kammerat er 14 år gamle og har akkurat tatt jegerprøven. I forbindelse med jakt/opplæring så har jeg en ekstra hagle til min sønn, men ikke til kammeraten hans. Foreldrene jakter ikke og eier ikke våpen.

 

Har de en mulighet til å erverve hagle? Synd om en gutt som er så jaktinteressert må vente til han fyller 18 år før han kan jakte med "eget" våpen..

 

God mulig jeg leser dette feil, og at han spør om guttungen kan erverve hagle først. Uansett hva han spør om så har du selvsagt rett i at han må være 16 for å erverve hagle selv, det er det ingen som diskuterer på.

 

Men, foreldrene kan erverve hagle som skal brukes av ham nå som han er 14, selv om de ikke jakter eller skyter selv. Han må benytte den på opplæringsjakt i ordnede former, men det kan jo være med andre voksne.

Link to comment
Share on other sites

Hoi!

 

Da fikk jeg sjekket tråden igjen, og her var det jo flust med tilbakemeldinger. Da ser jo det ut til å være enighet om at dette lar seg gjøre. Gleder meg til å ta med guttene og jakte gjess, duer og rev. Takker for gode svar!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...