Jump to content

Krutt stående i kruttmål - hvor lenge er OK


FredrikW

Recommended Posts

Hvor lenge er det greit å oppbevare krutt utenfor original emballasje? Det hender rett som det er at jeg stiller inn kruttmålet til Dillon-pressa kvelden før jeg har tenkt å lade, og så lar jeg det stå over natta og lader neste kveld. Noen ganger, når større mengder skal lades, blir jeg ikke ferdig på én kveld, og så blir kruttmålet stående med krutt et par-tre-fire-fem dager, før jeg får tid til å fortsette. Er det OK å la kruttet stå slik i kruttmålet noen dager til en uke, eller tørker da kruttet ut, med økt brennhastighet som resultat?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke opplevd at kruttet verken har krympet eller vist andre tegn på forandring om det har stått noen dager i kruttmålet. Det eneste jeg har gjort er å dekke til målet slik at lys ikke kommer til.

Har lagt en lapp oppå for å være sikker på hvilket krutt jeg har oppi :oops:

Link to comment
Share on other sites

Avhengig av temperatur og fuktighet hvor du har utstyret vil jeg tippe.

 

Jeg har hatt krutt stående minst 3-4 uker uten jeg har merket noe forandring. Litt over romtemperatur (står i samme rom som PC'en og sistnevnte er jo rene varmeovnen).

Link to comment
Share on other sites

Høy temperatur og fuktighet ( ekstrem!! ) har ikke krutt godt av, men om kruttet står i kruttmålet inne i en temperert bod i noen måneder skal ikke gjøre noe. Men selvsagt bør kruttet tilbake på orginalboksen når "ladeøkta" er over, om det tar en time eller noen uker er irrelevant. Fabrikantene selv sier at krutt som oppbevares i orginalboksen i "fornuftig" temperatur vil holde i minst 20 år, og gjerne mye lengere!

 

Har ammo fra krigen som funker helt utmerket! Bortsett fra korrosive tennhetter er det ikke noe problem med den.

 

Så la bare kruttet stå over natten du. Selv bruker jeg å trekke et gammelt laken over alt utstyret når jeg gir meg for natten. Men det aller viktigste er å gjøre noe ( noe annet enn å huske!! ) slik at man hele tiden vet hvilket krutt som er i kruttmålet!!!

Link to comment
Share on other sites

....men om kruttet står i kruttmålet inne i en temperert bod i noen måneder skal ikke gjøre noe. Men selvsagt bør kruttet tilbake på orginalboksen når "ladeøkta" er over, om det tar en time eller noen uker er irrelevant.

Takker for alle svar! Da lar jeg med god samvittighet kruttet stå i målet en uke eller to. Har nettopp gjenopptatt ladehobbyen, etter over tyve års fravær. Selv om jeg mente å huske det meste fra tidligere, startet jeg med å lese "Ladeboken" om igjen, i tillegg til å lese gjennom et par andre ladebøker, før ladeaktivitet ble igangsatt. Og når man ikke finner alle svar i ladebøkene er Kammeret bra å ha!!

Link to comment
Share on other sites

Ha boksen (og kun den boksen) stående ved siden av eller ha en liten lapp oppi kruttmålet.

Begge deler om man har flere prosjekter. Og skriv ny lapp hver gang..

..jeg er livende redd for å forveksle N-130 og N-310!

Jeg oppevarer de kjappe kruttene i eget rom i skapet og kan bare ved ett kjapt blikk dobbeltsjekke.

Link to comment
Share on other sites

En bekjent har "ørten" ( liten overdrivelse :winke1: ) kruttmål med krutt stående fastskrudd på ledebenken. Nå har han også både et stort rom og en enorm ladebenk med 4-5 presser. Han har løst problemet med ulike kruttsorter med å tape fast info om kruttet på utsiden av kruttmålene. Det ser ut til å fungere godt.

 

For oss vanlige dødelige er vel det enkleste å legge en lapp oppi kruttmålet på toppen av kruttet. Evt kun å ha ett krutt i bruk til enhver tid, og sette boksen ved siden av! Krever litt disiplin, men det funker det!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to presser på benken; en progressiv og en god gammeldags O-presse. Men jeg opererer aldri med mer enn én type krutt om gangen. Har alltid boksen på benken, i tillegg til lapp oppi målet med info om kruttsort og aktuell innstilling i grains. Å sprenge f.eks. Les Baer-pistolen fordi jeg ladet med feil krutt er ganske uaktuelt, så gode sikkerhetsrutiner er viktig!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...