Jump to content

Magnum 2 revolver - hvilken?


700 ADL

Recommended Posts

Etter å ha gjort det veldig bra med magnum 1 på stevnet i Larvik i helgen, har ønsket om noe grovere meldt seg med full tyngde.

 

Etter å ha sett på nettsiden til Ruger, er det en Redhawk i .44 mag med 7,5" løp som står øverst på ønskelisten.

 

Til Magnum 1 bruker jeg en Ruger GP-100 som jeg også bruker til revolverfelt.

 

Er det stor forskjell på avtrekkene til Redhawk'en og GP-100? Rugerene har jo en lenger avtrekksvandring enn S&W, så jeg har egentlig ikke lyst på en S&W 629.

 

Har løpslengden så mye og si at jeg bør gå for en Super Redhawk med 9" løp?

 

Har aldri ladet/skutt .44 mag, men jeg har planer om å støpe kuler selv. Forslag til kuletenger mottas også med takk.

 

MVH Runar

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en umoddet mod 629 DX CL 83/8". Brukte den i Larvik med godt hell. Hadde riktignok en klikk og derved 4 tap, i steden for 2, men revolveren går. Kommer nok til å skaffe meg ekstra avtrekker og hane for modding av disse, slik at jeg får glattere og litt lettere avtrekksvekt. Mener bestemt jeg hadde like mange treff i mag 1 og 2, men ble kreditert for to lavere en jeg noterte selv på siste standplass med MR 73 (10 5/8") 357en min. Jeg foretrekker S&W fremfor Ruger, men tidene i mag er vel ikke så tøffe at man MÅ ha et super avtrekk ( jeg vil nå likevel ha mine bedre :D )

Link to comment
Share on other sites

Heisann....

 

Ja, det er betraktelig forskjell på avtrekkene på en GP100 og en redhawk. Redhawken har et helt spesielt system for avtrekk og fjører, noe som gir (ihvertfall for meg) et ganske annerledes oppspenn. Jeg har montert trykkpunktskule på begge, og har utover det bestemt meg for å ignorere forskjellen så mye som mulig.

 

Kan på det sterkeste anbefale en redhawk, selv har jeg 5,5 toms løp på min. Dette gir for meg et veldig rolig siktebilde og en god følt balanse i revolveren.

 

På den annen side: avtrekket på en super redhawk har vel samme opplegg som en gp. Kanskje er det verdt å gå den veien hvis likest mulig avtrekk er et ønske.

 

Når det gjelder løpslengde: prøv forskjellig, kjenn etter hva som gir deg best følelse. Bare dumt å stå der med dobbelt så mye løp som nødvendig. For mitt vedkommende foretrekkes et kortere løp (opp til 6 tommer), men slikt er sikkert like individuelt som alt annet innen skytesporten.

Link to comment
Share on other sites

Hei evenkris!

 

Kanskje Super Redhawk er bedre, hvis jeg legger vekt på å få et avtrekk tilnærmet lik GP-100? Nå har jeg jo skutt 12.000 skudd med felt-ladninger + 2.500 magnum skudd med min GP (+ den obligatoriske tørrtreningen foran tv'n), så avtrekket begynner å bli veldig bra.

 

Men avtrekket til Redhawken er vel ikke ille, det heller? Dessuten ser jo Redhawk’en bedre ut en Super’en – synes jeg ihvertfall. Valgets kval...

 

Jeg har ikke avtrekksstopper på min GP-100. Jeg synes varslingen (de to klikkene når tønna går rundt) + at avtrekksfingeren berører tommelen rett før skuddet går er godt nok til at jeg kan kontrollere når skuddet går. Har du det samme på Redhawk'en?

 

Har løpslengden noe å si for presisjonen, eller er det bare lengre siktelinje og mer vekt (= litt mindre rekyl)? Jeg har 6” på min GP-100 og er veldig fornøyd med det, samtidig som jeg har hørt at 5” er den ideelle løpslengden, uten at jeg er sikker på om det gjelder .44 mag revolvere?

 

Ble litt rotete dette her. Får bare unnskylde meg med at jeg er uerfaren og søkende når det gjelder Mag 2 revolvere. Stikker en tur bort på ruger-forumet, jeg.

 

MVH Runar

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder avtrekk: Redhawken har et spesielt avtrekk. Tror det er riktig å si at jeg ikke føler at jeg kan sammenligne det med andre revolvere jeg har skutt med. Avtrekksmekanismen i redhawken er rett og slett annerledes fra andre rugere. Vet ikke riktig hvordan jeg kan beskrive forskjellen i hvordan det oppleves.

 

Det er vel en sannhet at Smithene har et bedre utgangspunkt for å få et skikkelig bra avtrekk. Når det er sagt, må jeg si at jeg er forholdsvis trygg på at jeg ikke har noe spesielt handikap med mine Rugere. Heller ikke med redhawken. Setter pengene på at det avgjørende er å trene, trene, trene........

Link to comment
Share on other sites

Jeg deltok på NM spesialfelt i år, og der var det ikke mange revolvere med kortere løp enn 6" å se i Mag 1 og 2.

Vil anta at overvekten lå på rundt 8", med enkelte eksemplarer på både 10 og 12 tommer.

Selv brukte jeg en Ruger SBH med 10,5".

Jeg kan ikke se fordelen med kortere løp enn 6" med de lange avstandene og romslige skytetidene.

Her er det om å gjøre med et rolig/stødig siktebilde og kontrollerte avtrekk.

På langholdet (200m) under NM var blinken sånn cirka 1,5m i diameter.

Om man tenker seg en blink på 1/10 av avstanden, dvs. 20m, tilsvarer det en blink på 15 cm. i diameter.

Det er ikke en stor blink.

Om man da har en kortløpet, lett revolver skal det ikke mye siktefeil,avtrekksfeil eller ustøhet til for at kula havner utenfor blinken.

Her bør man etter min mening ha både lang siktelinje, relativt høy vekt og et godt avtrekk.

Å gå for noe annet vil (fortsatt etter min mening) være å gi seg selv et handicap med det reglementet en har i dag mht. avstander.

Link to comment
Share on other sites

Applaus :D endelig et fornuftig innlegg i denne tråden, fra en erfaren skytter :D:D

 

Ruger SRH har et grusomt vondt grep, som det har gått en egen tråd om her på forumet og hva som kan gjøres for å endre det så en ikke knekker langfingeren i løpet av et stevne :D:D:D

Avtrekket på en SRH kan bli veldig bra, men er laaaannnngt fra i klasse med en S&W

 

Å annbefale folk å kjøpe et våpen, ( jada øvelse gjør mester og hadde du trent like mye med en S&W, hadde du ganske sikkert blitt det også :D ) som det er vanskelig å være konkuransekraftig med, er vel ikke helt i KAMMERETS ånd :D:D:D

 

700 ADL: Anbefaler deg på det sterkeste å kjøpe en S&W mod 29 el 629, med min 8" løp :!:

Link to comment
Share on other sites

hmm...

Min ruger super redhawk i .454 kjempesmell har ikke akkurat grusomt grep, eller dårlig avtrekk (Faktisk et avtrekk som gjorde at jeg fikk bytt ut S&W med ruger revolver dilla mi) (dog er den ikke videre behagelig i fabrikkladninger, 260gr kule og 1700+ fot...) men der finns det houge grep som er stygge som juling men hjelper.

 

 

Den vanlige redhawk revolveren har samme avtrekk system som rugers Securty Six serie, mens Super redhawken er lik GP100 serien.

Siden jeg er på utkikk etter en Super redhawk i .44 magnum selv (har planer om å korte ned til 5,5") syns jeg du skal se etter noe annet ;)

Har tafset på 7'5 redhawk i 44 mag som hadde nydelig avtrekk. (Hang hos børselars men er solgt :( )

(PS... jeg har en nydelig men veldig kort S&W m29-2 til sags, 4" løp 8) )

Link to comment
Share on other sites

PPS

Så nettop at det ligger en 8+ S&W M29 på bruktlista til winge våpen. :D

Sendte en forespørsel om den i august, men den var solgt allerede da.

De hadde en 6" pr. 19.08.

Stenvaag har en 29-3 liggende til en grei pris.

Her ligger det en mod.29, men prisen bør kanskje litt ned: http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... T.svl=Link

Landrø har liggende en modell 57 (kal. 41 mag), men jeg synes prisen er i høyeste laget.

Den har ligget leeenge, så det går nok an å prute.

41 mag. burde egne seg bra, og skiller seg ut i mengden.

Jeg endte opp med en 29-5 med 6,5" pipe.

Skal få byttet ut pipa til noe lengre og tyngre i løpet av vinteren om jeg finner en som gjør jobben.

Link to comment
Share on other sites

Hassel:

 

Redhawken har ikke samme avtrekk som en security six. Fjørsystemet er annerledes, og hele oppspennet oppleves totalt forskjellig. De er ikke sammenlignbare, spør du meg.

 

El Gringo:

 

Jeg betviler ikke dine erfaringer, men mener det er riktig å fremheve at personlige preferanser er viktig med tanke på hva slags løpslengde man skal gå for. Mine personlige erfaringer er at en smith 629 med 8 3/8 løp blir fort tung i "fronten". Jeg opplever dette som en forstyrrende faktor, noe jeg har vanskelig for å bli komfortabel med. Siktebildet blir også (for meg) roligere med et noe kortere løp. Jeg snakker da om 5-6 tommer.

 

Triggerhappy:

 

Hva du snakker om angående grusomt dårlig grep på super redhawk, nei det skjønner jeg ikke. Vil gjerne ha inn med teskje hvordan man knekker langfingeren, for jeg tror du snakker mot bedre vitende. Trådstarter skriver selv at han skyter med en gp100, da tror jeg ikke han trenger råd som anbefaler ham å ikke kjøpe et annet våpen som faktisk har det samme grepet............

Link to comment
Share on other sites

El Gringo:

Jeg betviler ikke dine erfaringer, men mener det er riktig å fremheve at personlige preferanser er viktig med tanke på hva slags løpslengde man skal gå for. Mine personlige erfaringer er at en smith 629 med 8 3/8 løp blir fort tung i "fronten". Jeg opplever dette som en forstyrrende faktor, noe jeg har vanskelig for å bli komfortabel med. Siktebildet blir også (for meg) roligere med et noe kortere løp. Jeg snakker da om 5-6 tommer.

Jeg var nokså tydelig på dette var "min" mening, men det er tydeligvis mange som er av samme mening i og med utvalget av lange løp på siste NM.

Klart det er noen som foretrekker korte og lette revolvere, men jeg tror nok sjansen er større for at lange og tunge revolvere passer flere.

 

Triggerhappy:

 

Hva du snakker om angående grusomt dårlig grep på super redhawk, nei det skjønner jeg ikke. Vil gjerne ha inn med teskje hvordan man knekker langfingeren, for jeg tror du snakker mot bedre vitende. Trådstarter skriver selv at han skyter med en gp100, da tror jeg ikke han trenger råd som anbefaler ham å ikke kjøpe et annet våpen som faktisk har det samme grepet............

Regner med at han muligens mente SBH, da denne med noen grepstyper kan gi enkelte skyttere et rapp over langfingeren.

Jeg har hatt SBH, men det var overhode ingen tendenser til dette med det grepet jeg brukte.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke nødvendigvis uenig med deg, Gringo. Tror uansett det er viktig å være litt "åpen for forskjellige ting" i sammenhenger hvor man skal handle seg våpen. Viktig å prøve, kjenne, sammenligne. Smaken er jo som kjent som baken...........

 

Men når det er sagt; Jeg vil fortsatt anbefale trådstarter å kjøpe en ruger, RH eller SRH. Hadde ikke tid til å følge så nøye med på pipelengdene på NM, måtte passe på at du overholdt skytetida. :D

 

(Skal strekke meg så langt som å si at det blir selvølgelig ikke feil å kjøpe smith, men man er jo ikke nødt...)

Link to comment
Share on other sites

Hassel:

 

Redhawken har ikke samme avtrekk som en security six. Fjørsystemet er annerledes, og hele oppspennet oppleves totalt forskjellig. De er ikke sammenlignbare, spør du meg.

 

 

Er du helt sikker? Slike jeg har forstått det så er Redhawken en "oppblåst" Security six, mens Super redhawk er en biffet opp Gp100?

Jeg har vært så ekstremt lite borti vanlig redhawk at jeg på ingen måte skal være skråsikker. (Men jeg skulle jo gjerne hatt en i .357 eller .41 mag... 8) )

Link to comment
Share on other sites

Forslag til kuletenger mottas også med takk.

 

MVH Runar

429421andHP-99.jpg

 

Lyman 429421 - semi wadcutter som funker til det meste - fra snill revolverfelt til fulle magnumladninger (funker fint med hjulvekter og et par stenger med tinn til 10 kg). Elmer Keith har designet den (Sannhet med modifikasjoner.). Jeg hadde en, men solgte den i en økonomisk lav periode.. angrer litt, men jeg har ingen .44 Magnum lenger. Hadde 629 Classic med 5" løp. Han som eier den nå sliter litt med å nå faktorkravet, men det er antakelig mest pga stor avstand mellom tønne og løp ( målte den til 0.010" da den var ny, regner med spalten er større nå etter noen tusen skudd). Var en fin pistol, og ergonomien funket bedre for meg enn 686 jeg sliter med nå. Blir for kort frem til avtrekkeren på 686 og jeg har normalstore hender.

 

Du kan kjøpe den hos midway hvis du er rik (800 for blokka + 400 for håndtak), eller du kan surfe litt på eBay, og få dem til langt under halvparten (brukt blokk for 150-200 kroner og nytt håndtak for rundt en hundrings). Tilkommer litt frakt, men det gjør det hos Midway også...

 

slå inn 429421 i søkefeltet på eBay:

http://cgi.ebay.com/LYMAN-Bullet-Mold-429421-2-Cavity-44-Cal-SWC_W0QQitemZ270277600314QQcmdZViewItem?hash=item270277600314&_trkparms=72%3A570%7C39%3A1%7C66%3A2%7C65%3A12%7C240%3A1318&_trksid=p3286.c0.m14

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

"Ruger SRH har et grusomt vondt grep,"

 

HELT uenig!

Men jeg har skiftet til Hogue Tamer :)

 

Grep, vinkling etc. - vil være subjektivt.

 

Selv liker jeg ikke vinkelen på mange våpen - da jeg må "knekke" håndleddet for å komme i siktene.

Andre synes det er riktig vinkel for de.

 

Noen vil ha grep som fyller hånden - andre ikke.

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange innspill.

 

Grepsmessig er jo SRH'en identisk med GP-100 og noe av grunnen til at jeg valgte GP'n var det overlegne grepet fremfor Smith'en. Det ser ut som om avtrekksmekanismen også er ganske lik.

 

Men RH'en er jo mye penere enn SRH'en.

 

Jeg har bedt om pris på både SRH og SH i 7,5" fra Våpensøilen, så får vi se hva det blir til. Er ikke fremmed for å kjøpe brukt heller.

 

Men jeg må vel være ærlig og si jeg ikke har "befølt" noen av dem. Jeg kan vel komme med en oppfordring til RH/SRH-eiere å komme på feltstevnet på Kalvedokk på søndag og vise frem "barna" sine?

 

Men først skal jeg på elgjakt i tre dager - holder en faktor på 654 til elg? Det vil tiden vise :wink:

 

Skitt jakt til alle jegere.

 

MVH Runar

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem :D

 

Jaktladningen min i dette kaliberet er 325 gr. kule/1250 fps..

Dette gir en faktor på 406.

 

Reduserer du denne til "plinking"-ladning (900 fps) - har du fortsatt 292 i faktor.

 

Da må man bare velge hvordan man vil gjøre det: Lettere kuler m/større hastighet eller tyngre med lavere hastighet.

 

Rart dette gitt :) : Gamle nostalgiske patroner som 45 LC i revolver og 45-70 i rifle - har fått sin tilbakekomst så det suser :D

 

Hvilken revolver har du forresten?

Link to comment
Share on other sites

Hvilke kaliber er det som går i magnum 2?

mitt neste våpen blir en magnum 2 (så jeg har noe til neste års NM) men jeg er litt utsikker på hvilket kaliber jeg bør gå for. Holder for eks. 45 longcolt faktor kravet til magnum2?

Kaliber 41-45 (.455).

45 LC holder fint kravet i den rette revolveren, men jeg ville ikke prøvd med en eldre revolver eller en "standard" revolver.

Noen nyere 45 LC er biffet opp slik at de takler trykket av heftige ladninger, f.eks. FA, Ruger pluss diverse custombygg.

Jeg ville ikke prøvd med en Uberti 1873 Cattleman.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det mest kurante kaliberet å lade til ? 44 eller 45, ser jo at det er større utvalg av kuler hvis man går for en 45? eller tar jeg feil. Tenkte litt på en Smith&Wesson 460 med 8 toms løp. En slik med faktor ladde 45 longcolt, trur jeg kunne bli en fin fin løype fyller.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Glemte bort noe; Vi har jo snakket noe om avtrekket på redhawken. En annen ting som kanskje bør nevnes er grepet. Originalgrepet (i tre) er for meg ubrukelig. Jeg har et hogue-grep på min, som jeg har tilpasset noe. Dette grepet er stort. Vet ikke hvordan andre grep til denne revolveren er........

 

Så, hvis trådstarter er veldig fornøyd med gp-grepet, er det kanskje enda en grunn til å titte nærmere på super redhawken. Skyter selv mag 1 med gp 100, og er enig med trådstarter; Bra grep.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Jeg har en 5" 460V og en kompis som har en 8 3/8" XVR. Jeg lader ikke selv, så kompisen lader samme ladninger til begge.

 

Vi skyter for tiden samme 300 grain blykule i både .454 og .460, og har faktor på hhv. ca. 400/430 i .454, og ca. 450/475 i .460. (Rundt 80 - 85 fps. forskjell i utgangshastighet mellom løpslengdene.)

Presisjon er ikke noe problem med noen av disse, "problemet" er vel heller at det er relativt lett å nappe idet skuddet går av, eller at man "kompenserer" for rekylen om du vil... :overrasket::D

Sliter litt med .45LC, da kulene tumbler og det blir perfekte "keyholes" spredd litt rundt omkring, så disse er lagt på hylla inntil videre. Ingen av oss har kjøpt disse revolverne for å plinke med LC uansett... :winke1:

 

5" veier rundt 1,8 kg og 8 3/8 rundt 2,1 kg, så en 8 3/8" har 300 gram mer i nesa, hvilket igjen gjør den vesentlig mer framtung enn 5", men samtidig oppleves da rekylen som noe snillere. "For tung" er veldig subjektivt, det beste er å prøve selv...

 

Gode og morsomme å skyte med, vekta og grepet gjør mye, men det blir hovedsakelig 629'n som blir med i feltløypa i år for min del, men tenkte å ta et par runder med 460'n ladet med .454 også.

 

Vi har også blendet av kompensatorene på begge revolverne med en "hjemmelaget" innsatshylse i rustfritt.

 

 

normal_5vs8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fikk handla inn ei pakke med Hornady 200 FTX her om dagen, men ikke fått testa de ennå. Blir spennende..

 

Har testa ei pakke med Federal 275 grain "Barnes expander", hulter til bulter i tønna med ovennevnte 300 grain hjemmelada, og merka ingen forskjell i rekyl mellom de.

 

Morsomme revolvere, ja. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...