Jump to content

Fin 223 jaktkule til rådyr?


GunnarKRC

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har selv skutt flere rådyr med min 223. Kulene jeg har brukt er Norma Oryx 55 grain og Federal Fusion 62 grain. Begge går veldig godt i min Sauer med 1:10 stigning. Såvidt jeg kan bedømme har de fungert bra også inne i dyret. Skuddavstand har vært fra 70-160m. Korte fluktstrekninger 0-40m og ikke store kjøttødleggelser. Fusion koster bare halvparten av Norma`s Oryx og fungerer like bra i praksis, i allefall i mitt våpen. Restvekten på begge har vært fra 90-95% ved måling etter skudd i våte telefonkataloger.

Link to comment
Share on other sites

Disse fra Norma har vel alltid levert det de skal.

Oryx skal vel være ett sikkerstikk:

http://www.norma.as/Ladekomponenter/Kul ... rma-Oryx-l" target="_blankøse-kuler-4265713-p0000000283

Og denne 62grs kulen tror jeg blir kalt "Rådyr":

http://www.norma.as/Ladekomponenter/Kul ... Blyspiss-l" target="_blankøse-kuler-4265705-p0000000324

Ellers masse alternativer å se på her:

http://www.hjemmelading.no/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Ikke i .223 men fikk skutt 3 rådyr for kort tid siden med 70gr Barnes TSX og den fungerte helt optimalt i mine øyer! Knall og fall på alle 3 med bogskudd, det ene med skudd langt bak. lite utganghull (Golfball) men det vitale var bare suppe:)

 

Dette er en Villkatt og V0 er 1070m/s, vet ikke om du får samme virkning i .223 med lettere kule. Men har inntrykk av att det er høy fart som gjelder med denne kula.

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Griffon

Har skutt noen rådyr med 55grs Oryx, den gir mye blodslag syntes jeg.

Fungerte utmerket i 222, men virker som den ektra hastigheten i 223 blir for mye.

Hvor mye ekstra hastighet er det egentlig? Jeg tenkte å lade 55 gr.Oryx i 223 ned til hastighets-nivået til 222. Men da jeg sammenlikner hastighetene på 50-55 gr. kuler i Ladeboken, ser jeg at samtlige 222 ladninger er raskere enn ladningene i 223?
Link to comment
Share on other sites

Ved ladning av lik kule og krutt/kruttmengde i 222 og 223rem så vil 222 oppnå større hastighet pga hylsens hulerommet er mindre i 222rem hylsen og er derved fylt mere opp mot max.

Har mere troen på at det er skuddplaseringen som er avgjørende for hvor mye blodslag det blir i slaktet.

55grs Oryx står ikke i min ladebok (utgave6 :oops: ) så jeg får ikke sammenlignet, men Oryx har rykte på seg for å være en bra kule så jeg vil anta at den skal fungerer fint på rådyr, men hastigheten den bør ha tørr jeg ikke si noe om, det får andre gjøre som har ladetabell for den kulen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...