Jump to content

Brekkvåpen eller ladearm, HW50s eller HW57?


remenw

Recommended Posts

Hei!

 

I min ungdom har jeg skutt x ant tusen skudd med et billig brekkvåpen. Utrolig mye trening og gøy for pengene. I flere år! Slik sett er jeg litt uenige i de som på død og liv advarer mot billig "skrap." Det spørs bruken. Mitt gamle våpen hadde ikke spesielt god avtrekk (vil jeg tro), eller sikte (kunne bare justeres vertikalt). Vi kunne likevel treffe bokser på ca 100m. I alle fall av og til når vind osv osv ble beregnet rett :)

 

Men til poenget. Nå vurderer jeg litt mer kraft og kvalitet. Jeg har så og si bestemt meg for å anskaffe HW50s - virker som et bra luftgevær - men jeg lurer samtidig på om det er en såpass stor fordel med ladearm at f.eks HW57 bør vurderes? 50s er brekkvåpen. Jeg har som sagt gode erfaringer med det gamle brekkvåpenet.

 

Jeg ser at det kanskje er litt mer presisjon /stabilitet med ladearm og fast løp, men samtidig er det enkelt og greit med et brekkvåpen som er godt hengslet sammen.

 

Noen innspill/anbefalinger ang. brekkvåpen eller ladearm og fast løp?

Link to comment
Share on other sites

Hva med en rimelig luftrifle på Jula

http://www.jula.no/search-result/?q=rif ... V%C3%85PEN" target="_blank

til å trene opp de yngre.

(Det skader ikke med gode gjerninger hvis du er ateist og parkerer tøflene på gamlehjemmet - tryner i trappa med rullestol og havner med haka først foran perleporten - lort happens :-)

Hold utkikk etter tilbud på billige skudd på XXL.

De billigste koster for tiden NOK 39 per eske med 500 skudd

og jeg har sett dem til NOK 19 og NOK 29.

Greit nok til opplæring.

(Hvis du skyter opp en eske per dag så koster

kulene straks mere enn rifla.)

 

OG

 

en bedre luftrifle - f.eks HW50s

 

Om våpenet lades med ladearm eller ved å knekke løpet har mindre betydning selv om jeg ville foretrekke ladearm ved samme pris.

 

Jeg mistenker at du etter hvert blir lei av å knekke våpenet

og når du eventuelt blir lei av å lade våpenet manuelt kan du jo fundere på noe mere avansert med luftflaske.

 

F.eks

Air Arms S400 eller bedre.

" target="_blank

(Legg merke til at de billigste og dyreste skuddene ikke gir best presisjon :-)

 

eller

http://www.nettsport.no/hammerli-ar20-- ... c-162.aspx" target="_blank

 

Dykkertank/luftpumpe kommer i tillegg.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Jeg og "naboen" oppi nord kjøpte oss hvert vårt fra jula til 499kr billig skrap? Kanskje, men samlingene vi fikk på 30m var bedre enn de fleste menige klarer med HK'n på samme avstand. Helt grei rifle, ok kikkert og et nydelig avtrekk på den jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har også vurdert Jula. Det kan hende jeg gjør det enkelt og bare handler der. Sikkert mye luftgevær for pengene. F.eks 799 kr med ladearm og kikkertsikte. Merke "Kayoba" http://www.jula.no/luftgevar-med-kikkertsikte-4-5mm-780023 og En pakke med merke "Beeman" til 1299 kr med kikkert. http://www.jula.no/luftgevar-med-kikkertsikte-beeman-rs2-4-5mm-781029 Det er jo ikke mye penger det er snakk om i alle fall. Det er neppe like gode våpen som HW, men funker sikkert som morsom trening for store og små.

 

Er det forresten noen som vet noe om Kayoba eller Beeman? Greie avtrekk til prisen?

Link to comment
Share on other sites

Det sier kanskje også noe om skytteren :)

 

Som du ser i det andre svaret mitt er det sikkert gode grunner til å handle på Jula. Det spørs bruken. Ikke mye poeng å kjøpe et dyrt våpen som aldri brukes. Husker du om geværet til 499 virket ok? Spesielt når du tar i betraktning prisen. Jeg kan tenke meg at det er av merket Kayoba.

 

Dersom man skal ha litt morsom skyting for store og små en gang i blant holder det antagelig med et rimelig våpen kjøpt på Jula. Men samtidig er det litt stas med et skikkelig merkevåpen som HW :D

Får se hvor jeg lander til slutt...

Link to comment
Share on other sites

Dersom man skal ha litt morsom skyting for store og små en gang i blant holder det antagelig med et rimelig våpen kjøpt på Jula.

 

Skal du ha eit billig men bra luftgevær for store og små kjøper du eit slikt. Uendeleg mykje betre enn billig-alternativa til Jula og marginalt dyrare. I tillegg har det justerbar kolbe og er mykje sikrare å spenne for små hender. Presisjonen er upåklageleg.

Link to comment
Share on other sites

Spennende sak ja. Nå er det jeg som blir å skyte mest, men jeg har en 7-åring som absolutt kunne øvet seg med kyndig hjelp.

Denne Baikalen har ikke høy utgangshastighet, men det er kanskje heller ikke poenget for litt morsom trening. Dette geværet kunne tilpasses både store og små. Dette skal jeg sjekke mer ut. Takk for tipset.

 

PS! Den ene hagla mi er Baikal. En del folk sier dette ikke er det beste våpenet som finnes (folk på nettet), men jeg har aldri hatt problemer eller innvendinger. Tvert imot. Det har fulgt med på mange fine jaktturer. Baikal er vel i grunnen kjent for sine grove, men robuste våpen. Jeg lurer faktisk på om det gamle luftgeværet mitt er en Baikal. Skal høre med min bror oppe i det høge nord.

 

Fra HW til rimelige luftgevær. Hvor skal det ende:) Men greit å sjekke hva som finnes. DET ER MYE å velge mellom.

Link to comment
Share on other sites

Var jeg deg ville jeg gått tilbake til HW tankene igjen. Da får du noe som holder lenge for store og små, og noe som en kan være stolt av å eie. Ikke vondt ment... Kjøp en HW30S eller 50S. Koster litt mer enn de andre der, men tror du vil ha en bedre følelse etterpå. Om du av en eller annen grunn vil selge det en dag går iallefall en HW30 som varmt hvetebrød.. Skal du ha noe luftvåpen som gir mye fart bør det koste litt. Det er vanskeligere å lage noe som gir bra presisjon og fart enn bare fart.. Og hvis ikke målet er å lage masse hull i ting, men å treffe noe holder det fint med mindre enn 200m/s.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fulgt tråden og klarer ikke å si annet: Jula-luffer=skrot.

Egner seg mer som armering enn noe annet, kinaræl av verste sort.

Klask de rundt et tre! Gamo troner heller ikke høyt på min "like-liste".

 

HW, Diana, AirArms, BSA, Daystate, Falcon ++ gir deg i alle fall noen kroner i retur dersom salg en gang blir aktuellt, deler er også mulig å skaffe fra Norge og England.

Link to comment
Share on other sites

HW50s er fortsatt det som lokker mest. Selv om jeg ikke har utelatt andre kandidater helt. F.eks Baikal.

 

Det virker som det ikke har så mye å si om det er brekkvåpen eller med ladearm. Mest smak og behag? For meg virker det som HW50 og HW57 for det meste er like bortsett fra ladearm. Litt billigere med 50s og at jeg er vant med brekkmekanisme. Heller derfor mot 50s.

Link to comment
Share on other sites

Klare meninger. :) Du har ikke mye til overs for de billige luftgevær. Jeg har fått sjekket opp mitt gamle og rimelige våpen kjøpt en gang tidlig på 90-tallet. Jeg har fått bekreftet at det er en Baikal. Men ikke modellen. Et relativt lite brekkvåpen med trekolbe. Det har gitt mye moro i mange år. Men mulig jeg vil kjenne forskjellen når jeg prøver HW? Kanskje jeg som ungdom ble vant med Lada (som funker fra A-B), og at jeg kjenner forskjellen når jeg prøver Mercedes. For å si det slik.

 

Nettopp fordi det er et premiummerke, og etter hva jeg har fått med meg kvalitet, hadde det gjort seg med en Weihrauch. For eksempel HW 50s. Her er jeg helt enig med deg. I tillegg er det som du sier mulighet for deler og evt lettere å selge.

 

Valgets kvaler...

Link to comment
Share on other sites

Har aldri forstått sjarmen med ultrabillige kinagreier i lakkert tre eller plast som skramler og klonker, ujevn hastighet og som regel et avtrekk like guffent som en gammel dørhåndtak...

 

Ikke rart mange dropper hobbyen/interessen når de får servert søppel.

Så kjøper man seg gjerne et litt dyrere ett, fremdeles bare drit...og kanskje enda et!

I tillegg kanskje litt kjip optikk...

 

Ta heller den samlede summen og kjøp f.eks en HW eller tilsvarende.

Mye mer skyteglede, dessuten en viten om å eie et kvalitetsprodukt trigger ofte

interessen og ferdighetene.

 

Edit: Hvorfor jeg er så negativ til disse billige skrapbørsene?

Fordi jeg har begått samme feil og kjøpt møkka, lurt av flotte tall

om hastigheter og perfeksjonisme. Resultatet er fem drittbørser jeg

fremdeles har på loftet for å minne meg om min egen uvitenhet og idioti.

Føler vel for øvrig at jeg har andre ferdigheter og kunnskaper i dag....Dog skal

griseriet fortsette sin eksistens i stummende mørke, min hevn til søppelbørser....!

Link to comment
Share on other sites

Da er det verd å lytte til de med erfaring. Det er det jeg prøver å forklare ungene. Dessuten er det stort sett en grunn til at prisen er som den er. Et luftgevær til 3-400kr kan nesten ikke være av samme kvalitet som et til 4000kr. Dersom det ikke er en dum kjøper som kjøper drit for gull da.

 

Men angående Baikal. Jeg har en Star hagle, og det viser seg at jeg også har et luftgevær av merke Baikal. Jeg er fornøyd med begge. Selv om de garantert ikke er på toppliste for kvalitet og prestasjon. Tror likevel det er ok kvalitet for pengene. Nå har jeg sjekket litt ang det litt rare luftgeværet Baikal MP 61. Dette virker allsidig og enkelt for både store og små. Det har også magasin. Høres flott ut. Vet du noe om dette våpenet? Jeg har som sagt vært fornøyd med de andre to våpnene av samme merke.

 

Jeg kunne f.eks anskaffet en MP 61 i første omgang, så kunne jeg med tiden kjøpt HW og junior overtatt MP61.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to Baikaler stående, ett med trestokk og ett maken til Baikal MP 61, men enkeltskudds uten magasin. De er svært lette å spenne opp, korte og lette med justerbar kolbe. Man kan montere kikkert på de også, litt klønete å lade, men utgaven med magasin gjør det litt mindre plundrete da det blir litt trang under røret.

De har gode avtrekk og er forbausende presise, det burde også følge med litt reservedeler mener jeg å huske. Min utgave heter 60 og sies å ha litt bedre avtrekk enn 61, men geværet er faktisk ganske bra. Lav utgangshastighet og grei pris.

Husk at det er ganske lite, ser rart ut, men man kan sitte å skyte hele kvelden uten å bli støl og sår i armer og annet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Baikal 61 som jeg har hatt i ganske mange år. Den er velegnet til opplæring og hyggeskyting med familie og venner. Den er slett ikke kraftig, men det er egentlig bare en fordel i den sammenhengen. Viktigere er at den er lett å spenne, lett å lære inn "tøm våpen, kontroller" i og med at den har løst magasin, og presisjonen er hyggelig. Jeg har brukt mye tomme haglehylser som blinker i "skiskyting uten ski" med ungene. Stor stas..

Negativt? Kolben er av bøtteplast. I lengste utslåtte posisjon kan børsa være litt kort for voksne menn. Baksiktet på min må skrus så langt ned at fremre del kommer litt i veien for skuret på børsa mi (10 M) men det kan naturligvis lett fikses. Jeg har ikke giddet, det går fint allikevel.

 

Noen HW er det definitivt _ikke_, men fler himler og alle hav bedre enn kinarælet fra jula...

 

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Ja, det virker som en spennende og anvendelig sak. Frister veldig å bestille den Baikalen. Du sier at avtrekket kanskje er bedre på MB 60 sammenliknet med 61, men dersom jeg bestiller heller det mot utgaven med magasin. Virker snertent. Dersom du har to utgaver kan vi vel si MB 60/61 er velsignet og godkjent. Du hadde neppe hatt dette om det var drit. Men du sier jo heller ikke at det er drit. Lite og lett og sikkert supert for litt moro for både stor og liten i hagen :) Spørs om jeg ikke skal legge inn en bestilling og samtidig få med en liten kikkert. Skal se det an. Jeg har jo ikke blitt skremt av de andre to våpnene av merke Baikal. Ikke dyre merkevåpen, men mye våpen for pengene.

 

Likevel frister det også med et skikkelig kvalitetsvåpen. Det høres ut som du har en del luftvåpen, både drit og kvalitet :lol: , da kan jo også jeg anskaffe et til med tiden. Da blir det Weihrauch el. Har ingen erfaring med dette merket, eller kvalitetsvåpen generelt når det gjelder luftgevær, men det blir en ekstra dimensjon dersom man har noe skikkelig. Jeg synes ikke det er å kaste bort penger. Hva er vel 3000kr i dag dersom man likevel skal ha noe skikkelig og har budsjett til dette. For skikkelige entusiaster er sikkert 3000kr i lavere prisklasse. Jeg er ikke helt der enda....

 

PS! Takk for at du tar deg bryet å svare en som ikke har veldig peiling. Men jeg er litt klokere (teoretisk) sammenliknet med for to uker siden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke så mange luftvåpen lenger, bare rundt 30

Sjekk litt på Webley Tomahawk også, nydelige børser.

Du får flere typer, original fra England og de fra Tyrkia, bøk og valnøttstokk.

De kommer i to ulike utgaver, for det meste småtterier, men delene går ikke helt om hverandre. De leveres i 4.5mm og 5.5mm. Jeg har tre slike, også i 5.5mm inkl en original fra Birmingham. Selv om enkelte Tyrkerutgaver fikk pepper betyr ikke det at børsa er dårlig, enkelte var litt skralt maskinert og litt dårlig blånert, men kraft og presisjon har de. De var ganske dyre da de kom fra England og mange ble sure når tyrkerne ble forsøkt solgt til samme pris, det kan jeg godt forstå.

Typisk nypris for en slik i dag kan f.eks være under 2k dersom de skaffes via bekjente, men man trenger kikkert og montasje da de er uten åpne sikter.

 

Luftgevær er ikke fullt så enkelt som i gamle dager, da var det Slavia og Luznic som rula. I dag finnes det mye dritt å kaste bort penger på, men så rike som vi nordmenn er spiller jo det ingen rolle...!

Når til og med kjente sportsbutikker selger søppelgeværer så sier det litt.

Kjøpekrafta er sterk i Norge og folk er generelt dumme med egne penger...

Til og med kjente BSA som engang var kvalitet fra England er til dels produsert av Gamo, det kjennes! Plastikk og fæle avtrekk, søppel av første klasse.

Link to comment
Share on other sites

30 stk er vel litt over snittet av hva Norges befolkning har. Da er vel interessen deretter. Flott med dedikerte folk.

 

Jeg har en kompis som har forkjærlighet for britisk bil. Kjører Range Rover til tross for ryktet til biler made in England. Håper ikke jeg sårer noen. Likevel skjønner jeg nostalgien og det spesielle med biler som er litt annerledes og som har sjel og historie. Webley Tomahawk er også britisk. Eller som du sier Tyrkisk. Det kan jo hende tyrkerne har noe å fare med? Akkurat nå sitter jeg med et glass rødvin, noe som varmer i alle fall, på terrassen. I taket henger en terrassevarmer i øvre prisklasse. Den er made in Tyrkia og funker som bare faen. Da jeg for en stund siden hadde bilen på service kunne verksmester si at denne modellen var produsert i Tyrkia. En Toyota Corolla 2006-mod. "Å herregud!" uttalte jeg. Da svarte verksmesteren at jeg bare kunne ta det med ro. Modellene som var produsert på tyrkisk fabrikk faktisk hadde lite feil. I alle fall ikke mer enn modeller produsert i andre land.

 

Så da er kanskje også Webley Tomahawk bra? Ja, jeg skal legge det på minnet. Jeg har imidlertid litt forkjærlighet for god gammeldags "åpent sikte," men gjerne med mulighet for kikkert. Jeg forstår det slik at Tomahawk kun er beregnet for kikkert. Jeg sjekket litt på salg, men kunne ikke finne noe i farta. Jeg mottar likevel tipset med takk og skal ha det i minnet dersom jeg kommer over et slikt våpen.

 

Skal sjekke mer på nettet om Baikal MP 61 nå. Blir det kjøp...?

Link to comment
Share on other sites

Ja Webley er engelsk, men de har blitt laget i Tyrkia også med vekslende hell.

Jeg har en Webley original Birmingham i .22 som er meget bra på alle måter samt en tyrkisk i .22 og kan egentlig ikke klage på tyrkeren.

De fra England er som regel maks 12 fpe da alt over det krever FAC-lisens, tilsvarende jegerprøve her i landet. Den tyrkiske gir vel rundt 18 fotpund mener jeg å huske.

 

Jeg har engelsk BSA i .25 (6.35mm) og en engelsk Falcon (pcp) som yter ca 45 fotpund på maks. I England kan du jakte hare med luftbørse, det trenges kun 4 fotpund ved hodeskudd på 40m for å felle en hare....

 

Mekanikken er svært annerledes enn ved et kruttvåpen, det er mange bevegelige deler og utfordinga ligger i å få disse delene til å oppføre seg likt hver eneste gang man presser inn avtrekkeren, derav min interesse for mekaniske ting.

Som regel reparerer jeg for andre da børsiser sjelden gidder å ta i slike.

Det strides vel også om kunnskapen da de er spesielt flinke på kruttsmeller.

 

Kjøp en liten Baikal du, sett opp en kulefanger og plink i vei, gjerne på kjøkkenveggen.

Pass bare på at du ikke treffer veggen, da spretter kulene antagelig rett tilbake i fleisen på deg. Ikke mest futt i de små der, men morsomme er de, presise også.

Link to comment
Share on other sites

mao Targon B26 er helt greit våpen, men ikke noe mer. Om jeg forstår deg rett. Dvs ikke i kategorien armeringsjern. Med såpass kraft kan det hende presisjonen er variabel med lette kuler. vel vel

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Må jeg svare...? :lol:

 

Bam B-40 er også et greit alternativ...Kina det også.

 

Når du er på tankene om ei luffe, sats på noe som varer....og du får deler til.

Merkene er nevnt lenger oppi tråden :D

 

Fordelen med de fleste luftvåpen er at de kan tunes...Dvs forbedres.

Man tar de fra hverandre, skifter til en annen fjær, typisk av merket Maccari.

Videre pusses stempel og sylinder og deretter poleres. Man kan montere "buttons" som

styrer/shimser opp klaringen mellom sylinder og stempel. Egnet lubrikasjon og litt polering av avtrekk etc etc...

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg ender antagelig med den lille Baikal, som også junior med tiden kan bruke, og et kvalitetsvåpen av et merke vi allerede har vært innom. Jeg begynner med et av dem. Enig ang. kjente kvalitetsvåpen.

 

Jeg går for fjær pga enkelhet. Gasstempel, co2, pcp osv virker som mer styr. Selv om pcp virker som den varianten mange går over til. Mulig jeg tar feil. Av en eller annen grunn er jeg litt skeptisk til gasstempel. Dersom den gamle luftslynga jeg kjøpte i 1991-92 hadde slikt stempel, og jeg pusset støvet av det etter 10 år uten bruk, ville stempelet fremdeles fungere? Jeg tenker at fjær har sine ulemper, men det virker mer idiotsikkert for en amatør som meg. Det siste kan selvfølgelig være en myte, men det er det jeg tror. Om jeg blir skikkelig bitt av hobbyen kunne det selvfølgelig vært morsomt med pcp eller annen teknologi. Dere får ha meg unnskylt min eventuelle uvitenhet.

 

Takk til Gullvingen for gode råd!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil være litt varsom med å anbefale gaspiston da jeg ikke kjenner til kvaliteten over tid.

Det er flere deler som kan trøble på et gammel fjærvåpen, men det begrenser seg stort sett til et par pakninger og i verste fall ei røten fjær.

 

Beveger man seg inn mot pcp blir ting straks litt mer seriøst, særlig for lommeboka.

Svakheten med CO2 er for det meste at de yter langt mindre i kulda.

 

Å kjøpe våpen er nesten som å kjøpe sko, man må prøve flere modeller før man finner noe som passer. Litt Research før den store handledagen er ikke dumt og det er jo det du driver med nå.

Lykke til med ditt valg av luftvåpen, og for å gjøre deg ennå litt undrende kan jeg på tampen

nevne at presisjon og hastighet ofte ikke samsvarer før du finner en blypotte som passer ditt nyinnkjøpte vidunder. Det er mange typer blypotter, fasong, tyngde og kvalitet.

Iblant er det også slik at man finner ei potte som samler godt kan det like gjerne hende at de ikke fungerer i ei anna børse som er helt lik... :winke1:

 

Jo du har beveget deg inn i en merkelig verden...og pass deg for luffesyken, den er nesten like skummel som havesyken... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kan jo bare som en liten kuriositet nevne at selv om jeg har flere relativt potente luftvåpen i ulike kaliber hende det jeg finner fram en gammel BSA Meteor fra -60 åra som jeg sitter å plinker med fra terrassen. Jeg har hund og blikkbokser er sjelden mangelvare.

 

Jeg skyter med krutt også, men luffesyken blir jeg aldri kvitt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mistenker at Targon er ett husmerke og det muligvis dreier seg om BAM B26 som synes å være erstattet av BAM 26-2 med tommelgrep

 

http://en.wikipedia.org/wiki/BAM_B26" target="_blank

 

Uansett - Jeg synes den er overpriset.

 

Kjøp heller 2 rifler.

 

1 råttbillig på Jula og tape fast kvitteringen til kolben - Hvis den skulle skuffe for meget er det bare å klage til betjeningen inntil de gir deg pengene tilbake for å bli kvitt deg.

Hvis den funker greit 2 sommere og 5000 skudd så er det ikke helt forgjeves. Husk billig ammo.

Burde funke greit nok på 10 meter hold.

 

OG

 

1 Weirauch HW 50s rifle til eget bruk.

 

Total pris blir under NOK 3000 og du har alltids ei anstendig luftrifle og ett godt håp om at den billigste duger til opplæring av en yngre flokk.

 

Jeg mener fremdeles at en 2-trinns løsning gir best økonomi - mest kilometer for penga og tilstrekkelig god kvalitet til opplæring.

 

Hvis den ene går i stykker får du ikke bråstans i skytinga ei helg.

 

Kinesisk er ikke alltid det det var.

http://chineseairgunportal.brutuz.com/brands.htm" target="_blank

De lager jagerfly også og de faller ikke i Gulehavet hver dag :-)

De lager til og med BMW, Lakkerte spisepinner, Ekte Crocs og iPhone :-)

 

De billigste kinesiske kan repareres men når delene må bestilles

hos en leverandør som er vant med at kunden kan lese kinesisk og delene truer med å koste mere enn en ny rifle så blir det lite aktuelt i Norge. Da er det like greit å parkere den på loftet hvor jeg har god plass.

Det blir litt bruk og kast men jeg har ett dynamisk forhold

til slikt og kjøper den mest kostnadseffektive kvalitet som kreves av oppgaven.

Jeg er ikke reparatør for ingen ting.

Noen foretrekker å kjøre Mercedes hele tiden.

Jeg foretrekker Lada og Citroen.

Lada til å bulke i byen og på glatta - Den som har billigst bil kjører først :-)

Citroen på Autobahn for komfort og hastighet.

(Hvis jeg har virkelig bråttom så er det Ryanair som gjelder :-)

For meg gir det mest for penga slik.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Men til poenget. Nå vurderer jeg litt mer kraft og kvalitet. Jeg har så og si bestemt meg for å anskaffe HW50s - virker som et bra luftgevær - men jeg lurer samtidig på om det er en såpass stor fordel med ladearm at f.eks HW57 bør vurderes? 50s er brekkvåpen. Jeg har som sagt gode erfaringer med det gamle brekkvåpenet.

 

Jeg ser at det kanskje er litt mer presisjon /stabilitet med ladearm og fast løp, men samtidig er det enkelt og greit med et brekkvåpen som er godt hengslet sammen.

 

Noen innspill/anbefalinger ang. brekkvåpen eller ladearm og fast løp?

 

Hei. Ser du har fått en del gode råd allerede, og kanskje de beste rådene har du fått fra Gullvingen.

 

Jeg vil likevel legge til litt spesifikk informasjon rundt HW50s vs HW57. Jeg ville gått for HW50s helt klart, det er kanskje en av luftgeværene på det norske markedet idag som gir mest skyteglede pr krone investert. Jeg har selv et HW95 i kaliber 5.5 og det holder skyhøy kvalitet sammenlignet med mye av det andre tvilsomme som blir produsert rundt omkring pr idag. Jeg har også to BAM kinabøser, B28 og B21 og de er ikke engang i nærheten når det gjelder finish og skyteglede. Så det kommer an på hvor kresen du er. Men det er greit å ikke bruke 1000 kr på en dårlig kinabørsa som i værste fall dreper skyteinteressen din i startgropa. Mange av de har skeive sikter og løse deler, grov maskinering etc. Begge mine kinabørser ble kjøpt nye ferdig tunet, og det gjør de noenlunde brukbare.

Så tilbake til HW50s vs HW57. Har snakket med noen som har virkelig peil på disse børsene og som har de fleste modellene. Han sa han ville styrt unna HW57 pga ladeporten som spretter opp, det har vært noe kluss med denne mekanismen på enkelte modeller, men det kan ha med feilbruk eller røff behandling å gjøre også. HW50s er det tryggeste valget av de to. Det er bedre å ha en solid, velutprøvd kvalitetsbørse enn to dårlige.

Link to comment
Share on other sites

Ja, tenker jeg er litt skeptisk til gasstempel over tid. Når jeg tenker meg om fulgte det med ei ekstra fjær og pakning til den gamle Baikalen. Etter noen tusen skudd skifta jeg den.

 

I min ungdom hadde jeg "luffesyken." Jeg ser ikke bort fra at den kan komme tilbake :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg ender antagelig med et rimelig bruksvåpen for stor og liten, og et kvalitetsvåpen. Baikal MP 61 er litt mer penger enn de rimeligste Jula-våpen, men likevel et rimelig våpen. Det blir litt ekstra med kikkert, men likevel ikke ekstremt med penger. Jeg har sjekket litt på nettet, og både folk her og andre sier det er et morsomt gevær som man vil få mye glede av. Selv om det skiller seg litt ut fra et typisk luftvåpen.

 

Jeg har langt på vei konkludert med at jeg faller ned på MB-61 og WH 50s. Jeg starter med førstnevnte for ikke å sjokkere sjefen i huset. Jeg kan jo ønske meg WH som bursdag- jul- og bryllupsgave :o Da vet jeg hva jeg skal si når noen spør hva jeg ønsker meg.

Link to comment
Share on other sites

Veldig oppklarende når det gjelder forskjellen mellom 50s og 57. Gullvingen har anbefalt og nevnt flere gode våpen og merker. Bare for å gjøre det enkelt heller jeg mot Weihrauch. Mindre å konsentrere seg om. Det er uansett gode våpen i følge de fleste som har peiling. Etter det du skriver er det ikke så mye mer å hente på å ha en ladearm, og at det holder med 50s. Jeg er uansett godt vant med brekkmekanisme.

 

Takk for konkret og godt svar

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jeg eier selv 2 stk av det billigste geværet på jula. Er veldig fornøyd med nøyaktigheten i forhold til hvor billig det er. Kjøpte dette for 2 år siden da søsteren min ville begynne med luftgevær da hun syntes at mitt gevær var for stort og kraftig da det ligger på cirka 420 m/s og veier cirka 4 kilo (daisy 1400cs). Både hun og jeg har hatt mye glede av dette billigvåpenet fra jula. Ettersom at hun ville ha litt mer kraft i rifla monterte jeg et 3-9x32 kikkersikte og satt i en kraftigere fjør. Målte rund 213 m/s med den nye fjøra

Dette luftgeværet anbefaler jeg som et nybegynner våpen eller blinkskyting. Det som er orginalt fungerer veldig bra ennå, og med det ladearm systemet er det lettere å spenne rifla

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...