Jump to content

Råd for første rifle (konkret tilbud)


Vazsholik

Recommended Posts

Hei.

 

Ser der er masse tråder om første riffle, men eg har fått tilbud på et våpen og tenkte å høre meningene deres om våpenet og prisen.

 

Tikka M658, 6.5x55, som ny (ikke sett den enda), skutt ca 500 skudd, orginalbaser og fester, leupold scandinavian 3-9x50, ekstra 5 skudds mag og rem.

 

Skal se våpnet på tirsdag, men hva tror dere om dette? Prisen han ønsker er kr7000,-.

 

Håper på svar :)

 

Christer

Link to comment
Share on other sites

Hvis dette er ditt første våpen er det vel også første gangen du kjøper brukt.

 

Dermed er du kanskje ikke helt inne i hvordan dette fungerer i praksis. Jeg skal gi deg noen tips om hvordan det egentlig foregår:

 

Selger: "Jeg vil ha 7000kr".

Kjøper: "Det er alt for dyrt, jeg kan gi deg 4000kr, et brukt kondom og en ihjelskutt lokkeand".

Selger: "Nei, jeg vil minst ha 6985kr. Det er en god deal. Min bestefar og min far har skutt 12 097 elg med denne børsa. Den har kun gått 500 skudd".

Kjøper: "Hva med 200kr og et gavekort på snøscooterutleie i Moldova?"

 

Akk hva man har opplevd gjennom tidene med brukthandler...

Link to comment
Share on other sites

Det hørtes dyrt ut. Kjøpte den samme rifla i .300 kal, veldig fin og betalte ikke en gang halvparten... Og da følgte det 2 magasin og kikkert med...! Ofte vil du finne folk som vil ha halvparten av hva de betalte i 1983 for en rifle. Den sentimentale verdien er ofte også ganske høy! Har sett på Finn og det noen ganger finner du flotte kjøp, men det er mest blodpriser der. Det som også er mulig er å kjøpe brukt hos en forhandler. Der har de gjerne skjekket løpet osv og også ganske mye ærligere enn en privatperson. Jeg kjøpte rifla privat, men hagla som jeg planlegger å kjøpe brukt, blir antageligvis hos forhandler.

Link to comment
Share on other sites

Bra og bra. Det er dumpet haugevis av disse ut som pakketilbud De siste åra, og det averteres like mange brukt. Sier ikke at Tikka ikke skyter bra, det kan de sikkert gjøre. Men uten å ha sjekket tror jeg du får en NY Howa for samme prisen. Hvis selgeren får den prisen av deg, og selger kikkerten til en annen, får han igjen mer enn han opprinnelig ga for pakketilbudet.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Om det er ett godt kjøp er det jo tydeligvis delte meninger om.

 

Tar forbehold om at våpenet ser bra ut, godt vedlikeholdt. Den var vel "som ny"

 

Jeg har til gode å se at det er dumpet så mange av disse ut på pakketilbud de siste åra. Og å samenligne med bruktpriser på .300kal (.300WM??) er ikke relevant. Hvis mann følger litt med på bruktmarkedet, vil mann se at 6,5x55 børser går for en høyere pris enn kraftigere kaliber. f.eks .300 winMag blir liggende lenge til salgs.

Personlig har jeg før kjøpt en brukt 658 enn f.eks en ny weatherby (er det ikke det de heter på XXL?), og en T3 for den saks skyld.

 

Tikka 658 har en avrundet låskasse i motsetning til sine elder og yngre søsken, 65, 690 og 695. Den har også en plastikk bushing i bakre låskassebru, som sluttstykket går gjenom. Dette fører til en veldig glatt og stille sluttstykkegange. Nå har jo Tikka, glatt sluttstykkegange uansett...

 

Har ikke så god greie på Leupold kikkerter, men de pleier vel å være av god kvalitet. 2500,-???

Orginale baser og ringer, Optilock er bra saker. 1250,-

Magasin 600,-

 

Vil si at det er et greit kjøp, du blir ikke lurt og det blir heller ikke selger.

Klarer du å prute ned en tusenlapp gjør jo ikke det noe.

 

Har du lyst på en Tikka 658 i 6,5x55, er det bare å kjøpe den. Du kommer ikke til å angre.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Det er smått utrolig hvor mange gamle rifler det er som har gått 500 skudd... Siktet er greit, men også det er ganske gammelt. Men bevares, er børsa strøken og later til å ha gått veldig lite (er ikke lett å fastslå antall skudd, men), er det jo et bra merke, og jeg hadde heller kjøpt brukt Tikka fremfor ny "tyggegummistokk-rifle" til samme pris. Men akkurat det med "maks 500 skudd" tar jeg med en klype salt om det ikke kan dokumenteres eller om eieren er bekjent.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst ville jeg ha prøveskutt rifla før jeg kjøpte den.

Den er etter min mening ei bedre rifle enn Tikka T3 i utgangspunktet.

Prisen kan være grei, men den kan også være i overkant.

Mange har et litt urealistisk syn på hvor mye våpenet dems er verdt når de ønsker å selge det.

 

Jeg har selv en Tikka M65 i 6.5x55 som jeg kjøpte brukt for en del år siden, som jeg betalte 4200 kr for, innkludert montasje og et billig men ok kikkertsikte.

Den er etter min mening et VELDIG mye bedre våpen enn en Tikka T3 og den skyter vannvittig bra.

Link to comment
Share on other sites

Den er etter min mening et VELDIG mye bedre våpen enn en Tikka T3 og den skyter vannvittig bra.

Hva slags kunster kan M65 gjøre som ikke T3 kan ?

Vi har nok alle en tendens til å overskatte våre gamle våpen. (Jada også jeg.)

Men at gamle våpen er bedre enn nye er vel høyst tvilsomt.

Det skjer nok produktutvikling også hos Sako.

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig forskjellen på en eldre tikka f.eks m590 kontra en t3 ? Jeg hadde tidligere en m590 i 308w knallgod rifle. Kompisene mine sa altid at dette var en mye bedre børse en desse nye tikkane, er det noen som vet hva forskjellen er ? Jeg prøvde engang en t3, eneste forskjellen jeg fant var at låseklakkene på t3`en virket litt spinklere en på min. Boltmuffa, avtrekksbøylen og magasinhuset var i plast er ikke det det samme som på en t3 ? Jeg er jo selvsakt klar over at m55/65 har alt i stål, og dem som eier desse våpnene er godt fornøyd med dem.

Link to comment
Share on other sites

Mix, jeg har også eid en Tikka T3 i 30-06, og selv om Tikka T3 er en bra rifle for prisen, er det en himmelvid forskjell på den og en Tikka M65.

 

Man kan alltids si at alle rifler gjør samme jobben samme hva slags merke eller modell det er.

Det kan vel man alltids si om biler også.

 

Utvikling hos Sako?

Ja de er istand til å produsere ei bra rifle for betraktelig mindre penger enn det kostet å produsere ei veldig bra rifle som M65 når den ble produsert.

Dersom de skulle produsert M65 idag, ville den nok kostet på nivå med Sauer eller mer.

Produktuviklingen på rifler idag er for det meste mer fokusert på reduserte produksjonskostnader enn den er på nyskapning og forbedring.

De vil selvsagt alltid prøve å selge oss ideen med at den nye modellen er bedre enn den gamle.

Det er det de lever av.

 

Dersom jeg idag skulle kjøpt meg ei Tikka for 8000 kr eller mindre, ville jeg heller prøvd å kjøpe ei pent brukt M65 istedenfor en ny T3.

Link to comment
Share on other sites

Mix, jeg har også eid en Tikka T3 i 30-06, og selv om Tikka T3 er en bra rifle for prisen, er det en himmelvid forskjell på den og en Tikka M65

Hva er den himmelvide forskjellen ?

Hvilke himmelvide kunster er det din gamle M65 gjør egentlig ?

Det høres imponerende ut.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke himmelvide kunster er det en Mercedes eller en Toyota gjør i forhold til en Trabant?

 

Sånn du uttaler deg, virker det veldig som du aldri har håndtert og skutt med en M65 i god stand og en T3 samme dag på skytebanen.

Jeg har hatt en rekke personer som har vært veldig fornøyd med sin T3 låne min M65 på skytebanen, og en del andre har fått skutt med min T3 og min M65 på banen samme dag.

Merkelige greier at alle er enige om at min M65 er et bedre våpen.

Eneste fordelen en del ser med T3 er den lavere vekten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...