Jump to content

Litt om skytterlagskrutt


Stihl Crazy

Recommended Posts

Lader med skytterlagskrutt norma 11, no er min første boks snart tom. Kan eg da berre fortsette med neste boks med samme lading? og gjere da noe om eg blander kruttet fra dei to boksane? Pleier nemlig å ta kruttet fra boksen oppi ein kopp før eg veier det. Lader 100 grain hornady a max med 40 grain, norma 11 i 6,5x55 og boksen som snart er tom kan den tømmes heilt? meiner eg har hørt noke om at eg ikkje bør tømme den gammle boksen heilt.

 

Prøvde å finne svar i ladeboka men fann ikkje noke der.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler deg å lese trådene som er festet øverst i kategorien rifleladning. Der står det flere gode artikkler og skytterlagskrutt, fordeler og bakdeler med disse. Jeg bruker selv skytterlagskrutt og lærte mye av å lese disse trådene. Konklusjonen min ble, når jeg først kjøper skytterlagskrutt så kjøper jeg så jeg har ei stund av samme lott.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Er det samme lot, kjør på. Ikke samme lot, les skytterlagskrutt tråden, tenk (se på data på boksen og vurder), lad. Bruk alt i boksen, kan ikke skjønne hvorfor ikke en skal det. Bruker Norma N11, N19 og N15 i .223, .308, 6,5x55, .260, 30-06 og .338LM, og det funker finfint i de.

Link to comment
Share on other sites

Skriver litt videre, takk så langt de som har vært med å bidra! Har bestilt meg noen 85 grains Sierra i 6,5x55 kan eg lade desse med norma 11 eller, og kva er eventuelt passelig ladevekt.

Har også kjøpt meg ein pakke barnes tsx 120 grain også den i 6,5x55, har lest litt på nettet og virker som om det er MRP eventuelt URP som er tingen her, men virker som om mange bruker norma 19 som universalkrutt i 6,5x55 kan dette kruttet også brukes til Barnes kula eller?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Drar oppatt tråden litt.

 

Lette etter N11 i flere butikker i vår, og ringerunder førte ingensteds hen, heller ikke hos skytterlaget hvor jeg er medlem. Endte med å nappe med meg Vihtavouri N150, siden det er den jeg har brukt til .308'en hele tiden ellers, men så oppdaget jeg her om dagen at XXL på Hamar har dette kruttet i butikken. Prisen er jo veldig grei i forhold til annet krutt fra Norma. Lurer på om det var 238,- pr halvkilosboks. Men, jeg leser jo om forskjellige lot'er og at man neppe bør lade med samme ladning fra boks til boks. Nå står det jo ladedata på boksen, men det hele høres jo litt kronglete ut. Finner man gromladningen med den ene boksen, vil ikke den nødvendigvis stemme med neste boks, har jeg skjønt.

 

Pr i dag bruker jeg altså N150 til Matchking-kulene mine til .308'en. Denne koster hos J&F 562,- for en kilosboks. Denne funker veldig bra til både 150 og 168 grs Sierra Matchking.

 

Er det noe poeng å bytte krutt, selv om man sparer omtrent 90,- på kiloen? N150'en høres jo litt enklere ut, og 90,- velter jo ikke akkurat budsjettet. Har aldri merket forskjell i presisjon eller noe annet med de boksene jeg har brukt opp. Eller er det merkbare forskjeller mellom de ulike lot'ene i denne og, og at jeg bare har hatt flaks som har hatt helt lik presisjon med samme ladninger med N150?

Link to comment
Share on other sites

Kortversjonen er at om du bruker mye tid på å finne godladninga med skytterlagskrutt så bør du kansje ha endel kilo av de aktuelle kruttet.

 

Jeg kjøper så å si aldri mindre enn 5 kg skytterlagskrutt i slengen ;)

 

 

På den andre siden står jo fiks ferdige ladedata for 150 grs MK på N11 boksene.

Link to comment
Share on other sites

Angående det å bruke boksen helt tom: Ut fra det jeg (som rablende amatør) har lest og hørt synes jeg det virker litt risikabelt. Jeg ser for meg at det kan samle seg finstoff og kornfragmenter helt nederst som jeg har skjønt kan skaffe farlig høyt trykk på grunn av hurtigere forbrenning av små partikler. Er det noe i dette?

Link to comment
Share on other sites

Angående det å bruke boksen helt tom: Ut fra det jeg (som rablende amatør) har lest og hørt synes jeg det virker litt risikabelt. Jeg ser for meg at det kan samle seg finstoff og kornfragmenter helt nederst som jeg har skjønt kan skaffe farlig høyt trykk på grunn av hurtigere forbrenning av små partikler. Er det noe i dette?

 

Om det hadde vært en reell problemstilling ville det vært opplyst med krigstyper på kruttboksene. Tenk deg søksmålene det ville hatt potensiale for. Og hvor uggen presisjon du ville fått om du ristet kruttboksen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...