Jump to content

Bytte rifle underveis i jaktfelt


358 Win

Recommended Posts

Jeg vil si nei. Velger du kaliber må du ta i betraktning at det er ulike hold og greier og blir som all annen feltskyting.

 

Hadde det vært så enkelt som å dra med seg flere våpen og bytte underveis, hadde jeg tatt med meg 22lr til 50m, 223 til 100m, langholdsbørsa til 150+ og slenge like godt med meg pistolen i et hylster til 25m om det holdet dukker opp :lol:

(ville nok sett rart ut, men da hadde man jo hatt med seg alt til det meste hehe)

Link to comment
Share on other sites

Det er mye som ikke står i reglene at er forbudt, det betyr ikke at det er lov av den grunn. Jeg kan f.eks ikke se noe sted at det er forbudt å benytte en Artic Truck til å kjøre rundt løypa, lurer på om noen hadde reagert på det? Ang våpenbytte, det tviler jeg på at ville blitt godkjent, uten at det forelå en svært god grunn til det. Kolbebrudd pga fall eller tilsvarende. Det foretas stikkprøver av våpen før start, (På NM er det 100% våpenkontroll) dette ville fort kunne bli utvannet om en skulle komme med en caddy som bar 3 ekstra rifler. Det finnes ingen gode argumenter for å skulle drasse med seg flere våpen all den tid de vanligste patronvalgene som benyttes fungerer fint på alle vanlige hold.

Link to comment
Share on other sites

Klassen du skyter i må du skyte hele sesongen, det er ikke børsa du har med deg dagen det skal skytes som bestemmer klassen, men hva som står i klasseføringskortet

 

Det er vel ikke helt sant? Utstyret sier noe om hvilken klasse du skyter i. Selv om det står JC i klasseføringskortet ditt så kan du ikke skyte JC med vis for eksempel børsa di er for tung. Da rykker du opp i Sporter. Selv om det syndes mye mot det, hvertfall på lokale stevner uten noe særlig kontroll av utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener 1983 har rett når det kommer til NJFF stevner. Om du har et klasseføringskort som sier B, så får du ikke lov til å skyte i jakt B selv om du har børse tilpasset jaktklassen. Om du står oppført med jakt B i klasseføringskortet, og har ei tung sporterrifle, så er det nok lettere å få lov til å skyte i f.eks B, siden du jo ikke KAN delta i jaktklassen.

Link to comment
Share on other sites

Og skyte i lavere klasse enn det du har klasseføringskort er nok vanskelig å få til, men å skyte i høyere klasse pleier ikke å være noe problem. Jeg har måttet bytte fra JB til B ved mange stevner i år fordi påmeldingen henger litt i forhold til klasseføringsdatabasendatabasen. Og det har aldri vært noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Klassen du skyter i må du skyte hele sesongen, det er ikke børsa du har med deg dagen det skal skytes som bestemmer klassen, men hva som står i klasseføringskortet

 

Det er vel ikke helt sant? Utstyret sier noe om hvilken klasse du skyter i. Selv om det står JC i klasseføringskortet ditt så kan du ikke skyte JC med vis for eksempel børsa di er for tung. Da rykker du opp i Sporter. Selv om det syndes mye mot det, hvertfall på lokale stevner uten noe særlig kontroll av utstyr.

 

 

Joda, i det tilfellet der du står oppført i jegerklassen, men har kjøpt deg en ny børse som veier over 5kg må du rykke opp til Sporterklassen. Da må du opp i sporterklassen for å få lov å skyte. Jada, dette gjelder også om du har en kikkert med mere enn 12x forsørrelse og du ønsker å benytte deg av hele justeringsområdet.

 

Om du har med deg en tung/lett børse annen hver gang du skyter jaktfelt er det ikke lov å skyte sporter/jegerklasse annen hver gang

Link to comment
Share on other sites

På et NM stevne for noen år siden hadde ikke jeg fått meldt overgang fra jakt A til Sporter B, så da jeg kom på NM endte jeg opp i Sporter A. Grunnen var at jeg kom med et klasseføringskort som sa jakt A, og de var ikke online så de kunne sjekke tidligere resultater i forhold til om jeg skulle inn i A eller B, så da endte jeg opp i A. (En klasse jeg overhode ikke hører hjemme i.....) Hadde jeg meldt overgang en uke eller 2 før stevnet ville jeg kunne skutt i B.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...