Jump to content

Kan man se at viltet er drektig?


aanygaard

Recommended Posts

Jo, man kan kanskje kalle det å kalve...? Her rundt kaller vi det å drite. Og dét har jeg faktisk sett flere ganger ;)

Men for å være litt seriøs også... Rådyrkalvene blir født mellom april og juli en gang. Geita blir kulerund den også som andre drektige dyr.

Link to comment
Share on other sites

fullt klar over at bukkene ikke er drektig. mulig jeg formulerte spørsmålet feil. det jeg lurer på er om man tydelig kan se om ei rådyrgeit er drektig, om den får stor mage? eller andre tegn. litt usikker på alle disse ordene: killing, geit og tje. mulig jeg har misforstått at killing er en voksen hun? beklager dette

Link to comment
Share on other sites

For å illustrere litt for deg.

 

29ztr8j.jpg

 

Du kan se det på geita nå at den er drektig, men ikke volsomt. Det blir tydeligere og tydeligere utover i denne måneden. Når fødselen nærmer seg vil juret også svelle opp og bare timer før fødselen blir gjeita ganske stiv i bakbeina når den beveger seg.

Før fødselen vil den gjemme seg unna, og om du har mistanke om en fødende geit i nærheten bør du holde deg unna og la den være i fred.

 

8x7hvp.jpg

 

Killinger fra i fjor. De begynner å bli store nå, men her er det nok tomt :winke1:

 

xkzk1t.jpg

 

Her er det også garantert tomt :lol:

 

P.S. Bildene er tatt i dag 01.04-14.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...