Jump to content

Erfaringer med Trijicon RMR, Docter Sight ++ på jakt


Skaubjønn

Recommended Posts

Jeg var innom Jakt og Friluft i Arendal i går, forhørte meg om Trijicon RMR til drillingen min. Vil helst ha et sikte med trekantdot, og i hurtigmontasje. Han som jobbet på J&F (hyggelig fyr!) fortalte at han skyter praktisk, og har hatt to RMR sikter.

1. Han fortalte at begge RMR siktene gikk i stykker ganske så hurtig. Mistet kontakten med batteriet visstnok. Andre erfaringer? Er det dårlig kvalitet på disse?

2. Han fortalte også at slike sikter er lite egnet på jakt, fordi hvis man får regndråper eller et snøkorn på glasset så blir det brytning, og hele glasset lyser rødt. Hva er deres erfaringer med dette? Han anbefalte et Aimpoint Micro sikte i stedet. Micro virker bra det, men jeg lurer enda litt på dette, stemmer det at slike sikter ikke kan brukes i regnvær?

Link to comment
Share on other sites

Heisan Bent,

 

ta det for det det er, siden begge sider er litt bukken og havresekken.

 

Micro er bra, men synsfeltet eller mangelen på det er i mine øyne ganske begrensende. Med begge øya åpne er det helt greit. Aimpoint er solide som fy, men elektronikken er ikke akkurat feilfrie der heller.

 

Docter selges det masse av også, har aldri personlig erfart problemet som beskrives. Får at det skal skje må du ha en vanndråpe som blir liggende akkurat der lysprikken prosjiteres på glasset.

 

Rufus har mishandlet Docter siktet sitt i snart 2 tiår. Når det har overlevd skal det mye til å ta drepen på dem også

Link to comment
Share on other sites

Jeg skøyt figurjakt ganske aktivt og på forholdsvis høyt nivå i to år med Docter montert i MAKmontasje på sikteskinna. Har man gått en stund og latt det regne på innsiden av siktet så er ikke prikken god nok til presise skudd. Det er min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte min Doctor i 1997. Har brukt den hardt 50-60 jaktdager hvert år. For meg er det ingen andre sikter som gjør det samme som Doctoren. Vann på linsa ødelegger prikken. Bare å tørke av. Største svakheten er motlys synes jeg. For meg er Doctoren det perfekte sikte for rådyrjakt med hund. Perfekt for raske skudd ut til 60-70m.

Link to comment
Share on other sites

Denne har selvlysende trekant og kan brukes som et RMR - skyter med begge øynene åpne, i tillegg har en opptil 4x forstørrelse ved postering.

 

(Styr unna Trijicon 1,25-4x24)

 

Bruker dette på hjortejakta og Trijicon 5-20x50 på fugl på land og vann.

 

Har EAW svingmontasjer. Dyrt oppsett, men hvert penga....

 

Mvh

 

Jon

Link to comment
Share on other sites

jeg har 1-4x24 og 2.5-10x56, og hatt 3-9x40, men aldri hatt RMR.. men veldig fornøyd med alle jeg har eid..aldri hatt noe tull, disse RMR er vel laget for militæret over dammen, og skal vel tåle nokså mye juling..lest en del tester om disse, men har null erfaring med RMR,men kan trygt anbefale Trijicon accupoint :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Sto i skytekinoen på stjernåsen utfor Gøteborg og vekslet mellom Zeiss compact point og 1,5-6x42. Helt klart at på situasjoner med fart eller bevegelse og moderate hold er compacten å foretrekke, mye bedre oversikt og kjappere 2. skudd. Skal prøve ut Trijicon 1-4x24 ved neste anledning.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at alle rødpunkter, det være seg Aimpoint, Docter eller annet, sliter i skikkelig regnvær. Tenker ikke på at en dråpe skal legge seg til, men i skikkelig regn hopper og danser og glimter det rød lyset så det står etter. Skal du ha noe som funker i regn så er det Eotech som duger, eller kikkert. Dessverre så er Eotech både stort, tungt og høyt i forhold til små rødpunkter, men det funker helt fortreffelig i alle forhold. En god 1-4 eller 1-6 kikkert vil vel fort være best på rifle, men blir kanskje litt stort og klumpete til drilling? Har dessverre null erfaring med drilling.

 

Hvis jeg måtte velge mellom små rødpunkter hadde det ihvertfall ikke blitt Aimpoint Micro for min del, en slik har jeg hatt og den imponerte ikke. Hadde heller tittet på Trijicon RMR, Zeiss eller Leupold Deltapoint. C-More har vel også en sånn liten rakker, uten at jeg husker hva den heter.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Litt flere erfaringer :D

Jeg har brukt Aimpoint Micro litt nå, og det er helt genialt. Det dugger, som på andre sikter, må tørke litt når det regner. aimpointen har jeg flyttet over på Blaser R93, 375 H&H løpet. Det gir mulighet for raske skudd, drevjakt here I come! Her er en liten mobilfilm som jeg har postet i en annen tråd

 

Jeg har ikke fått testet Docter Sight skikkelig på jakt enda, men det virker også veldig bra. Genialt åpen synsfelt og det ødelegger ikke ballansen på drillingen slik et kikkertsikte gjør. Det er ikke i veien, men lysprikken trekker øyet til seg. Går fortere å finne siktepunktet enn med åpne sikter ser det ut til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 aimpointer og solgte nettop den tredje. Jeg er veldig fornøyd og bruker aimpoint til all dagjakt. Har Micro, 9000sc og solgte hunteren. Hunteren var tyngre og mer klumpete enn 9000 serien uten noe merkbare fordeler. Jeg har i de år ikke oppdaget noen problemer med disse som ikke gjelder alle kikkertsikter( dugg ).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...