Jump to content

Sig 210-5


runev78

Recommended Posts

Leser noen steder at det er en svakhet på disse.

At de sprekker i rammen fordi de er laget av for tynt stål, og må sveises.

 

Er litt skeptisk til det.

 

Er det noen her som har gjort dette?

Blir den like god som ny? (om alle sprekker er sveiset da)

Link to comment
Share on other sites

Sig 210 er ikke dårligere enn andre 9mm-pistoler fra samme periode. Grunnen til at de sprekker er at det blir skutt uhyggelig mange skudd igjennom dem. De har ofte hatt et utall antall eiere, og de har skutt mange skudd hver. Noen har også vært litt lite kritisk til hva slags ammunisjon de skjøt. MP-ammo sliter mer enn standardammunisjon. Nye utgaven av 210 har tjukkere gods der man kunne finne sprekker på gamle utgaver. De kommer til å overleve opprinnelig kjøper medmindre han lagrer dem i sjøsprøyt.

 

Hvorvidt det er verdt kostnaden å sveise en sprukket Sig 210 er vanskelig å si. Selv slitne 210'r havner fort på 6-8K og timeprisene i skandinavia (Må antakelig til Sverige - de har et langt kjærlighetsforhold til "Neuan" i.e. Sig Neuhaussen, og her finnes det kompetanse på området.) gjør at man fort havner i prisområdet på brukt X-Five/X-six/Pardini/Sphinx 3000/STI etc.

 

Hovedattraksjonen med 210 er avtrekket. Det er svært bra. Presisjonen har alltid vært bra, men her har konkurrentene tatt inn forspranget. Med et Nill-grep, så er ergonomien anstendig også. Ellers har den gamle modellen en litt odde plassering av sikring, og hele designet er litt satt, men hvis du finner et lite brukt eks, så er den vel verdt pengene.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Nye utgaven av 210 har tjukkere gods der man kunne finne sprekker på gamle utgaver.

Er det tilfelle? Jeg spør siden jeg ikke har målt, men bare lagt merke til at nye P-210 har akkurat samme "feil" som de gamle.

De har fremdeles, etter min mening, den totalt unødvendige splitten av venstre klakk for å legge fjæra nedi.

Link to comment
Share on other sites

De originale 210-5 brukt med standard til svakere 9mm ammunisjon varer ufattelig mange 10 tusen skudd.

Brukt med kraftig svensk MP ammo og tilsvarende annen militær ammo så reduseres levetiden betraktelig.

En del av de som presenteres som 210-5 som i Skandinavia er ex. Danske militære 210 med 5" løp som er pusset opp og ombygget med 6" løp.

Mange kjennere av denne pistolen anbefaler en pent brukt 210-5 av gammel modell fremfor ny produserte.

En av grunnene var at de originale var Sveitsiske men ny produserte var Tyske, noe mange mener at de Sveitsiske har bedre kvalitet.

210-5 er forøvrig et fantastisk våpen både Mtp. presisjon og kvalitetsførelse, de må oppleves / prøves for og forstå.

Pent brukte originale 210-5 har jeg sett gå for 13 - 15 000.- mens 210-6 har jeg sett pent brukte gå for 6-9 000.-

det sier vel også litt om anseelse og kvalitet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

TS. Har aldri hørt det har vært noe problem med SIG- Neuhausen P210 modellene, heller ikke med 210-5, eller 6. Men at det kan finnes en, eller annen er mulig. Ser bort fra rykter om enkelte, som var skutt MYE MP ammo med.

 

Undrer på hvor mye Vidar N skjøt med sin på 70- og 80-tallet. Og en bekjent fra Drammen (Terje Smed), skjøt over 130 tusen tysk MP ammo i sin, samt en del 9 mm P skudd. Men Terje "Smed" var forundret over, at den hadde tålt så mye juling.

 

Jeg har en P210-6 og kjøpte den brukt. Den hadde gått en del skudd (hvor mange vet jeg ikke) og jeg har bare skutt en ca 30 tusen med den. Den er ikke rønket, men jeg tror den tåler noen hundre tusen vanlige 9 mm til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har eid en P-210-5 i mange år, ikke noe å si på kvaliteten. Men jeg må innrømme at den nye Super Target utgaven ikke står tilbake for noe, den er kanskje rent av bedre.

For det første er det meget godt håndverk. Pistolen fått fornuftig sikring og beaver tail. Antagelig p.g.a mer ramme, slide og muligens andre fjærer er den faktisk klart mer behagelig å skyte en den gamle P-210-5, faktisk merker man også en forskjell fra de siste LS og HF modellene.

Link to comment
Share on other sites

Greit, det er din mening. :) Har du testet pressisjonen da, formoder under en tomme på 25 meter? Og skutt med den nye, i noen konkuranser? Først da, er det mulig å uttale seg om den nye, er noe bedre å skyte med. Holdbarhet gjenstår å se.

 

Første gang jeg skjøt med en SIG, var i et klubbstevne. Hadde ikke fulgt med og jeg stillte opp til trening for 22 skyting og så var det klubbstevne i VM Grov. Så jeg lånte et våpen, av en kammerat (Vidar E). Jeg likte ikke slepeavtrekket, men skjøt 569, med juks. Var jeg var ute for seint på duellen og det var et skudd jeg ikke fikk ut. Skyteleder oppdaget dette og et dobbelt skudd etterpå. Så jeg fikk resultatet 559. Etterpå ble jeg frelst. :) Bra skyting/resultat, med et ukjent våpen og fabrikk ammo.

 

Editt: Personlig så tror jeg ikke det er produsert noe annet massepordusert våpen, i 9mm, som er bedre. Eneste bakdelen, er magasinkapasitet.

Link to comment
Share on other sites

Så et bilde i Vapentidningen (tror jeg) hvor de viste gammel og ny avbildet rett bakfra.

 

Ny modell:

SigNeuhausen210_zps76ab8aa4.png

 

Gammel modell:

DSC03117_zpsb0bc75f7.jpg

 

På den gamle modellen går den en utfresning på utsiden i hele rammas lengde, en slags grunn oppnedhylle, som teoretisk sett vil kunne være en bruddanvisning. Siden den ligger nær slissene som sleiden løper i (Sig var før CZ og alle klonene med å la sleiden gå inni ramma istedenfor omvendt som på de fleste andre.). På den nye modellen er oppnedhylla borte og derfor mer enn dobles godstjukkelsen der man kunne se sprekkdannelser på enkelte våpen av gammel modell etter mye (mis)bruk.

 

Ser forøvrig ut som om eksempelet mitt på gammel modell er bygget om med tommelutløser for magasin og krok på avtrekkerbøyle, så den er ikke helt original.

 

Øivind

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette er vel bilder av gammel og ny 210-6 og ikke av 210-5.

Det er vel for øvrig bare pipen som er forskjellig på den gamle modellen.

På den nye 210-5 der er dele sleiden forlenget, så balansen i våpenet er vel da ganske annerledes.

Link to comment
Share on other sites

Ser OIH over her har tyvlånt mitt SIG bilde av min pistol. Dette er en noget modifisert 210-6, faktisk en ganske tidlig modifiserig fra 1977-78. Og som dere forstår er den brukt til Stridskyting som det het den gang.

Det som er gjodt er føgende:

 

Colt magasinutløser

Utvidet magasinbrønn

Nedkortede match grepsplater

Påbygd sikring

Påbygd avtrekkerbøyle, ikke nettskåret

Beavertail

 

Det artige er når man ser dagens praktiske fabrikkpistoler så har de hermet etter meg :lol:

 

SIG 210-5 er den langløpede :

 

SIG210-5_zps244da29c.jpg

 

Angående hvor mange skudd 210'en tåler så er det veldig avhengig av styrken på patronene som flere har nevnt over her. Men moderat ammo så kan man skyte uhyggelig mange.

 

For dem som vil fordype seg så finnes der en fin bok som scan'en over er tatt fra:

H.P. Doebeli "Die SIG Pistolen" ISBN 3-87943-739-4

Link to comment
Share on other sites

Var bare ment som en illustrasjon av hvor det kan oppstå sprekker. Poenget er vel at om det er sprekker der, så har våpenet antakelig fordøyd så mye ammunisjon at det kanskje bør pensjoneres. Å bruke mange penger på å sveise en sprukket Neuhausen er ikke penger man får igjen. Kan forstå at noen ønsker å skyte pistolen til far eller mor og da koster på den en reparasjon...

 

Bedre illustrasjon av "oppnedhylla", på nyere modeller er ikke denne 90°, men mer 45°ish:

Neuhausen01_zps671e831b.png

 

Mulig distinksjonen synes her, ny modell heavy frame:

0008a7hk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Låner tråden litt og spør dere som kjenner Sig'n litt bedre !

Har fått tilbud om og kjøpe en 210-1 men vet jo disse er rimelig gamle og husker jeg skjøt litt med en slik for flere 10 talls år siden og syns de var fine da men mener dere dette er noe og ha til mil.felt i dag ? Er ikke så aktiv lengre men skyter da en del likevel . Har ikke sett på den enda men den har hatt kun en eier som ikke har hvert veldig aktiv men aner ikke hvor mange skudd den har gått . Den har nr: P 50981.

Hva mener dere event .om markedspris i dag ?

Jeg kunne nok heller tenkt meg en 210-5 men men !

Hadde hvert fint med kjappe svar :D

Link to comment
Share on other sites

Våpen er ikke som biler, våpen tåler å lagres så lenge de lagres tørt, så alder er ikke så nøye. Stålet i Sig har alltid vært av god kvalitet. Pistolen har godt avtrekk og inntil nylig var det ingen andre 9mm som kunne vise til tilsvarende presisjon. Den har også enkeltradsmagasin, og dermed har den et grep som passer, eller kan tilpasses de fleste. Det finnes også Nill-grep til denne, og da blir den mye bedre å skyte med. Ulempen er siktene, de kan bare justeres sidelengs og krever en jigg (Sig lager en, følger kanskje med?) eller messingdor og hammer.

 

Hvis den er skutt mindre enn 1000 skudd, så ville jeg si at den er verdt noe mer enn de som vanligvis annonseres, ser de forsøker å selge relativt slitte utgaver av Sig 210 for 7-8K fra forhandlere. Nå har mye forandret seg, så nettopp en Spinx 2000 9mm gå for 6K, og den har omtrent samme presisjonspotensiale og avtrekk. Det er altså kjøpers marked. Personlig ville jeg bydd 6K og vært forberedt på betale 7K, men jeg har 9mm som dekker mine behov :)

 

Karlslunde Sport i Danmark selger den nye versjonen ("Legend")p210-6_sport.jpg med faste sikter for DKK 12.500,-/justerbare DKK 13.500,-. Dette er nye våpen, og det er relativt enkelt og lite kostnadskrevende å få importert dem.

 

Mht til deler og service - hvis du kjøper en ny Sig, og ikke bruker sag, fil og 39B på den, så trenger den kun olje og puss fra de 3 første eierne.

 

Øivind

 

NB! Gamle Sig 210-pistoler er kjent for å bite litt i kjøttet mellom tommel og pekefinger. Den nye modellen har ordentlig "beverhale" og har ikke denne ulempen lenger.

Link to comment
Share on other sites

Bra svar ! Er klar over fast baksikte men tipper det stemmer ganske bra og om jeg skulle ønske m/reg. skal jeg fikse det tipper jeg . Er nok gått over 1000 skudd men hvor mange får jeg nok aldri svar på men at pipa er utskutt regner jeg som helt usannsynlig . Colt'n jeg bruker har jaggu gått mye men den går mere enn bra nok bare hånda bak gjør de rette ting :D Skal ta en titt på den for og se etter slitasjemerker før jeg bestemmer meg .

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt og spør dere som kjenner Sig'n litt bedre !

Har fått tilbud om og kjøpe en 210-1 men vet jo disse er rimelig gamle og husker jeg skjøt litt med en slik for flere 10 talls år siden og syns de var fine da men mener dere dette er noe og ha til mil.felt i dag ? :D

Er ikke noe ekspert på 210-1 og 210-2, som er de første militære utgavene. Men de hadde faste sikter og "avtrekkshuset" er løst. Skal du få bra avtrekk,må dette huset låses fast, med en, til to skruer. (var også et problem på tidlig BRNO CZ-75)

 

Jeg mener det er et trygt kjøp, men sjekk om pistolen har fått nødvendige modfikasjoner. Eller så bør du som minimum, få låst fast avtrekkshuset.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert bra tips det 'Geco5' ! Ja vet at avtrekkerhuset er løst på dem men ikke at det kunne innvirkning på selve presisjon i avtrekket .

Det har ikke innvirkning på pressisjonen i våpenet. Men uten et brukbart avtrekk, får du ikke utnyttet pressisjonen. Kjent problem! Og ramme er "glasshard", så det er ikke hvem som helst som kan sette inn skruen, uten rett utstyr. Kjøper du den, så gå til folk som har erfaring.

 

Selv de første 210-5 og 210-6 hadde løst avtrekkshus, før fabrikken selv satte inn skrue som låste.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg mente også presisjon i selve avtrekksdelen :D

Tja.. det var ikke det jeg mente. Jeg tenkte på våpnets innebygde pressisjon. Med med et løst avtrekkerhus, som beveger seg i avtrekksøyeblikket, klarer de færreste å utnytte våpnets pressisjon. Grunnet ujevnt og "hakkete" avtrekk. Så, det er en samenheng.

Link to comment
Share on other sites

Det ligger en Sphinx 2000 9x19mm på Finn. Den er bygget om til Single Action. Den Koster 4900, og ingen trenger å sveise den. Kunne trengt justerbare sikter, men den er like presis som en Sig, og med det avtrekket, så er den vel verdt prisen på en ny Glock.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

@runev78: Ser i en annen tråd at du er ute etter en 9mm til rundt 8.000

 

En ny STI Spartan koster i underkant av 8.000,- og for 12.000,- får du en Trojan fra samme fabrikant ...

 

Ikke helt korrekt. De er begge STI, men Spartan blir ikke produsert av STI i Texas. STI Spartan blir produsert på Fillipinene av Armscorp og er nok "litt mindre" STI enn f.eks. Trojan. Derfor også billig til STI å være...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...