Jump to content

Valg av spesialpistol og spesialrevolver


skytteren123

Recommended Posts

Det enkleste er pistol..Her er det mange meninger, men det enkleste er å velge cal .22 i begge.

Fordi man slipper å lade, og sannsynligvis enkelt finner en ammo som går godt. Lader man for eksempel fra før .38 og 9mm så er det ingen regel at den ammoen går bra i spesialvåpnene, så må man ha forskjellige ladninger osv.

Link to comment
Share on other sites

Diskuterte dette med en toppskytter i klubben i dag, og han ga følgende forklaring på eget valg av spesialpistol: 22lr. Det er ikke umulig å vinne med en Walther PP i 32acp, men det er guffent å leite etter hylsene. Han, og de fleste andre på pallen, bruker Hämmerli X-esse. Driftssikkerheten har vist seg å være så som så med X-esse. Selv har jeg brukt Beretta M-71 (=22lr) med hell.

Link to comment
Share on other sites

Som spesialpistol har jeg en Walther/Hämmerli X-ess modell Stenvaag, kaliber .22LR. Den anbefaler jeg og jeg ville valgt det samme i dag.

 

Som spesialrevolver har jeg en S&W 14-3 i kaliber .38 ombygd og tunet av Roy Baumann. Revolveren er så bra som en revolver kan bli, men i dag ville jeg kjøpt en i .22LR. Det er to grunner til dette:

a) I mesterskap er det som regel 1-2 lange hold (lang for kortløpet revolver). En .22 har langt flatere kulebane, og forberedelsene til løypa er langt lettere.

b) Etter at øvelsen 7SR (Hurtig spesialrevolver) kom, arrangeres det en god del slike stevner innendørs på vinteren. Mange innendørsbaner har .32 som største godkjente kaliber. Det er utrolig fin trening å delta på slike stevner.

Link to comment
Share on other sites

Får du lagt lankene på en S&W model-16, 32-kaliber, er ikke det feil heller.

Tja er nok ikke en enorm forskjell på en .32 kontra en .38(husker vagt jeg ble henvist til sølv i spes.rev av en som skjøt med en .32 mod 16 på NM-men der var nok ikke kaliberet avgjørende)

At jeg har to mod 16 i cal .32 som venter på ombygging er bare tilfeldig..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...