Jump to content

Kapping løp 338 WM


Arvmar

Recommended Posts

Har en Tikka 338 WM med lyddemper type Reflex T-10.Løpet ble kappet 50 mm ved montering.Men børsa er veldig framtung og jeg ønsker å kappe mer.Brukes til posteringsjakt på elg og hjort.Maks skyteavstand Ca.150 m.Bruker bare 250 gr kuler og vil fortsette med det.Spørsmålet mitt er :hvor mye kan jeg kappe og fortsatt ha nytte av effekten fra en 338 WM?

Vet at spørsmålet har vært reist før,men finner ikke noe svar som er entydig.

Link to comment
Share on other sites

Har en Ruger M77 som jeg kappa 10cm av i forb med lyddemper montering.

Fartsmessig mista jeg lite. Har ikke talla fremfor meg her jeg sitter, men skal finne de.

Presisjonsmessig ble den bra, men det er jo kanskje demperen sin skyld også...

Har ikke testa uten demper, da den uansett blir brukt med demper hele tida.

Totallengde på løp til meg er nå 50cm.

Link to comment
Share on other sites

Det er litt vanskelig å svare deg når du ikke skriver hvor mye pipe du har igjen. Du kan regne med å tape 3-4 m/s per cm du kapper, og jo kortere pipen er jo større blir tapet per cm. Men børsa blir helt sikkert et kurant jaktvåpen selv med minimumslengde på pipa. Presisjon taper du ikke på kortere pipe.

Link to comment
Share on other sites

Løpet er nå 58 Cm.Ønsker egentlig å ta den helt ut og kappe til 47 Cm.Da går demperen akkurat inn til fortreet.Hvis jeg ikke mister mer enn 40 m/sek. i utgangshastighet og klarer å opprettholde presisjon så ser jeg egentlig ikke noe problem.Lader ganske pinglete med den ammoen jeg bruker idag og har god presisjon og elgene ramler fort.( Har ikke skutt så veldig mange da,små kvoter her)

Men har en del å gå på hva angår lading.

Link to comment
Share on other sites

Forbauset over at det er så lite erfaring med 338 WM her,men etter å ha lest meg gjennom diverse tråder så har jeg vel intrykk av at når de fleste skal ut i skogen så er det den gamle "gode" 6,5x55 som blir plukket ut av skapet.Jeg får ta med baufil og kronograf på banen og se hva som skjer.

Link to comment
Share on other sites

Forbauset over at det er så lite erfaring med 338 WM her,men etter å ha lest meg gjennom diverse tråder så har jeg vel intrykk av at når de fleste skal ut i skogen så er det den gamle "gode" 6,5x55 som blir plukket ut av skapet.Jeg får ta med baufil og kronograf på banen og se hva som skjer.

 

Har plenty erfaring med 338 Winmag (holder 20 år?), men da jeg ikke kapper løpene på mine våpen kan jeg dessverre ikke hjelpe deg der.

Syns forøvrig du har fått greie svar på spørsmålet ditt, blant annet referansen til Norma sin katalog...

Link to comment
Share on other sites

Forbauset over at det er så lite erfaring med 338 WM her,men etter å ha lest meg gjennom diverse tråder så har jeg vel intrykk av at når de fleste skal ut i skogen så er det den gamle "gode" 6,5x55 som blir plukket ut av skapet.Jeg får ta med baufil og kronograf på banen og se hva som skjer.

 

Er vel en grunn til det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også hatt 338 over 20 år men ikke satt demper på noen av disse .

Min jaktkompis har en Tikka som han kappet ned slik at T12 'n gikk helt inn til stokken og jeg tror pipa ble ca. 50 cm. eller enda litt kortere og det skjedde ingen endring på pressisjon av den grunn . Det var veldig dumt vi ikke cronograferte hastigheten her før og etter . Kulebanemessig ser det ikke ut til og ha gjort stort utslag på intil 250m sammenlignet med mitt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Svarene er greie nok,men det jeg håpet på var at flere faktisk hadde kappet diverse centimeter og hadde praktisk erfaring med dette.Erfaring og teori er mange ganger ganske så forskjellig.

Men nå er det jo et par stykker som har kappet til 50 cm og det virker bra,så da går det vel bra med 47 cm også.

Kommer nok tilbake med erfaringer med dette,men det blir nok ikke før på nyåret 2009.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...