Jump to content

Er det noe liv her?


dumle

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle melde meg inn her for å se om det er noe liv og røre på luftforumet?

 

Er aktiv i en del utenlandske forum, men var interessert i å se om det er mange andre

luft interesserte her også?

 

Jeg skyter med et par FWB 300s og en FWB modell 80. ellers så skyter jeg helst løpende

gris 22lr.

 

MVH.

Link to comment
Share on other sites

Det begynte å danne seg et vist inntrykk ja :)

Men det er jo en av de geniale tingene med luft;

nettopp at en kan skye inne når kulda tar tak.

Har nettopp begynt med 10m luft pistol og har blitt rimelig hekta

Driver og jager et bedre snitt med modell FWB 80'en Etter at jeg gav den en hoved

service, litt TLC og lagde et ordentlig tilpassa grep til den. Er den omtrent så presis

som noe får blitt!

Blånerte løpet på den og hadde tenks å lakkere den også, men får se om jeg gidder.

Liker tanken på å melde meg inn i en pistolklubb og skyte greit med en pistol som

ser en smule gammel og sliten ut.

Har så lang kommet opp i et gjennomsnitt på 555 som standard

570 som beste, men ingen vanlig affære ennå.

Har sagt til meg selv om jeg greier et snitt på +/-580 skal jeg få lov til å kjøpe en

ny FWB P58 eller Steyr LP50

 

Har bygd om den ene FWB 300s'n til RT rifle, kopi av FWB MKI kolben. Den skal også

få ny innmat ettersom den står med orginale pakninger. Kanskje om jeg føler for det

tar jeg den med til UK og får den blånert opp på nytt også. Vi får se, har vel

egentlig begynt å få sansen for våpen som ser slitne ut men som skyter ekstremt bra.

Link to comment
Share on other sites

Du bør snarest melde deg inn i en pistolklubb i NSF. Med 570 poeng vil du være nr 4 på norgesrankingen i år. Landslaget trenger deg!

 

?

 

Jeg greier ofte rundt 560+ snitt på de to første arkene, så driter jeg meg ut på 3 arket 60 skudd på ca 40min. Det er da riktig nok ikke under konkurranseforhold,

men er det så bra da?

Oppsettet er etter offisielle regler 10m. Grepet er håndskjært av en vedkubbe og bygget på og justert med leire. Det er også så tett på reglemanget som jeg greier

å tolke det.

 

Første delmålet mitt er å bli kvitt de 8'rne som alltid skal snike seg inn, som oftest som mislykka avtrekk. Kan ikke tørravtrekke med FWB 80'n men har begynt å sitte

og klemme på avtrekkeren når jeg ikke bruker henda til noe annet. Har en skive på ene skjermen. Ser det har begynt å hjelpe. Har begynt å bli bevist på den bevegelsen

som drar siktelinjen ut til venstre.

Men av og til får jeg bare roen over meg og da leer ikke siktet på seg, jeg er ikke sikker på hva som skjer, men jeg prøver å analysere alt jeg gjør slik at jeg skal kunne

repetere dette på vilje og holde dette over 3 skiver (60 skudd) som oftest ryker det når jeg går bort for å bytte skive. Det er derfor jeg skyter fort og det at jeg blir sliten

armen av og stå der for lenge da

 

Får ikke skutt så mye som jeg ønsker, men prøver å få dratt noen skudd ut vinduet hver dag i det minste. Har en rekke med skiver stående ute i hagen for easy access.

 

Har egentlig bare syntes det var en fin måte å trene konsentrasjon på for jeg blir så forbanna irritert når jeg sleiver!

 

Trodde de gutta kun sto å hamra 10'ere jeg? Gidder ikke melde meg inn i klubb før jeg klarer 570 i snitt eller stagnerer i utvikling. 570 i snitt, det skal jeg pokker klare med

springeren, den er mer en bra nok til det.

 

Trenings tips mottas med takk!

 

MVH.

Link to comment
Share on other sites

Ok, nå føler jeg meg ikke så nervøs for å drite meg ut lenger.

Jeg ser Bærum/ Kolsås ligger bra an, det blir min nærmeste klubb.

Bare jeg blir kvitt 8'rne mine så skal jeg melde meg inn der.

Er OK å skyte med en FWB model 80 på stevner o.l.?

 

Regner også med at det er forskjell på å skyte alene for seg selv

og sammen med andre. Litt mere nerver da tenker jeg?

 

MVH

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje bedre å melde seg inn i en klubb og få litt instruksjon før du lærer deg for mange uvaner.

 

Ser poenget ditt og jeg er veldig klar over det faren. Jeg får mye hjelp fra forskjellige folk på nett.

Chatter med flere instruktører og en del andre kvalifiserte folk som er virkelig hyggelige og hjelpsomme.

Dem tar seg tid til å bidra mellom konkurranser og har gitt meg telefonnummerene sine for at jeg skal

kunne ringe dem og og få instruksjoner.

 

Problemet er også at jeg er en smule blakk og har prioritert deler til pistolen, geværet og pellets med de

kronene jeg har hatt til overs.

Mange år med studier i utlandet og vannskeligheter å få jobb etter at jeg kom hjem til Norge har ikke hatt noen

positiv inn virkning på økonomien.

Jeg er plutselig å regne som overkvalifisert til de vanlige små jobbene. "Du stikker med en gang du får et bedre

tilbud" har brent seg inn i trommehinnene mine!

Ordner seg snart nå, fikk endelig drømmejobben, begynte på Mandagen. Tre måneders prøvetid på redusert lønn

så er vi i gang igjen.

 

Men til sommeren blir alt bra, da kan jeg endelig få meldt meg inn i Bærum jeger og fisk og begynne seriøst

med løpende gris og luftpistol.

 

Kjøpte først den ene FWB 300s'n for å kunne øve på luft bevegelig mål. Fant så en til, links. Og da kunne jeg

endelig bygge om kolben til RT kolbe.

Skal også bygge bane for luft, skalert løpende gris 10-20m. Har planene klare.

DPDT styrt bane med fjernkontrol og to hastigheter. Farts justerbar så en kan time den ordentlig til forskjellige hold

etter offisielle 50m gris regler. Mangler bare finansiering. Eksisterende småbaner er enten søppel (Gamo) eller svindyre

+10000,- Jeg kan bygge bedre bane batteridrevet og mobil for ca 3-5000,-

 

Jeg var så imponert over presisjonen til geværene at da jeg så FWB model 80'n ligge på finn slo jeg til. Har

tatt litt tid til å finne deler rundt omkring i verden, men har endelig begynt å få pistolen i god skikk og til å

skyte bra. før jeg viste ordet av det har jeg brukt mange timer på den har også laget nytt grep. Underveis har jeg blitt

hekta og ønsker stortsett bare å bruke fritiden min til å skyte med den.

 

Slik har det bare blitt og jeg har prøvd å passe på å gjøre det ordentlig for å ikke legge med til mange uvaner.

Da jeg ikke har sett mye liv på de norske luft forumene har det blitt de utenlandske forumene. Men jeg har som sagt

truffet mange hyggelige folk og de har vært veldig behjelpelige.

 

Syns bare det var så rart at det ikke var noe aktivitet på nettet fra Norskt side så jeg tilslutt bestemte meg for å lodde

stemningen og og legge ut en post for å se om det ikke var noe liv her. Airgun web virker jo helt dødt så det ble kammerset.

 

Så hei, her er jeg :)

Link to comment
Share on other sites

God skyting! Har en FWB mod 65, en kjempebra pistol, tror ikke man får bedre fjærpistoler enn disse (65&80) Har også en Fwb 300s, foreløpig orginal, men har kjøpt inn Maccari fjærsett og pakninger til den, har lyst til å rokke opp hastigheten litt, målet var å få til en Field Target børse av den. Moro med luft.

Link to comment
Share on other sites

God skyting! Har en FWB mod 65, en kjempebra pistol, tror ikke man får bedre fjærpistoler enn disse (65&80) Har også en Fwb 300s, foreløpig orginal, men har kjøpt inn Maccari fjærsett og pakninger til den, har lyst til å rokke opp hastigheten litt, målet var å få til en Field Target børse av den. Moro med luft.

Jeg har to 300s en orginal og en tunet, den orginale er mye mer presis enn den tunede. Er ikke sikker men tror det er en Maccari fjær i den.

Den klokker rett under 200m/s på en Chrono.

Den orginale er mye smoothere å skyte, den tunede vrir seg litt når den avfyres og gir derfor litt mere spredning på langt hold.

Den orginale skyter 5 skudd 5mm spredning på 45m senter til senter dagen lang. Jeg klarer nesten aldrig samme samlingene med den tunede!

Alltid ett eller to skudd som stikker litt av dermed så åpner gruppene seg litt opp ca 1 til 1 1/2cm.

Jeg skal bytte fjæren tilbake til orginal fjær. Feinwerkbau lager bedre fjærer enn Maccari mener jeg.

 

5 skudd tunet 45mhttp://s871.photobucket.com/user/tuhnell2/media/accuracy/_MG_8171_zps7bd4d5ba.jpg.html?sort=3&o=0

 

5 skudd orginal 45mhttp://s871.photobucket.com/user/tuhnell2/media/accuracy/_MG_8170_zps99f7f267.jpg.html?sort=3&o=1

 

Disse resultatene er konstante.

 

På 45m faller pelletene ca 2-3cm mere på den orginale. Anbefaler ikke a sette inn en kraftigere fjær.

Link to comment
Share on other sites

Litt om utviklingen av grep på FWB model 80

 

Begynnelsen, første versjon, laget av en Bjørk vedkubbe.

IMG_8064_zps7a96d706.jpg

IMG_8056_zps9abbb697.jpg

 

Fant ut det var for bredt og ville prøve med støtte under hånden

_MG_8210_zps51b50a0e.jpg

 

 

Forlenget deretter grepet bakover og lagde bedre støtte under midtfingeren

IMG_8355_zps54c66477.jpg

 

Lærte om regelen for 5cm bredt grep så jeg lagde det enda smalere og endret

tommel posisjonen for å rette ut tommelen.

IMG_8240_zpse8f1f28e.jpg

 

Grepet var komfortabelt, men ville prøve å rette ut midt og ringfinger så de kom 90 grader på pistolen.

Jeg la på litt extra slik at jeg kunne prøve det og fjerne matriale for å komme ned på 90 grader

Før

_MG_8293_zps663d8b19.jpg

 

_MG_8911_zps7f519eef.jpg

 

Etter

_MG_8919_zpsf03dc8a8.jpg

 

Jeg skjønte at støtten under hånden var litt for lang. Ikke var det komfortabelt heller

_MG_8970_zps7be95f47.jpg

 

Har ikke noe bilde ennå av den litt kortere versjonen, men begynner å komme i mål.

Det har blitt en lang prosess med mange endringer. Fant også en link til offisielle regler for utforming av grep

Og har nå tilpasset vinkler slik at de ikke er "negative" og griper rundt hånden.

 

Grepet var jo ganske pent i begynnelsen, men jeg skjønte fort at det ikke ville vare.

Nå ser det ut som en ett eller annet.....

Begynner å bli fornøyd med det nå, så kanskje jeg vil se om jeg kan finne noen passende stykker i

Valnøtt og skjære det ut på nytt, gidder ikke å skjære det ut i bjørk en gang til. Syns ikke det er

egnet matriale til slikt lengre....

 

Men valnøtt er ikke spesielt lett å få tak i her til lands og er relativt stivt priset så en får se, skulle hatt

et stykke til å lage en ny kolbe til den ene FWB 300s'n også. Jeg får se om jeg snubler over et

passende stykke til en fornuftig pris engang.

 

Har laget en kolbe allerede, laga den av eik. Nå vil jeg prøve valnøtt og jeg tenkte jeg skulle finne

et rimlig stykke til den ene FWB 300s'n

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...