Jump to content

"Problem" med lys på Trijicon Accupoint 2,5-10x56


McIver

Recommended Posts

Hei dere

 

Jeg har en Trijicon Accupoint 2,5-10x56 på lån som jeg hadde vurdert å kjøpe. Det jeg ikke skjønner er hvordan man får lyset i retikkelen til å lyse? Jeg har prøvd den i både mørke og dagslys, jeg har prøvd å justert på åpningen der man justere hvor mye lys man skal ha (den gule stripa ved zoomjusteringa. Har prøvd å justere fra helt åpen til helt stengt og alt imellom, men ser ikke lys i prikken.... Er det noe triks for å slå det av/på? Må det lades på noe vis?

 

Fint om noen som har erfaring med denne kikkerten kunne komme med tips her :-)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke kikkerten, men retikkelet/doten Trijicon kikkerter blir opplyst av et radioaktivt materiale som får mindre og mindre effekt ettersom kikkerten blir eldre, kan jo være at kikkerten er uta på dato, synes kanskje det er litt rart iogmed at de ikke har vært på markedet så lenge, men jeg hadde en Acog som hadde sett mye og røff bruk, denne lyste ok men ikke noe mer i dagslys, og dårlig i mørke.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke peiling på Trijicon siktene men hvis den gule fluoriserende flekken fungerer slik som fluoriserende varselskilt så blir det ladet opp av lys gjennom åpningen oppe på kikkerten.

Mitt forslag frem til du får svar av en som faktisk eier ett slikt sikte...

Åpne åpningen på toppen på max og la siktet ligge under en lampe en stund, så kan du prøve å se inn i det mot en mørk bakgrund, da tror jeg nok at det vil gløde i punktet.

Link to comment
Share on other sites

Trijicon leverer siktene sine med 3 alternative lyskilder. Dette kan man lese på Trijicon sine websider, og går fram av spec. for de enkelte siktene. Alle kan i prinsippet ha hvilken som helst farge, men Trijicon sine pleier å være røde, gule eller grønne, uavhengig av lyskilde.

- LED/ batteri

- fiberoptikk som samler lys fra omgivelsene

- tritium/fosfor

- kombinasjoner av disse - mest typisk fiber/tritium, der tritiumlyset er svakt, og kun er synlig når fiberoptikken ikke får nok lys

 

De som har batteri er selvsagt utsatt for at batteriet dør, eller at dioden slutter å virke.

De som bruker fiberoptikk lyser OK til bra om dagen/ i dagslys, brukbart om kvelden, og null og ingenting i mørke. de som har en "kveil" eller et område med gult eller grønt utenpå er de fiberoptiske - de lyser ikke i mørke, eller om du dekker til området som samler lys.

De radioaktive lyser like mye uansett, men det ser mer ut i mørke pga. øyets tilpasning til mørke. De lyser mindre og mindre med tida - i prinsippet halvparten så mye etter 12 år, siden det er halveringstida til tritium. Normalt lyser de helt ok etter 10-20 år iallefall.

Jeg har ikke egentlig erfaring med Trijicon sine produkter, kun prøvd enkelte sikter unntaksvis, men en del med andre merker og produkter som bruker de samme prinsippene. Typiske feilmodus er for de batteridrevne at batteriet er tomt, for de fiberoptiske at fiberen er knekt 8ikke uvanlig på de rimeligere iallefall), og de radioaktive kan faktisk lekke. Men de er nok de mest driftssikre her. En "feil" som kan oppstå på enkelte fiberoptiske sikter, er at en ikke tar av dekslet over fiberoptikken, men jeg har bare sett ett sikte med et slikt deksel, på et buesikte, uten å huske merket. Andre er justerbare, og kan muligens justeres til "usynlig".

 

K

Link to comment
Share on other sites

Aldri kommet på å interessere meg for Trijicon. Den nyskapende teknologien er ikke brukbar. Optikken er ikke topp heller. Når de priser seg med de store, er det kun de naive som biter på reklame som kjøper dette merket. Mener nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...