Jump to content

Ladedata 44 Mag.


chevy

Recommended Posts

Du kan sannsynligvis bruke data for 240 gr. mantlede kuler. Anbefaler N 110 krutt. Ladeboken utg. 6 m. 6" pipe:

240 gr. Klette SWC Pb - N 110/21-22.5 gr. 457 m.sek. maks.

240 gr. Sierra Pro Hunter - N 110/21-22 gr. 413 m.sek. "

Vihtavuori har også data gratis til nedlastning på Lapuas hjemmeside.

Link to comment
Share on other sites

Hodgdon Longshot er som skapt til mag2 ladninger i 44Mag/45colt/454, men hva som holder faktor i din revolver er vanskelig å si. Longshot brenner renere enn N110 ved mag2 ladninger, da disse ikke er full pupp, N110 trives best ved skikkelige magnumladninger, noe som ikke er nødvendig.

Data på hodgdon.com

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 8,5gr N350 bak LEE 240gr hjemmestøpte kuler, da er ikke rekylen værre i min 629 8 3/8" enn at samboerns datter på 12 håndterer den. :D

 

Problemet er mer at armene hennes, som bare er marginalt tykkere enn løpet på revolveren, sliter med å løfte den.

Blir ikke mange skuddene før hun ikke klarer å løfte den lenger, men hun gliser fra øre til øre hver gang hun får muligheten til å skyte med den!

Link to comment
Share on other sites

Ei blykule gir lavere trykk, men høyere hastighet enn tilsvarende vekt med mantel. For mantlede 240 grs og tyngre, ville jeg nesten utelukkende anbefale N110 og tilsvarende brennhastighet.

Men for blykuler kan man holde god trykk margin og likevel få hastighet til å klare faktor med hurtigere krutt. Personlig ville jeg nok ikke gått til hurtigere krutt, enn N350, hurtigere gjør at man ligger svært tett på max trykk for å nå hastighet.

Ikke rare godstykkelse over låsehakkene i en 6/29 S&W.

 

Bruker selv bare mantel og 19.9 grs N110 i min 629, men har likevel 330 i faktor.

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler.

Bruker N350 bak 240gr blykuler utelukkende til morro/koseskyting.

 

Treigere krutt og derved høyere fyllingsgrad gir mye gjevnere hastighet og bedre pressisjon (kronografen og samlingene mine bekrefter det).

 

Bruker kun N110 til trening/konkurranse-ammo i magnumklassene Magnum 1 og magnum 2 (.357 og .44 magnum)

Link to comment
Share on other sites

Har vurdert N105 i stede for N110 bak 240gr belagt kule, spørsmålet er om det gir meg jamnere hastighet?

 

Har jo prøvd litt N340 i 10mm auto, det gikk jo bra (Men jeg er nok opp å koser med rødstreken, Heldigvis er S&W610 for å si de pent, rimelig sterk). Men det gir lite/ingen feilmargin å gå på.

 

Til 44m er ikke N110 optimal for meg, så jeg undrer over hvilket av kruttene N340, N350, N105, og N110. Ladet til Faktor rundt 300, med 240gr, 250gr (Den TS spør om), og 300gr (Alle H&N belagte kuler). Folk har best erfaringer med?

Våpen 629 classic 6,5" løp.

 

21,5gr (Minst) med N110 bak en H&N 240gr kule ble i hvertfall for mye for meg på NM i fjor (Men gikk som en strek på 100m og utover).

Link to comment
Share on other sites

N340 og N110 er egnet, N310 uegnet,

 

N340'en er rask, alt brenner opp før 4 tommer, ladningene for faktor i magnum 2 vil være helt opp mot max, men innafor

 

N110 klarer faktor også i 4" fint, blir jo litt flammer

 

N350 er også fin da den er litt tregere enn 340 med fortsatt mye raskere enn N110, 100% forbrenning, ikke like mye showfaktor.

Link to comment
Share on other sites

Rart å se her at alle tester jeg har sett og selv testet er feil. Har selv altid sett dokumentert og selv også fått som resultat at det kruttet, som gir best hastighet i normal lengde løp, også gjør det i korte løp. Riktignok minsker forskjellene med redusert løpslengde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...